Lillemor73 Skrevet 13. oktober 2007 #1 Skrevet 13. oktober 2007 Har altfor lav blodprosent og må ta jern. De sterkeste har jeg fått total forstoppelse (!) av, "ferroretard" o.lign. Prøver nå en kombinasjon av flytende (floradix formula) og Hemofer (skal være mildere mot magen..). Er det riktig at grapefrukt er spesielt gunstig å ta for å øke opptaket ?? (Kan ikke fordra dem !!) Gir appelsin f.eks samme effekten ?? Noen som har prøvd andre jernprep med hell ? Finner lite sider om dette...
Gjest Skrevet 13. oktober 2007 #2 Skrevet 13. oktober 2007 I boken min står det at hvis man vil øke opptaket av jern i kroppen, kan man f.eks. drikke appelsinjuice til skivene med leverpostei (jern altså).. så ja, da har nok appelsin den effekten...
supermamma til 2 tette Skrevet 14. oktober 2007 #3 Skrevet 14. oktober 2007 Jeg har samme problem som deg, heldigvis ikke frykelig lav jernprosent nå under graviditeten (men hadde det etter en operasjon for et par år siden og da slet jeg vedlig med magen). Fikk beskjed av legen min om å ta jerntilskudd nå og at det holdt med Homofer for min del. Det skal være det mildeste på markedet mente legen min. Fikk samtidig beskjed om å helst ta det med appelsinjuice litt før jeg spiser, så tar kroppen til seg mer at jernet. Evt ta en c-vitamin i samme slengen. Har fungert ganske bra for meg, magen har heldigvis oppført seg nesten helt normalt ;-)
line_n & sara Skrevet 14. oktober 2007 #4 Skrevet 14. oktober 2007 ta jern med protein og c vitaminrik mat (ev middag og et c vitamin tilskudd) kaffe, te og melk senker opptaket. selv bruker jeg aminojern, og har ikke merka noe på fordøyelsen!
*tintin* Skrevet 14. oktober 2007 #5 Skrevet 14. oktober 2007 Alt som inneholder mye c-vitaminer er bra for jernopptaket. Så det er mange alternativer til grapefrukt )
Gjest Skrevet 14. oktober 2007 #6 Skrevet 14. oktober 2007 Husk på at kaffe hemmer jernopptaket. Rart dette med hvilke tanlettersom funker for hvem. Jeg kan ikke bruke noen andre enn ferro retard og de man får som blodgiver, alt annet blir det enten full stopp eller det motsatte....
yasumi Skrevet 14. oktober 2007 #8 Skrevet 14. oktober 2007 Hei! Jeg har gitt blod tidligere og prøvd en del preparater, men desverre blir jeg kvalm av de fleste bortsett fra hemofer. Disse er ganske milde og fåes kjøpt på apoteket. Ellers hemmer også kalsium opptaket av jern (og kaffe hindrer opptaket av kalsium), så det er mye å passe på! Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå