Gå til innhold

Kan noen tyde urinprøvene mine?? Trenger litt forklaring :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Første urinprøven jeg ga, sto det: L3P+

Andre gangen skrev de: B++

Tredje gangen skrev de: B3

Noen som vet hva det betyr? Har alltid blitt sendt til laben etter jeg har vært inne hos legen, så ingen har sagt om det har vært noe snusk med prøvene mine eller ikke. Har ikke tegn til UVI eller noe sånt, men leste en gang at L stod for noe med det å gjøre.. Så jeg ville gjerne spørre! Håper dere kan forklare meg dem, og om alt virker ok? Skal ikke til legen igjen før om en mnd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil tro at L står for leukocytter, P for protein og B for blod. + betyr at der er utslag på det aktuelle på urinprøven, mens ++ betyr mer utslag osv. Blod i urinen kan tyde på uvi. Men hvis de mente at du skulle ha behandling for noe så hadde de nok gitt deg noe for det.

Skrevet

B betyr blod i urinen, og ++ og 3 er vel graden av det. Rart du ikke fikk info om det, for jeg tror at B3 tyder på at det er en del. B++ er spor funn - det kan være nok at du f.eks vasket deg litt røft i underlivet før du tok prøven. Stikk innom laben FØR du går inn til legen neste gang, så får du nok svar når du er inne til konsultasjon. Du kan ha urinveisinfeksjon uten at du er klar over det selv, og du bør ikke gå så lenge uten at det behandles.

Skrevet

Ok, nå skjønner jeg litt mer. Har blødd litt i starten av svangerskapet, da forklarer nok det at det var blodspor og en del ++ etterpå.

Men siden det ikke står L3P+ nå lenger, er det fortsatt sjanse for uvi da? Er omkring 3 uker til jeg skal til kontroll igjen, kan jeg vente til da med å finne det ut eller haster det? Er litt redd for uvi da jeg har hørt det kan skade fosteret...

Legen har kikket på papirene i ettertid og på resultatene fra forrige gang, men aldri sagt noe om det..

Gjest Orkideen
Skrevet

Hvis du har uvi vil du alltid ha utslag på nitritt, ikke bare leukocutter.

Og har du en infeksjon så vil du alltid få beskjed fra legen hvis du trenger behandling.

Skrevet

Greit å vite, takk for svar :)

Hva med svangerskapsforgiftning da? Jeg er 16 uker på vei, da er det kanskje for tidlig til å være noe sånt?

Har hatt en del hodepine om kveldene, men det er det eneste. Regner med at det er hormoner.

hilsen HI, ei overbekymret hønemor

Skrevet

nei nei nei nå kjem det svar fra ei som ofte tar urinprøver på andre...

blod i urinen trenger ikke å være urinveissinfeksjon! men er det dermed utslag på leucocytter så er dette ett tegn på urinveissinfeksjon!

når man har utslag på nitritt betyr det at infeksjonen er kraftigere og sitter lengre oppe og du har hatt det en stund! når vi tar urinprøver av pasienter gjør gir vi ikke antibiotika før det er utslag på leucocytter!!

Skrevet

så det er faktisk sjelden jeg ser det er utslag på nitritt som ei over her sier at det må være utslag på dette for at det skal være urinveissinfeksjon!det er ikke riktig

Skrevet

Hmm ok.. Nå ble jeg mer forvirret igjen.

Hvis jeg fremdeles hadde hatt dette i urinen etter den 1. urinprøven, har jeg det mest sansynlig enda da? Selv om de ikke har skrevet et kvekk om det de ukene i ettertid? Da har det kun stått B++ og B3.

OG bør jeg snakke med legen om dette før timen min som er om 3 uker??

takker for svar! :)

Skrevet

Airam 85. Hva jobber du som siden du kan uttale deg så skråsikkert om at nitritt ikke er et tegn på uvi?

Skrevet

Jeg tror du skal lese innlegget til Airam 85 en gang til! Etter min mening ser du ut til å ha misforstått...... Hun sier at dersom en har utslag på nitritt i tillegg, så er urinveisinfeksjonen kraftigere, og sitter enda lenger opp (fordi en har gått med infeksjonen en stund!) Hun mener at en skal snakke med lege om det FØR en får utslag på nitritt

:-)

Skrevet

jeg og hadde utslag på blod på ei urinprøve jeg tok, de satte den opp til dyrking/uricult for sikkerhetsskyld men den var negativ. hvis dette ikke ble gjort med deg ta ei ny urinprøve å lever, be de sette den opp til dyrkning ..ikke gå å lur på ting du kan gjøre noe med!!klem

Skrevet

Både Nitritt, Leukocytter og Blod kan være tegn på urinveisinfeksjon. Kommer helt ann på hvor mye utslag det er. Utslag på nitritt er alltid et tegn på UVI... Blod er også som regel et tegn på UVI, men kan ha kommet fra skjeden som du sier... Leukocytter kan man ha selv om man ikke har UVI, kan være at prøven er forurenset. At du ikke har vasket deg i underlivet før du tok prøven feks. Protein kan være tegn på svangerskapsforgiftning, men da er det større utslag. Er ofte utslag på Protein om det er feks er utslag på blod. Men kan også komme fra skjeden.

Skrevet

hehe visste jeg kom til å få noen sure svar tilbake! men slik er det når man ikke leser godt nok! sier jeg ikke er noen ekspert, men jeg tar mye urinstix på pasienter samtidig som jeg har mye uvi selv!

jeg har aldri sett en urinstix som gir utslag på nitritt UTEN at det er utslag på leukocytter!

jeg hadde utslag på leukocytter nå, men hadde også litt utslag på nitritt og da sa legen min at det skulle man ta seriøst, for hvis man hadde utslag på nitritt så vil det si at man har gått med infeksjonen en stund, og den har satt seg litt lengre opp! trodde ikke det var så vanskelig å misforstå!

har aldri opplevd at bare utslag på blod i urinen blir tatt seriøst med det første!kan være som den over meg her sier.

Skrevet

Må bare si noe her: Jeg har selv hatt uvi med kun utslag på nitritt så det går fint at. Nitritt skal det normalt ikke være i urinen så det er et sikkert tegn på urinveisinfeksjon. Kun leucocytter i urinen trenger ikke nødvendigvis være uvi og derfor settes urinen med disse utslagene på dyrkning for å gi en sikrere diagnose.

Jeg er sykepleier og tar også mye urinprøver og tolker urinprøvesvar som vi sender videre til lege/ sykehus for vurdering.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...