Gå til innhold

Ufin behandling av jordmor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må si jeg er litt rystet og forbanna om hvordan jeg er blitt behandlet idag.

Jeg er i uke 37 og har i flere uker slitt med høyt blodtrykk og går hyppig på kontroll på pol.klinikken (1-2 ganger pr. uke). Var på kontroll igår, litt høyt blodtrykk, +1 på protein og fikk 3+ på ødem. Har fått enormt meg vann i kroppen spesielt beina. De er hovne som noen tømmerstokker på tross av at jeg sitter/ligger med de høyt. I tillegg til disse plagene har jeg fått bihule og halsbetenelse. Legen var derfor i tvil i går om hun skulle legge meg inn (har vært innlagt 2 ganger den siste mnd). Ble enig om at jeg hadde bedre hjemme men at jeg måtte ta kontakt med en gang jeg følte meg dårlig eller ble verre. Jeg skulle ha lav terskel for å ta kontakt med dem fikk jeg beskjed om.

Idag var jeg totalt nedkjørt, klarte nesten ikke å puste pga jeg var så tett, beina var mer hoven enn de noen gang har vært. Ringte inn til føden å spurte om de kunne hjelpe meg for nå klarte jeg ikke mer.

Fikk beskjed at jeg kunne komme inn, men de var usikker om de kunne hjelpe meg.

Vi dro innover, måtte vente ei stund på ei jordmor pga hektisk aktivitet på føden. Fikk ei ganske gammel jordmor, ble lagt på benken å målt ctg (lå med den i en evighet fordi hun for å gikk mellom vårt rom og andre rom). Hverken jeg eller mannen klaget over at vi var alene mestparten av tiden. Hver gang jordmora kom inn spurte hun om jeg ville ha noe å drikke, svarte nei hver gang. Etter å ha fått det spørsmålet 4 ganger lurte jeg faktisk på om hun var senil.

Etter ctg, ble urin og blodtrykk sjekket, så forsvant hun ut og vi ble vel sittenede å vente i 10-15 min før hun kom tilbake å sa jeg måtte gå å ta blodprøve. Etter blodprøven var tatt satte vi oss ned å ventet på gangen, da kom hun tilbake og sa at alt var fint både ctg, urin og blodtrykk så vi kunne bare dra hjem. Eeee sa jeg hva med beina og vann i kroppen, var liksom derfor vi kom hit. Hun tittet litt på beina mine, sukket og gikk tilbake til legen for å prate med han.

Hun kom tilbake å sa at det var ingenting å gjøre. Jaja sa jeg da får vi bare dra hjem så får jeg heller krype når beina snart ikke bærer meg (ble litt fortvilla så var litt ironisk/frekk i kommentaren).

Da sa jordmora plutselig; jeg er så sliten og lei!!! Så gikk hun bare!

Både jeg og mannen satt bare å gapet og lurte på hva ialleverden slags oppførsel var det av en profesjonell helsepersonell. Greit at jeg slengte en litt småsur kommentar (hadde tross alt vært der i over 2 timer, er totalt utslitt). Jeg karret meg på beina og gikk ut, mens jeg ble sintere og sintere. Mannen min var ganske sjokkert over en slik behandling av ei jordmor.

Får håpe jeg skal tilbake til samme lege neste time på pol.klinikk for da skal jeg jammen ta det opp med henne. Er det slik de mener at jeg skal ha lav terskel for å ta kontakt med de.

Så nå sitter jeg her å lurer på når kan jeg kontakte evt lege/jordmor igjen, når huden på beina begynner å revne ?? Eller når jeg ikke klarer å bøye hverken ankler eller kner pga hevelsene?

Uff måtte bare få det ut, er ikke så sint nå. Mest fortvilla, nedkjørt, utslitt og hjelpesløs.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns du skal ringe dem opp igjenn og klage på den jm så hun ikke behandler folk sånn mer..... det hadde iallefaøø jeg gjort!!

Skrevet

så uprofesjonelt!! det var drøyt, synes jeg!! har man en dårlig dag på jobben, og itillegg jobber som jm, bør man kunne beherske seg, altså! hvilket sykehus var dette?? (ikke ullevål håper jeg!!)

måtte inn på profilen din for å se hvor du bor og hvilket sykehus du sogner til, men fant ut at vi har termin på samme dag! :)

håper uansett at du blir bedre i formen, da! god bedring!

Skrevet

Ja ring tilbake å klag på den jordmoren,at hun var sliten og lei skal det ikke gå ut over deg.

Da må ho heller gi seg i jobben sin det hadde jeg sakt til ho.

Lykke til!

Skrevet

Om hun hadde vært så sliten at hun ikke kunne gå på egne bein, så skulle hun ha smilt mens hun kom inn i rommet på alle fire! INGEN som jobber med mennesker skal la sitt eget humør eller form gå ut over andre.

Her ville jeg gitt beskjed til sykehuset. Det er jo en viss fare for at du treffer henne igjen, og da ville jeg gitt beskjed på forhånd at du ikke ønsker henne. Kjemien mellom dere vil neppe bli bedre etter denne episoden.

Ang vannet i kroppen... Jeg så ut som en Teletubby på slutten av mitt første svangerskap. Jeg fikk masse masse vann på slutten og ble fulgt godt opp av legen min. Føttene var så fulle av vann at tærne sprika i været! Det gjorde kjempevondt, så jeg har full medfølelse for deg nå. Viktig å få mannen din til å smøre deg med litt fet krem eller avkjølende krem på føttene, legger og lår nå. Det føles bedre en stund!

Du er snart ferdig nå :o) Lykke til!!!

Skrevet

Ble en tur på legevakta ikveld pga at beina hovna enda mer opp og jeg bare grein. Har nesten ikke grinet en tåre i hele svangerskapet men idag kom alt. Kom til legen med rødsprengte øyner. Legen kunne bare bekrefte at jeg hadde ekstrem ødem spesielt i beina. Han ringte inn til vakthavende lege på fødeavd som bare bekreftet at de ikke kunne gjøre noe for meg.

Fikk de vanlige beskjedene om å sitte/ligge med beina høyt, drikke vann, forsiktig med salt og smøre krem på beina evt ha kalde omslag på de. Så sa legen at det var jo ikke så lenge igjen -puhhhh sa jeg 4 uker !!. Typisk mannfolk hadde jeg nesten lyst å si til han hehe.

Har ikke orket å ringe inn til sykehuset for å rapportere inn jordmora men kommer til å ta det opp med legen på pol.klinikk ved neste time. Jeg hører til Stavanger universitet sykehus. Har bestemt meg for at jeg ALDRI skal ha den unskyld uttrykke; gamle røya av en jordmor med på min fødsel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...