Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 4,5 mnd. Han har vært våken hele natta i en uke nå. Sover kunn 1/2 til en time og sovner kunn med pupp. Han er små forkjøla og har begynt med grøt for tre dager siden. Begynte med mme for tre uker siden. Jeg er utslitt av lite hvile. Er alene med han. Kan det også være grøten han reagerer på? Er det lurt å gi han grøt par timer før han skal legge seg? Også mme? Trenger sårt råd!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husker du å putte malt eller sviskepure oppi, så han ikke sliter med magen? Kan jo være at det er overgangen i kosten som kan gjøre det, da blir han tilfelle bedre når han har vendt seg til det. Sover han mye på dagen, burde du prøve å holde han mere våken.

Skrevet

Ja har litt malt i grøten ca en teskje.men ikke imme..? ammer det lille jeg har i tillegg. Og om natta suger han hele tiden. Han sover max 2-3 timer om dagen.

Skrevet

hva får han rett før han legger seg? Hvor mye grøt får han? Kanskje han trenger mer mat? Da jenta mi var 4,5 mnd fikk hun 3 måltider full porsjon grøt som står på pakken, og en mme måltid(250 ml). Hun fikk også 60 ml med mme til hvert grøtmåltid. Høres ut som om det er noe med måltidene, får han mange måltider? De vokser veldig fort nå, og trenger bare mer og mer mat :) Lurt å gi siste måltidet rett før han legger seg :) Og sørg for at han er mett :) Han sier ifra selv når han ikke vil ha mere mat :)

Skrevet

Ojsan.. Så kanskje jeg bare skal øke mer? Har vært redd for magen hans jeg. Skal lage tykkere grøt og kanskje..

Skrevet

Kanskje er det litt tidlig å introdusere grøt? Må du begynne allerede nå, kanskje du kan gi ham på morgenen, og se det an over dagen hvordan magen takler det. Mine ble urolige om natten (selv v 6 mnd alder pga grøt). Det stemmer ikke alltid at de sover bedre med grøt og mme, ikke med mine iallfall. Og litt sviskesaft kan hjelpe for å få fart på magen. Mine unger har fått masse pupp, natt og dag til de er 8-9 mnd gamle. Etter det har de fått pupp om natta når de har vært syke. Og da snakker vi om store unger som henger i brystene hele natta og suger så jeg føler de spiser halve ryggen min. (Men det hjelper på forkjølelsen).

Barnet har nok stort sugebehov. Og trenger nærhet til mamma. Kanskje behovet blir enda større fordi han merker at du er sliten.

Kan du ikke be noen hjelpe deg litt i huset, eller passe ham et par timer så du får ekstra søvn? Har du noen du kan be om å hjelpe deg litt ekstra et par uker? Kutt ut alt som ikke gir deg energi, ikke tillat at andre enn babyen stiller krav til deg nå! Du har mer enn nok med babyen. Få i deg nok mat. Masse mat. Vørterøl funker bra på melkeproduksjonen.

Og så er det helt greit å være sliten. Selv mødre som har fedre og andre som hjelper til innimellom blir helt flate innimellom. Du er fantastisk for det!

Gjest Ut på tur
Skrevet

Jeg "lurer" noen ganger jenta mi. hun får pupp, og så tar jeg den fra henne og så gir henne smokk og så koser hun med puppen og suger på smokken. Dersom det ikke blir bedre over helgen synes jeg du skal ringe HS for hjelp. viktig at også du får hvile

Skrevet

det er absolutt ikke for tili for å begynne med grøt, det finnes grøt for 4 mnd, jeg selv brukte grøt for 6 mnd på mi da hun var 5 mnd, ikke reagert på det i det hele tatt. Er veldig mange som begynner med grøt ved 4 mnd alder, så anbefaler bare at du øker dosen, og lag grøten litt tykkere ja :) Prøv å la babyen få bestemme når han er mett, tro meg du vil merke det :) Så husk å la ham få rape etter måltidene da :) Kan bli urolig om han har en rap sittende fast i brystet også :)

Skrevet

Tanken har slått meg ang. nærhet.. Har en barne far som sliter meg helt ut på toppen av allt. Gutten min merker vel det og. Takk for oppmuntrende ord! :)

Skrevet

Morn!

Apropos dette med å ringe HS. Da ville jeg vært rimelig desperat først. Det høres ut som om du trenger hvile og litt omsorg selv også. Og ungen din setter du høyere enn alt. En ganske normal situasjon, slik de fleste av oss har det i den perioden.

HS er ikke her for å gi omsorg til mor! Det er ikke alt staten kan gjøre for oss. Og om det er meningen å skulle støtte mor - er det dessverre avhengig av hvem du treffer. Det er ikke det lureste man gjør når man er sliten og gjør sitt ytterste for babyen sin å treffe ei middelaldrende sur kjerring som leter etter feil som ikke finnes og som kanskje ikke engang har greid å gi egne unger god omsorg.

Gi ungen din pupp og nærhet du, og i den grad du kan få litt avlastning, husvask, mat laget av andre, en god klem og skryt for at du ER EN FANTASTISK MAMMA som STÅR PÅ SELV NÅR DET STORMER (barsel og liten baby-tid er strevsomt selv for de med en fantastisk barnefar), så søk den blandt de du kjenner som vil deg vel.

God klem fra løvekjerringa!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...