Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2007 #1 Skrevet 14. oktober 2007 Har lest at gravide ikke skal spise getost..............nå syns gubben min at jeg ikke burde spise brunost/mysost.........Hm? Men jeg tror det er sånn vit getost jeg ikke bør spise. Hva vet dere om dette?
Sunniva78 har to små Skrevet 14. oktober 2007 #2 Skrevet 14. oktober 2007 Her kan du lese mere om hva man bør være forsiktig med i graviditeten: http://matportalen.no/Emner/Gravide Brunost er trygt, spis i vei!!!
Gjest Skrevet 14. oktober 2007 #3 Skrevet 14. oktober 2007 Har ikke hørt noe om det, men jeg spiser brunost
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2007 #4 Skrevet 14. oktober 2007 har spist masse brunost hele svangerskapet så håper det ikke er noe i veien for det.....:/ Jeg gir litt blanke i alle regler og lever som jeg alltid har gjort!!!! Og jeg er førstegangs,orker ikke være hysterisk...men gjør selvsagt ikke ting som åpentlyse at en gravid ikke skal gjøre da;)
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2007 #5 Skrevet 14. oktober 2007 Gravide skal ikke spise geitost,men det er ikke snakk om brunost! Det er snakk om de hvite,som er importert fra utlandet. De er ikke pastaurisert. Bare derfor. Norsk brunost er pastaurisert,derfor helt ufarlig. Før var jo brunosten tilsatt jern,og blei veldig anbefalt til alle gravide. Helt ufarlig.
Erisa* Skrevet 14. oktober 2007 #6 Skrevet 14. oktober 2007 Jeg spiser vanlig brun norsk geitost med god samvittighet. Den er pastaurisert og ikke farlig - i alle fall har ikke noen sagt noe om det til meg!
kokosyklus Skrevet 14. oktober 2007 #7 Skrevet 14. oktober 2007 Brunost var det eneste jeg greide å få i meg en periode i kvalmestria:) Har spist det mye siden også. Her kommer en liste over NEI-mat jeg har spist, så kan dere dømme meg alle som en:) - to biter Maki (sushi) - tre biter røket laks i kanapeer - dobbel kaffe latte x fler i uka - te MED koffein x fler i uka - litt spekeskinke innimellom - noen biter spekepølse Sikkert mer, men jeg kommer ikke på det...
To tette og ei badehette ;) Skrevet 14. oktober 2007 #8 Skrevet 14. oktober 2007 Ingen trenger vel å dømme deg. Advarslene har vi fått for våre barns beste, så hvis du velger å se gjennom fingrene med alt og ikke høre etter, så er det jo din egen feil om de skulle oppstå noe galt med babyen din. Ingen kan fortelle deg hva du skal gjøre. Du bestemmer det helt selv, men som sagt så står det der til vår informasjon, så tar du hensyn til det om du vil.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2007 #9 Skrevet 14. oktober 2007 Du er veldig kvass synes jeg babygirl83... Ingen som sier at kaffe flere ganger i uka er farlig.. Ikke te heller. Sushi sto det vel i sommerutgaven av Gravid var helt greit.. Så om hun gjør det sånn,så er det ikke opp til noen å gi henne pekefinger. Selvom man er gravid,er det ikke dermed sagt at man skal isolere seg i en boble. Jo mer du klarer å leve som før,og mindre bekymre deg, jo bedre er det faktisk for barnet inni deg. Leger og jordmødre sier også veldig mye forskjellig. Så med mindre du er en av de tingene, babygirl, så kan ikke du heller komme med noen pekefinger.
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 15. oktober 2007 #10 Skrevet 15. oktober 2007 Brunost er helt trygt Det sammer er sushi, da denne har vært frosset, og evt parasitter er døde da. Røket laks er også trygt, dersom den inntas ferskest mulig. Kaffe, og the med koffein, kan man drikke HVER dag, men ikke for mye Mye myter ute å går, men som i et svar her oppe, sjekk matportalen dersom du lurer på noe. Her står alt veldig tydlig, hva en bør unngå når en er gravid.
stinesupersøt_24 Skrevet 15. oktober 2007 #11 Skrevet 15. oktober 2007 spiser brunost og varm kakao hveeeer morgen jeg:)før jeg skal på jobb..likte ikke brunost før,men nå som jeg er gravid må jeg ha det på morran..heha
Mamman til 2 Skrevet 15. oktober 2007 #12 Skrevet 15. oktober 2007 Sushi er ikke farlig, kaffe er ikke farlig, tror nok ikke man dør av litt spekeskinke heller! Jeg dømmer deg i alle fall ikke! Jeg spiser masse sushi og er generelt lite hysterisk. Holder meg unna blodig biff, sigaretter, rå tunfisk, alkohol og spekemat
To tette og ei badehette ;) Skrevet 15. oktober 2007 #13 Skrevet 15. oktober 2007 Jeg kom ikke med en pekefinger i det hele tatt. Poenget er at hvis hun vil spise akkurat det hun gjorde før hun ble gravid og ikke ta hensyn til advarsel om f eks spekemat, så er det helt opp til henne. Men hvis det står at i spekemat kan det f eks inneholde visse bakterier, og det mot all formodning skulle skje noe med babyen, så er det ingens feil enn hennes egen. Man kan faktisk ikke leve akkurat som man gjorde før når man er gravid, fordi man er gravid, og man må ta hensyn til fosteret i magen. Er man så egoistisk at man kun tar hensyn til at seg selv og ikke ønsker å rette seg etter advarseler man får, så må man evt ta konsvekvensen av det. Sånn er det i andre situasjoner også i livet. Hvis det ikke står at så og så mange kopper med kaffe er farlig, så hvorfor bry seg, eller det eller det er farlig, så hvorfor bry seg. Men man kan vel bry seg hvis det står: Spis helst ikke dette under graviditeten grunnet.....
mammaen til Luca Skrevet 15. oktober 2007 #14 Skrevet 15. oktober 2007 Brunost fra Norge (lages den egentlig i andre land?) er ikke farlig å spise, som de før meg har sagt. For meg så gjelder det å være fornuftig og leve som normalt. Jeg har ikke hatt noe problemer med mat, da jeg synes mat rett og slett er kjedelig... noe jeg ikke synes før jeg ble gravid. hihi. Er 27 uker nå, og det er først nå jeg har tatt meg i å planlegge mat en dag i forveien. Tidligere kunne jeg planlegge menyer flere dager i forveien! Og jeg drikke 90 % mer kaffe latte nå enn før jeg ble gravid.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2007 #15 Skrevet 15. oktober 2007 Ja, noen ting er det greitt å holde seg litt mer unna, men Babygirl83, vet du hva som skjer med de bakteriene du snakker om når en gjennomsteker, koker eller fryser kjøttet?? Jo, de dør!! Og for å si det sånn, så er det innmari mange liter kaffe eller cola som skal til daglig før det blir skadelig! Man behøver ikke å rette en moraliserende pekefinger til de som velger å gjøre andre ting enn deg da vettu! Og når faktisk både leger, forskere og jordmødre sier det at en først og fremst skal leve så normalt som mulig, så gjør man det! Det er heller ikke farlig å spise eks. sushi! det er tatt vekk fra "farliglista"! Man skal først og fremst tenke på det at maten er fersk! Alle oster som lages i Norge er forresten pasteuriserte og er de ikke det så skal det skrives på pakningen! Og hvis det skulle skje noe med babyen, så er det stoor sannsynlighet for at det er noe annet som har forårsaket det! Nå kritiserer jeg ikke deg for at du har tatt de valgene som du har tatt, for hvert menneske bestemmer selv hva de vil gjøre! Håper vi egentlig kan legge debatten her litt død nå...... Hvis det er noe noen lurer på om de kan spise eller drikke, så gå heller inn på matportalen.no! Hvis dere fortsatt er litt usikre, så ta heller og spørr lege eller jordmødre, for man blir ihvertfall ikke klok om man skal følge det som folk skriver her inne, for det er jo 100 forskjellige ting!
kokosyklus Skrevet 15. oktober 2007 #16 Skrevet 15. oktober 2007 Ser ut som babygirl83 har sterke meninger. det er bra! Da blir det liv her inne:) Føler meg hverken kritisert eller tråkket på. Lever mye mer forsiktig enn jeg tidligere har gjort og tar de konsenkvemsene graviditeten medfører. Gidder ikke takke nei til mat når jeg får det servert på besøk, så jeg er vel en smule gal:) Regnet med reaksjoner da jeg skrev det. Jeg blir en god mor selv om jeg drikker en kaffe eller fler daglig under svangerskapet:) Det sier min kjære mormor også... he he
Galskapens overhode Skrevet 15. oktober 2007 #17 Skrevet 15. oktober 2007 lever av brunost.. MÅ ha det sammen med en kopp te.. best maten som finnes for tiden det..
To tette og ei badehette ;) Skrevet 15. oktober 2007 #18 Skrevet 15. oktober 2007 Nei, vet du hva??!! Jeg har da aldri sagt noe om kaffe eller cola drikking. Les hva jeg skrev før dere sier noe. Er det mulig?! Jeg elsker kaffe faktisk, og klart man kan spise ost som er pasturisert, men det er sier (FØLG MED NÅ) er at les det som står på matportalen.no og se hva man IKKE skal spise! Jeg sier altså at hvis du velger å spise maten som man blir anbefalt å IKKE spise, så ta ansvar for egne handlinger. Jeg er overreagerer ikke i det hele tatt jeg. Jeg lever også så normalt som mulig. Sitter hverken på ræva hele dagen eller ikke tør å spise noe som helst. MEN jeg er forsiktig med de advarslene vi er så HELDIGE å ha fått. Skjønner ikke hvorfor det er vanskelig å forstå. Og jeg sa til Kokosyklus at ingen trenger å sidde henne, for det er hennes valg, og det gjelder alt vi gjør her i livet. Vi får nok av advarseler overalt, men det er opp til oss om vi ønsker å rette oss etter det. Og JA, vi blir anbefalt av både leger og jordmødre å leve så normalt som mulig, for grviditet er som kjent ikke noe sykdom. MEN følg å følge advarsler blir vi anbefalt.
Mamma til go'jentene Skrevet 15. oktober 2007 #19 Skrevet 15. oktober 2007 Verken brunost eller geitost (brun) er farlig for babyen! Heldigvis, her er begge deler favoritter om dagen. Har til og med ringt til Tine sin kundeinformasjon og spurt om melken i disse ostene er pasturisert, hvilket den er! Ikke noe å være redd for, med andre ord!
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2007 #20 Skrevet 15. oktober 2007 Babygirl,du insinuerer rimelig sterkt i ditt første innlegg at "om noe er galt med ungen din kan du skylde deg selv". Jeg tror at jeg også blir en god mor selvom jeg spiser salami i ny og ne.. Og er ute med venninner (da uten å bruke gravidbelte i bilen *iiiiik*) og drikker kaffe noen dager pr uke. Og forresten,vet noen om noen som har fått ett sykt barn av å spise noe? Kjenner ei som ikke klarte spise noe annet enn kål hele svangerskapet (pga no galt med tarmer) og babyen hennes kom ut stor og sterk. Baby får ikke mangel,det er vi som får det om vi spiser ensformig. Leste jo om ei som hadde fått listeria. Og var redd for at baby var smittet. Hun hadde spist biff i utlandet. Norge er et meget sikkert land å leve i sånn matmessig. Er bare å gjøre sånn som man selv føler for,også får andre bare akseptere det. Noen ser skråøyd på meg fordi jeg ikke bare spiser økologisk når jeg er gravid også.. Velbekomme.. Jeg trives utenfor boblen...
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2007 #21 Skrevet 15. oktober 2007 hvitost er vel ikke noe prob. det heller?
To tette og ei badehette ;) Skrevet 15. oktober 2007 #22 Skrevet 15. oktober 2007 Kjenner ei som levde på bananer og KUN bananer hele svangerskapet og babyen ble frisk, men det er jo ikke noe advarsler at det er direkte farlig å ha en ensidig kosthold, for som du sier så er det mange som ikke klarer forskjellige matvarer og holder seg til det de liker. Men ikke nødvendig å diskutere dette noe mer. Dere legger jo ord i munnen på meg. Har ikke sagt noe om kaffe eller om noe spesifikk matslag utenom spekemat. Jeg kunne la vær å sagt at "hvis det skulle skje noe med babyen din..", men poenget mitt er at ta ansvar for egne handlinger.
Mamma til go'jentene Skrevet 15. oktober 2007 #23 Skrevet 15. oktober 2007 Nei, norsk hvitost som ikke er for gammel (mugg er ikke bra) er helt fint å spise.
kokosyklus Skrevet 15. oktober 2007 #24 Skrevet 15. oktober 2007 Babygirl83, vi lar det være! Jeg ble jo ikke lei meg av innlegget ditt, det er vel det viktigste siden det ble skrevet til meg. Noen som forresten vet hvilken fetaost som er pasteurisert? jeg ville ha den pakka med feta og oliven i snack varianten, men der stod det ingenting, så lot det være...
To tette og ei badehette ;) Skrevet 15. oktober 2007 #25 Skrevet 15. oktober 2007 Ja greit det =) Erm, har lest at fetaost du får kjøpt i Norge skal være sikker. Men du kan ringe de som produserer det.. Men har lest det her på BIM at det er sikkert da..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå