Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2007 #1 Skrevet 13. oktober 2007 Jeg sliter selv med mine egen psyke og bruker medisin og står i kø for å få psykolog. Men jeg går faan ikke hen å sykmelder meg for det. På min arbeidsplass, har jeg desverre måtte lide for andres psykiske problemer. For da holder de seg hjemme. Det er noen dette fraværet går utover, men det tenker de ikke på. Dette landet er altfor "snilt". Alle som vil, kan sitte på ræva og motta penger. Klarer man ikke jobbe fulltid, får man ta seg en deltids jobb. Ikke la det gå utover ærlige redelige arbeidstakere, som har arbeidsmoral FAAN JEG ER SÅ IRRITERT
Veronica,Victor&Adelina<3 Skrevet 13. oktober 2007 #2 Skrevet 13. oktober 2007 Det finnes mange grader Psykiske problemer. Mennesker takler det på ulike måter, og noen sliter mere en andre. Vet om mange jeg som jobber selv om de sliter psykisk.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2007 #3 Skrevet 13. oktober 2007 Hvis du greier å gå på jobb, og fremdeles står i kø hos psykolog. Vel, da er du nok ikke syk nok.....men empatien din derimot...den er veldig syk. Tipper du har en personlighetsforstyrrelse.
Mage Mi Sa Jo Skrevet 13. oktober 2007 #4 Skrevet 13. oktober 2007 du, det er andre som har det vanskelig psykisk, og hvordan man takler det kommer av vilke erfaringer man har i livet, og hvor tøft man faktisk har det. det kan ikke du vurdere. du vet hvordan du har det men ikke noe mer. jeg tipper at de ikke takler sin situasjo godt nok til å klare og jobbe. ønsker deg ogalle som har det vanskelig en lysere fremtid. og håper at det løser seg.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2007 #5 Skrevet 13. oktober 2007 Empatien min er ikke syk, den er brukt opp. Folk som er psykisk syke og lider av en sykdom er en ting. Men når de er sykmeldt av psykiske årsaker pga en liten kneik, som alle får innimellom da har jeg lite empati igjen. Noen arbeidsplasser må andre jobbe nesten dobbelt hvis andre er borte. Da er det viktig å være noenlunde stabil. Personlighetsforstyrrelse har jeg ikke heller. Beklager hvis du følte deg truffet
danieI Skrevet 13. oktober 2007 #6 Skrevet 13. oktober 2007 psykisk kneik er jo litt vagt og det er sikkert mange grader innen den "diagnosen" siden du skriver som du gjør har du nok aldri vært så veldig psykisk syk
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2007 #7 Skrevet 13. oktober 2007 psykisk kneik, da tenker jeg på at ett forhold har gått fløyten eller liknende. Tror dere at alle som er sykmeldte virkelig er så syke. Noen gjennomskuer jeg. Psykisk syk nok til å bli hjemme har jeg kanskje ikke vært. Da har jeg grått en skvett på do og bitt tenna sammen
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2007 #9 Skrevet 13. oktober 2007 Da kan jo du kanskje fortelle meg det da vet du,
veldigveldigspent Skrevet 15. oktober 2007 #10 Skrevet 15. oktober 2007 Veldig usaklig debatt der her:) Og en debatt er det bare dumt å innlede når man er så emosjonelt engasjert som dette, at man bare skal komme med argumenter i sinne. I en debatt må man være åpen for å se ting fra forskjellige vinkler:) Hvis du mener det er så mange som sykemelder seg, som ikke har grunn til det- vel, så anbefaler jeg deg å engasjere deg politisk og på andre områder enn i en debatt på dinbaby.com. I første omgang så er det dette landets fastleger som skriver ut sykemeldingen, ikke de som går til legen. Altså, for å få en sykemelding må faktisk ansvarlig fastlege skrive den ut. En fastlege kan velge å ikke sykemelde, uansett hva pasienten som sitter der sier.. de kan også henvise videre til annen hjelp, dersom det er store psykiske problemer. Dersom det er så mange som får sykemelding som ikke burde hatt det- ligger feilen altså i systemet. Legen er for lett på hånden til å skrive ut sykemeldingen, politikerne for sløve med å stramme inn grepet:) Da har samfunnet en stor jobb i vente hvis det er slik- og det trenger at mennesker med sterke meninger engasjerer seg politisk. Ellers så er det typisk norsk å rope ut når man føler for det- men ikke engasjere seg nok til å gjøre noe med det.. Jeg jobber selv som sykepleier på sykehjems-institusjon, og jeg vet veldig godt hva det vil si med mye sykemeldinger. Men den verste feilen jeg kan gjøre- den du gjør nå- er å sette meg på bakbeina og hyyyyle ut hvor irriterende det er at folk rundt meg sykemelder seg. Da bruker jeg en hel haug med energi, positive tanker og krefter på å gå rundt og tenke på "idiotene som sykemelder seg og all jobben de etterlater til meg", istedet for å fokusere på jobben som skal gjøres. Og det å være psykisk syk- det finnes det diagnoser for. Har man ikke fått den eller kvalifiserer til å få en- da er man faktisk ikke psykisk syk:) Da har man kanskje litt problemer i livet sitt- noe alle er tillatt å ha:) Men skjønner frustrasjonen din..
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2007 #11 Skrevet 15. oktober 2007 Se på www.sonen.no fredag kl.22-01. Det skal komme en lege som er flink innen psykiatrien da. Send sms og få svar på spørsmål direkte.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2007 #12 Skrevet 15. oktober 2007 Godt at noen klarer å se det fra mitt synspunkt da. Jeg mener selvsagt ikke at de som virkelig er psykisk syke må jobbe.Har en vennine som mottar trygd fordi hun har psykiske problemer og misunner henne ikke. Men alle opplever nedturer i livet. Det gjør jo jeg og. Men det nytter ikke å stikke hodet i sanden og sykmelde seg for det. Skulle alle gjøre det, ville det ikke gått rundt. Kunne sikkert engasjert meg politisk ja, men er for lat til det ja HI
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2007 #13 Skrevet 15. oktober 2007 Noen mennesker er så psykisk syke at de ikke forstår det selv engang. HI er nok en av dem. kanskje du kvalifiserer til sykemelding allikevel? mangel på empati er jo et symptom ved flere psykiske lidelser...
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2007 #14 Skrevet 15. oktober 2007 Jeg fatter ikke at noen kan bli så provosert over innlegget mitt. Jeg snakker uti fra egne erfaringer. Det er naivt å tro at alle snakker sant, til enhver tid. Jeg er realistisk. Mine empatiske evner er det ingenting i veien med tro du meg. Jeg er helt normal.Hvis du ikke tror meg, kan du gå til fastlegen din og si. Jeg føler meg så nedbrutt, kan du sykmelde meg og se hva som skjer. Jeg kvalifiserer sikkert til sykemelding. Men velger å ikke sykemelde meg. Vet du hvorfor? I empati med de som må slite seg ut på jobben fordi jeg ikke kommer
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2007 #15 Skrevet 15. oktober 2007 Hva hvis man sliter med psykiske problemer på grunn av arbeidsplassen da? mobbing på arbeidsplassen f.eks? er det god nok grunn til å bli sykemeldt? eller hvis alternativet er å miste jobben fordi de psykiske problemene står i veien for arbeidet, og så ender man opp uten jobb, uten penger og blir dermed ENDA sykere?
Cat.68 Skrevet 15. oktober 2007 #16 Skrevet 15. oktober 2007 Problemet er vel heller at DU ikke definierer hva du mener er psykisk diagnose eller hva som berettiger en sykemelding i dine øyne. Dessuten kan ikke du diagnostisere hva som gjør et menneske sykt nok til å trenge en sykemelding. En situasjon du kanskje anser som vanskelig men helt overkommelig kan jo være ekstremt vanskelig for noen annen. Og ting Du anser som berettigende til sykemelding kan jo i andres øyne igjen være fillesaker. Hva som gjør at et menneske faller igjennom og trenger sykemelding er jo basert på en helhet i akkurat hele den menneskens liv og opplevelser.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2007 #17 Skrevet 15. oktober 2007 Hva med de? Jeg syns de har havnet i en veldig trist og kjip situasjon og ville nok sykmeldt meg selv i liknende situasjon. Jeg ser at utifra mitt første innlegg at jeg har ordlagt meg klønete. Jeg synes synd på mennesker som er så psykisk nede at de ikke klarer jobbe. Jeg irriterer meg over folk som skylder på psyken sin fordi de er små deppa eller late. Det er en helt annen sak. Hvordan kan jeg vite hvordan de egentlig har det da? Vil sikkert noen spørre. Mulig jeg tar feil av enkelte. og det er jo beklagelig
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2007 #18 Skrevet 15. oktober 2007 Viser til innlegget mitt over.Ja, det er basert på akkurat det menneskets liv og følelser.Men de som er sterke og holder ut har følelser de og
Cat.68 Skrevet 15. oktober 2007 #19 Skrevet 15. oktober 2007 Er man nødvendigvis sterkere fordi man holder ut?? Kan jo være at du blir en av de som blir langtidsykemeldt bare fordi du "holder ut" for lenge. Og så er det en filleting som til sist får begeret å rinne over, og ndre igjen vil tenke akkurat det samme om deg som det du gjør nå.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2007 #20 Skrevet 15. oktober 2007 Ja kanskje det. Men vet du, det tror jeg ikke jeg hadde hatt krefter til å bry meg om da.Sterkere vil jeg si man er ja. Men jeg skjønner jo at alle her er fan av å slenge ut penger fra statskassa i hytt og pine. Bare så synd for de som virkelig trenger pengene. Eldre, syke osv. Sikkert mange som blir langtids sykemeldte fordi de må jobbe dobbelt hele tiden fordi det er så mye "tullefravær"
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2007 #21 Skrevet 15. oktober 2007 psykisk syke er også syke. skjønner ikke at du kan mene at psykisk syke ikke er ærlige arbeidstakere. en person med en psykisk lidelse har ikke valgt det selv. mener du at en som er psykotisk f.eks ønsker det selv bare for å få snylte på staten?
Cat.68 Skrevet 15. oktober 2007 #22 Skrevet 15. oktober 2007 Ok der syntes jeg evnen din til å debbatere dette falt, og ditt syn på mennesker som av en eller annen grunn trenger sykemeling er lite flatterende. Igjen DU kan ikke avgjøre hva som er legitim grunn for å være sykemeldt. det er KUN farget av dine egne meninger og ditt syn på andre mennesker.Du burde i det minste være voksen nok til å inrømme at du er ganske dømmende.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2007 #23 Skrevet 15. oktober 2007 HERREJESUS DA. Jeg sier jo at jeg syns synd på de som er psykisk syke. Jeg mener jo at de som later som de ikke klarer å jobbe og som skylder på psyken sin for å slippe, er irriterende. Det er jo sånne snyltere som gjør at de som virkelig er syke blir mistenkeliggjort
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2007 #24 Skrevet 15. oktober 2007 Selvfølgelig er det farget av mine egne meninger og mitt syn på mennesker. Jeg kan ikke debattere på vegne av andres meninger akkurat. Kanskje jeg har dårlige erfaringer da. Som foreksempel at jeg som høygravid måtte jobbe overtid nesten daglig fordi det alltid var noen som var "syke" og sto og løftet tungt uten å bli spurt om hjelp. Kanskje jeg har blitt bitter fordi jeg jobbet dårlig en periode fordi jeg var utbrent og fikk kjeft fordi legen ikke fant noe feil med meg. jeg var sikkert trøtt hele tiden fordi jeg la meg for sent. Kjeft av arbeidsgiver/ sjefen At søsteren min hadde dødd året før og mannen min gått fra meg turte jeg ikke "skylde på". Kanskje jeg er lei fordi jeg nå har hatt flere inne på mitt kontor område, som har vært langtidssykmeldte uten at min leder spør meg om jeg blir sliten av det. Selv om dette blant annet fører til at jeg ofte må si til datteren min. Jeg slutter egentlig tidlig i dag, men vi får se. Mulig man blir bitter og dømmende av slike opplevelser.Men mindre empati enn andre har jeg iallefall ikke. Den empatien andre har skulle jeg gjerne sett da i tilfelle
Cat.68 Skrevet 15. oktober 2007 #25 Skrevet 15. oktober 2007 Du ser sikkrt på dette akkurat av den grunn du forteller, og det er forferdelig trist at du måtte ha det slik. MEN; Det er bare du som kan gjøre noe åt din egen tilværelse. Det er ikke din oppgave å jobbe dobbelt fordi dine arbeidskolleger blir sykemeldte det er Arbeidsgivers oppgave å sørge for tilstrekkelig arbeidskraft. At du underletter for ham/henne gjennom å arbeide mer en du skulle straffer kun deg selv i lengden og gjør slik at du får disse følelsene for de som faktisk tar hensyn til sin egen helse først. Jeg tviler også meget sterkt at noen takker deg for at du driver rovdrift på deg selv, og det eneste du risikerer er at selv bli utbrendt og langtidssykmeldt og enda mer bitter på det som tok deg dit. Du vil da skylde på de andre at du blitt syk isteden for å se at det var din egne skyld at du havnet der. Synes virkelig det høres ut som om du trenger å ro ned litt og tenke på deg selv. Gjør det du er ansatt for å gjøre og la andre ordne opp i det dem skal gjøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå