Dancing Queen Skrevet 13. oktober 2007 #1 Skrevet 13. oktober 2007 Sitter her å tenker litt på fødsel. vil jeg ha bedøvelse? hvordan bedøvelse..? kanksje jeg vil føde i vann...? Så har jeg lest om noen man kan får når man kommer på sykehuset. for at man ikke skal prompe eller bæsje på seg når man presser.. Klyster??? Hva gjør det?? Gjør det sånn at man må på do og "tømmer" seg helt en kort stund etter man har tatt det?? Må ha svar på dette.. Håper noen av dere vil hjelpe meg ) tusen takk!
Lita tulle & stor gutt <3 Skrevet 13. oktober 2007 #2 Skrevet 13. oktober 2007 Du tenker nok på klyster. Det er en liten ampull med klar, silikonlignende væske som settes i endetarmen, og innholdet tømmes inn. I løpet av kort tid får du virkning, med at tarmen tømmes (litt som å ha magesjau eller skikkelig løs mage). Hensikten er å få tømt tarmen, så fødselskanalen ikke må "krangle" om plassen. Det er ingen praksis i at alle får klyster, men hvis du tenker på å føde i vann, ville jeg diskutert med jordmor om ikke klyster kan være noe.. Jeg tenker på å føde i vann, og vil gjerne ha tømt tarmen før jeg legger meg i karet. Uansett bør du gå på do før pressriene kommer. Og det kan hjelpe på å spise lettfordøyelig mat (feks loff) fra du kjenner at fødselen begynner å komme i gang..
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2007 #3 Skrevet 13. oktober 2007 Jeg planla vannfødsel og tok klyster hjemme før jeg dro på sykehuset. Er veldig fornøyd at jeg gjorde det! Jeg mente ikke jeg var fostoppet dagene før fødselen, men herregud hvor mye det kom ut(sorry for detaljene). Fødte i badekar, rent og fint så alt gikk etter planen. Anbefaler å ta det hjemme. Da jeg kom til sykehuset var riene alerede så intense og vonde at jeg hadde neppe orket noe klyster-prosedure da... Klyster er en sånn pose med veske som får endetarmen til å tømme seg. Og den virker veldig fort.
Dancing Queen Skrevet 13. oktober 2007 Forfatter #4 Skrevet 13. oktober 2007 Tusen takk for så fine svar ) Dette er første gangen min så det er greit å høre litt med noen som har litt erfaringer. Er klyster noen man drikker eller putter man det oppi endetarmen? Kan man kjøpe det på apoteket eller må man få resept?
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2007 #5 Skrevet 13. oktober 2007 Jeg har hørt av folk som har hatt det, at de får det på sykehuset, at de går inn på toalettet og gjør dette selv oppi bak som jeg har forstått det... Jeg syns hu ene sa at man blir spurt om man vil ha det, jeg kommer til å ville ha det.. Veldig kjekt å ikke "driite" utover hele senga hehe....
Dancing Queen Skrevet 13. oktober 2007 Forfatter #6 Skrevet 13. oktober 2007 Hehe ja, hvertfall hvis man har tenkt å føde i vann. da må man vist ut av vannet og tappe det på nytt, hvis det skulle skje ett uhell.. Syns det virker som at man kan bestemme litt selv, om man vil ta det hjemme rett etter riene har begynnt eller når man kommer på sykehuset..
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2007 #7 Skrevet 14. oktober 2007 Litt guufy dette her men det Helenemor sier er ikke helt riktig. Jeg fødte nr 2 i vann og pga liten tid fikk jeg valget mellom klyster eller vannfødsel. Valgte det siste. Det kom litt avføring under pressriene men det tok jordmor vekk, det fløyt ikke akkurat rundt ;-) Og det var ikke snakk om å tappe ut vannet - kommer self litt an på konsistensen... Med første mann tok jeg klyster og det kom avføring likevel, da hadde de vært nødt til å tappe for å si det sånn. Her er det kanskje smartest å snakke med jordmor :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå