Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2007 #1 Skrevet 13. oktober 2007 ... har ikke kjøpt et selv enda, men hørte at da burde jeg ikke ha på belte i det hele tatt. Så lurer derfor på om dere bruker belte? eller har dere kjøpt gravidbelte?
mto2 Skrevet 13. oktober 2007 #2 Skrevet 13. oktober 2007 For all del... bruk belte sjølv om du ikkje har gravide-belte!!!!! Berre pass på at du legg beltet så langt ned du får til, og stram godt så det held seg der. Barnet tåler ein god del. Og bedre at barnet blir skadd enn at de begge omkjem. Det einaste gravide-beltet gjer er å halde selen på plass slik at den ikkje sklir opp på magen.
Trultemora er presseklar!! Skrevet 13. oktober 2007 #5 Skrevet 13. oktober 2007 Ja jeg bruker gravidbelte!! Det gravidbeltet gjør er å trekke det nederste båndet på selen ned mot hoftene slik at ikke beltet skal gå rett over magen! Så jeg anbefaler det ja! Men du må bruke belte selv om du ikke har gravidbelte assa!!!
Bohema77 Skrevet 13. oktober 2007 #6 Skrevet 13. oktober 2007 Jeg også, har brukt siden jeg var 3 mnd på vei.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2007 #7 Skrevet 13. oktober 2007 Nei! er så mye ant man skal ha...så eg gidder ikke ta heilt av eg da! gjikk fint sist,veit man ike skal tenke sånn men d gjør eg:) hadde ikke sånt før i tida og eg har ant og bruke pengene på desverre!!! men det er mitt valg gitt!
venter nr2;)19,03,08 Skrevet 13. oktober 2007 #8 Skrevet 13. oktober 2007 Eg bruker ikke heller:( sikkert dumt det,men men....
Gjest Skrevet 13. oktober 2007 #9 Skrevet 13. oktober 2007 300 kr er liksom garantien din, da, for at du faktisk får noe å bruke "alle de andre pengene" på. En kraftig bråbrems og det kan være "hade baby". Det er jo bare fakta.
kariuss Skrevet 13. oktober 2007 #10 Skrevet 13. oktober 2007 neh, gidder ikke bruke penger på d ass, aldri hørt noen som har gjort d før jeg kom inn her heller så tror ikke d er no vits heller... kræsjer man uansett går d likegjerne dårlig med bebisen uansett... tror ikke d har no spes hensikt uansett....
Gjest Skrevet 13. oktober 2007 #11 Skrevet 13. oktober 2007 Såklart jeg bruker gravid-belte... Leier hos helsestasjonen for en slikk og ingenting, og det er mye bedre, slik at man slipper å få et stramt belte over magen. Jeg har så liten mage enda at beltet bare sklir oppover uten slik gravid-belte. Tar bare 3 sekund ekstra å feste den klaffen med beltet, så hvorfor ikke prøve liksom...
Bondine Skrevet 13. oktober 2007 #12 Skrevet 13. oktober 2007 Jeg bruker ikke gravidbelte og kommer ikke til å gjøre det heller. Bruker derimot vanlig bilbelte, som for min del holder seg fint under magen. Jeg ville brukt ekstrautstyret hvis jeg hadde syntes det var ubehagelig uten! Hentet følgende fra Trykk Trafikk sine sider: "Bruk bilbeltet – det er det sikreste både for mor og barnet i magen. Det finnes enkelt utstyr som styrer beltet slik at det blir liggende under magen. De kan gi en bedre komfort, men kollisjonstester viser at det ikke har betydning for risikoen for skader i en eventuell kollisjon." Det står enda mer på www.tryggtrafikk.no. (Skriv "gravid" i søkefeltet.)
cammi78 Skrevet 13. oktober 2007 #13 Skrevet 13. oktober 2007 Hei,jeg bruker også gravidbeltet. Det er mange som sier at det er unødvendig. Keg sitter i bilen hele dagen, og syns at det er vanskelig å ha hoftebeltet nede på hoftene til enhver tid. Det har en tendens til å gli opp, og då vil det jo klemme på babyen ved en eventuell bråstans eller kollisjon. Jordmoren min anbefalte også å bruke dette beltet. For å gjenta det de andre her sier: BRUK BILBELTE UANSETT! Dette er den innretningen i bilen som redder flest liv.
vipsen*en av hver* Skrevet 13. oktober 2007 #14 Skrevet 13. oktober 2007 Hei.. ja jeg bruker gravid belte.. ser noen sier at babyen tåler endel. Men om du kræsjer vil de få en trykk på seg av belte som tilsvarer flere tonn, så jeg vil ikke ha latt vær å bruke det. Du vet ikke når du kræsjer eller andre kjører i deg, og jeg ville ikke ha på samvittigeheten min om noe skulle skje med babyen fordi jeg ikke brukte gravid belte.. Men hver sitt syn på ting. "Ved en kollisjon kan en voksen person bli kastet fremover med en kraft på 3-5 tonn. Bilens hoftebelte ligger over magen til den gravide, og fosteret kan utsettes for ekstrem trykkbelastning fra hoftebelte i kollisjonøyeblikket. Ved bruk at gravid belte styres bilens hoftebelte bort fra magen og ned på hoftekammen til den gravide. I en rekke traffikulykker hvor gravide har vært innblandet, har fosteret klart seg, takke være at moren har anvendt ekstra belteføring."
andregangsgravid<3<3<3 Skrevet 13. oktober 2007 #15 Skrevet 13. oktober 2007 jeg bruker det.. : ) er utrolig deili å slippe å ha belte over magen..
Sunniva78 har to små Skrevet 13. oktober 2007 #16 Skrevet 13. oktober 2007 Klart det! Når man får det på er det lett å skjønne at det er mye bedre enn vanlig bilbelte dersom man skulle være uheldig...
Gjest Skrevet 13. oktober 2007 #17 Skrevet 13. oktober 2007 Ja, jeg bruker det, og har brukt det i de to første svangerskapene også. Akkurat når det gjelder sikkerhet for ungene har vi alltid prioritert det uansett - vet vi blir sett på som litt småhysteriske av enkelte rundt oss. Sender de ikke på sjøen uten vest, ikke på sykkel uten hjelm - og åtte åringen er litt snurt fordi han fortsatt MÅ sitte på bilpute. Tilbake til gravid-beltet, som sikkert designet av en ung mann uten barn... For noe knølerier når du skal skifte fra en bil til en annen, eller fra sjåførsetet til passasjersetet. Har et i begge bilene vi, men av og til er det jo greit for gubben å kjøre mens jeg er passasjer også. Hutte-meg-tu, disse båndene som må slakkes og strammes, for ikke å snakke om når de skilr ut og må tres på nytt - at det ikke går an å få satt på et klips eller feste av et eller annet slag.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2007 #18 Skrevet 13. oktober 2007 Jeg bruker ikke.. Har rett og slett ikke råd.. Men,jeg har beltet nesten rett under puppene da. Iallfall nå. Så får vi se. Har ingen planer om å kræsje.
Skrekkblandetfryd75 Skrevet 13. oktober 2007 #19 Skrevet 13. oktober 2007 Ja, jeg bruker, men jeg lurer litt på vitsen. For det første er festestroppene veldig glatte og vanskelige å få til å henge fast, ved en bråstopp er man prisgitt av selve sitteplaten holder en på plass, for stroppene vil jo løsne ved det minste rykk. I tillegg synes jeg selve patentet er litt tvilsomt. På den jeg bruker er det borrelås som skal holde beltet mellom hoftene, og den må jo festes og åpnes for hver gang man skal inn og ut av bilen. Borrelåsen er riktignok sterk, men ikke verre enn at jeg lett åpner og lukker den. Hva vil da skje dersom jeg i en kollisjon utsettes for et press tilsvarende mange hundre kilo? Utsettes mitt gravidebelte for mer en 20 - 30 kg, åpner jo borrelåsen seg og jeg kunne liksågodt hatt en vanlig bilbelte. Dersom jeg virkelig vil være sikker på at jeg ikke får bilbeltet over magen ved en bråstopp, tenker jeg at det beste ville være om jeg hadde den nederste delen av bilbeltet under det ene låret, men over det andre låret. Da ville jeg sitte fast og samtidig ville alt press komme på lårene. Med veldig sterkt press ville jeg risikere hoftebensbrudd på det benet som har beltet på oversiden, men det får liksom heller være. Mulig det er noe jeg ikke har skjønt med disse gravidebeltene, men nå bruker jeg det mest for syns skyld føler jeg...
Aprilfrø :) Skrevet 13. oktober 2007 #20 Skrevet 13. oktober 2007 Brukte det på første og skal begynne å bruke det nå og, er litt over 3 mnd på vei. Synes det er en liten pris å betale for sikkerheten til meg og babyen..
Lita tulle & stor gutt <3 Skrevet 13. oktober 2007 #21 Skrevet 13. oktober 2007 Jeg bruker også det beltet.. Det står at det er ingen klare indikasjoner på at det virker ved uhell, men det betyr jo også at det er ingen klare indikasjoner på at det ikke virker!! Så virker eller ei, jeg synes det er mer behagelig, slipper å ha beltet strammende på magen..
Måånestråle Skrevet 14. oktober 2007 #22 Skrevet 14. oktober 2007 Jeg har fått låne gravidbelte av en venninne og bruker det selvsagt. Hadde jeg ikke fått låne, så hadde jeg kjøpt et selv. Tar ikke unødvendige sjanser på slike enkle ting, altså!
majatv Skrevet 14. oktober 2007 #23 Skrevet 14. oktober 2007 Skrekkblandetfryd75: Jeg følte det samme som deg da jeg fikk tak i dette beltet. Den borrelåsen satt skikkelig dårlig. Om jeg skulle skifte stilling i setet så gikk jo den borrelåsen opp! Så det følte jeg var liten vits i. Men så kjøpte jeg trykk knapper og sydde på beltet, som en erstatning for borrelåsen, og nå sitter det kjempebra! Så egentlig syns jeg denne borrelåsen burde vært skiftet ut hos produsenten. De funker dårlig asså!
kariuss Skrevet 14. oktober 2007 #24 Skrevet 14. oktober 2007 Gravid belte er bare no tull for at folk skal tjene penger. Har ikke no større sjangse for at bebin skal overleve hvis man evt brå bremser eller kræsjer.. "De kan gi en bedre komfort, men kollisjonstester viser at det ikke har betydning for risikoen for skader i en eventuell kollisjon. " står det på tryggtrafikk....
Gjest VerdensHeldigsteMamma Skrevet 14. oktober 2007 #25 Skrevet 14. oktober 2007 Bruker selvfølgelig gravidbelte! Det skader ialle fall ikke, og er definitivt mer behagelig enn et vanlig belte. Kanskje fordi jeg er ganske lita? Uansett, går sikkert ok med vanlig belte også HVIS man legger det over hoftekammene, ikke magen. Har en kompis som er ambulansesjåfør, og han ser mye trist pga feil beltebruk. Så legg det lavt og stram til! Og kjør forsiktig...=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå