Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2007 #1 Skrevet 13. oktober 2007 Jeg vet godt at termindato spiller ingen rolle i det når babyen faktisk kommer. (selv om mine to første er født nesten p termindagen:) Men jeg er allikevel litt lei og oppgitt etter den ordinære UL-en som flyttet terminen en uke. Grunnen er at jeg vet at det ikke kan stemme. Var på en UL i Majorstuaklinikken da jeg var 13 uker og fikk termin 1. mars. På ordinær UL fikk vi 9. mars som termin. Saken at jeg ble gravid før jeg reiste til utlandet i juni, reiste bort og var uten samboer 4uker, fant ut at jeg er gravid da jeg var i utlandet. Og jeg reiste allerede 9. juni. Ble sannynligvis gravid rett før det og helt sikkert ikke etter det! Siste mens 26. mai og har alltid hatt veldig regelmessig mens (28 dager syklus). Og nå blir jeg fortalt at vær så god terminen er 9. mars og UL-terminen er den som er den riktigste. Jaa, dt kan jo se ut som et pseudoproblem men jeg er så forstyrret av det:( Føler meg nesten litt overkjørt av helsepersonell, for jeg VET jo! Var på kontroll hos jm forrige uke og fm var allerede 21cm! Og hun skrev i journalen at jeg var 18+4 uker selv om jeg vet så godt at jeg da var minst 19+4. Akkurat 20 uker i dag. Mitt barn nr to veide 4,5kg da hun ble født og det var ganske tøft for meg å føde henne (er selv ganske så liten) Jm sa at jeg kan få indusert fødsel 2-3 uker før termin hvis det er ut som dette barnet blir like stort eller enda større. Og der kommer jo termindatoen spille en stor rolle. Nå er jeg ikke så begeistret over tanken om indusert fødsel, men hadde tenkt å prøve akupunkturbehandling før termin. Og det er lov å begynne med det fra 36 svangerskapsuke. Også der kan "den offissielle" termindagen spille en rolle. Så, er det en mulighet for meg å få mitt ord inn i den saken eller er det bare og bare resultatet fra UL som teller? Evt hvis jeg tok ny (privat) UL nå i uke 20 og målingene viste at jeg har rett, ville dette telle? (magen har vokst masse siden UL for 1,5 uker siden)
mammamia<3 Skrevet 14. oktober 2007 #2 Skrevet 14. oktober 2007 De sier så at terminen man får ved den ordinære ul er den som ALT går etter, alt fra når de regner overtid for igangsettelse, ukeskift etc etc. Skjønner godt frustrasjonen din, jeg ble satt tilbake åtte dager, og jeg vet også at det IKKE stemmer!!!!
Gjest Skrevet 14. oktober 2007 #3 Skrevet 14. oktober 2007 Ja det er den termindatoen man skal gå etter nå. Vet veldig godt hvordan det føles ... ble nemlig flyttet tilbake selv sist - 10dager ...
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2007 #4 Skrevet 14. oktober 2007 ikke stemmer???? Vet du i hele tatt hva de går etter på ord UL? De måler fosteret ut fra et par kriterier. Fostrene vokser likt frem til en viss uke, og derfor har man et godt mål på når et foster med de og de målene mest sannsynlig vil bli født. Jeg ble satt frem to uker, og skulle da blitt gravid før siste mens hvis man tenker på UL som dere gjør. Fødte fullbårent barn til termin. Dessuten kan et befruktet egg i visse tilfeller gå i dvale et par uker før det fester seg. Ord UL er ikke en kontroll av når dere hadde siste mens, el bekreftelse av når unnfangelsen skjedde. Og ja, helsepersonellet forholder seg til dato fra ord UL. Når det er sagt vil selv en mm feilmåling kunne forskyve dato flere dager. Hvis dere er veldig usikre i forhold til dette vil jeg tro at dere kan få en ny UL. Men terminmålingene foregår sikrest rundt uke 18/19. Hvis dere vil ha et mer vitenskapelig og faglig svar; gå inn på fostervann og utralyd-debatten, der er det en sonograf som svarer på spørsmål:-)
mammamia<3 Skrevet 14. oktober 2007 #5 Skrevet 14. oktober 2007 ja du store anonym jeg vet faktisk hva de går etter på ord UL!!!!!!!venter min femte nå så dette har jeg vært gjennom en del gang før. Vi er mange her inne som kjenner kroppen vår godt, og som ut fra mange kriterier kan si hva som stemmer, og ikke stemmer. Det med at fostrene er helt like i str fram til et visst antall uker, stemmer faktsik ikke. Dette kunne til og med jordmor bekrefte da jeg va på UL, noen er mindre, noen er større enn andre - og slik vil det alltid være.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2007 #6 Skrevet 14. oktober 2007 hun snakket deg nok etter munnen. Turde vel ikke annet:p
venter nr2;)19,03,08 Skrevet 14. oktober 2007 #7 Skrevet 14. oktober 2007 Eg er også blitt flyttet 10 dager frem:( veit også at det "ikke" kan stemme...men det er jo noe med det der når du blei befrukta,kan vist gå noen dager før du faktisk blir det etter sex!?! (usikker) men det er ganske irriterende. eg må inn igjenn nå om to-tre uker for at dei ville se om det vokste som det skulle og da ville dei se på ka dato som egentlig er riktig! siden det blei 10 dager fra min og eg er ganske sikker,for sex her i huset er ikke ein daglig ting;)hehehehe....
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2007 #8 Skrevet 14. oktober 2007 Jeg også er ganske frustrert over dette, men det er jo fordi man ikke vet når befruktingen har skjedd. Det vet jo heller ikke vi, derfor tar man utgangspunkt i siste mens. En uke fra eller til spiller vel ingen rolle, hvis du er redd for at babyen skal bli for stor kan man vel "kreve" ultralyd for å holde følge med hvordan babyen vokser.
Gjest Skrevet 14. oktober 2007 #9 Skrevet 14. oktober 2007 Ja, som anonym skrev over her så går ul bare etter når babyen forventes å komme ut, og ikke mattestykke om når den ble befruktet... "stemmer" ikke her heller, men må jo bare stole på de da... som legen min sa: En graviditet er ikke mattematikk, men biologi"... =)
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2007 #10 Skrevet 14. oktober 2007 Jeg ble flyttet 9 dager sist og enda kom ungen 5 dager etter dette. Trenger du bekymer deg så mye om det nå?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå