Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2007 #1 Skrevet 12. oktober 2007 Nå trenger jeg noen råd som jeg håper noen kan gi meg! Har to barn på 3 -og 1,5 år. vi bygger nytt hus, å har det litt trangt om plassen nå. Derfor sover ungene på samme rom. Legger dem ca kvart over 7, sitter sammen med dem til begge sover ca kl 19.45 - 20.00. Har sjemt dem bort med det, men det fungerer da på et vis likevell. Utpå natta pleier/pleide treåringen å komme inn til oss, å på nattmorgenen henter vi lissjenta, så vi får sove et par timer til. Skulle jo helst sett at de sov hele natta i sine senger, men forstår jo godt at de vil sove sammen med oss i den store, trygge og varme senga. Så dette er også greit, så lenge det er natt når de kommer og det skjer uten nå "bruduljer". Problemet er at treåringen våkner i halv ti-tia, skriker og mener bestemt at han skal inn til oss å sove. Vi har jo ikke alltid lagt oss selv enda da, å som dere selv vet, er disse kveldstimene gull verdt!! For ikke å snakke om hvor viktig det er med litt tid i ro og fred etter man har lagt seg! Jeg sier bestemt til han at han må sove litt til i senga si før han kommer til oss. Noen ganger legger han seg ned å sover, men da våkner han etter kort tid å skriker. Det hele ender opp med et hylekor som kan vare opptil et par timer. Ofte våkner jenta vår av all skrikingen, å det blir bare kaos! Vet ikke min arme råd, vi trenger jo alle god nattesøvn og det blir dårlig stemning mellom meg og min mann av dette. Hva skal jeg gjøre? Vær så snill å gi meg noen råd..
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2007 #2 Skrevet 13. oktober 2007 Det beste for barna er at foreldrene har tid til hverandre, tar vare på forholdet og er kjærester. En trygg, stabil ramme er viktig. Med det som utgangspunkt må dere jobbe for å få kvelden tilbake. Det kan ta litt tid å snu treåringen, men det går til slutt. Trøst dere med at enkelte unger er mye vanskeligere i leggesituasjon enn andre. Jeg ville kuttet ut å sitte inne med ungene i 45 minutter. Det tapper deg for energi, og ungene bruker deg som sovepute. De kan godt lære seg at det er nattasang, klem og så setter mamma seg på en stol ved døra. Kravet er at de skal ligge i senga si. Og du legger dem konsekvent ned. Etterhvert kan du trekke deg ut i nærmeste rom. Still krav til 3-åringen. Han skjønner det, men tar alt han får og tøyer grensene så langt han kan. Men du er altså en like god mamma om du sier at nå er du stille og ligger i senga di. God natt! En utrøstelig unge får trøst av meg, men så går jeg. For eventuelt å komme tilbake, igjen og igjen. Men jeg gir meg ikke. Ungen skal ligge i senga si og sove selv, og jeg er ikke sovemedisin. Dette ble veldig rotete. Du er i en slitsom periode. Prøv deg frem, still krav. Fokus på parforholdet er viktig. Kan du og gubben lage en plan sammen for hvordan dere skal få til en løsning på dette?
pilutt1 Skrevet 16. oktober 2007 #3 Skrevet 16. oktober 2007 Heisann! Kjenner meg igjen i din situasjon,bare at jeg har ett barn enda. Men hun er også tre år,og vi har også drevet å sittet inne hos henne til hun har sovnet,har jo gått relativt raskt,men allikevel syns vi vel at dette begynte å bli unødvendig,siden vi venter en til og ikke alltid har tid til å sitte inne hos henne. Så vi begynte med å gå inn på naborommet,der det er kombinert gjesterom og kontor. Hun kan ikke se oss fra senga når vi sitter inne der,og det var vel noe av vitsen. I begynnelsen ble det endel ut av senga,og hyling når hun skjønte at hun måtte ligge der alene. Men jo mindre vi forklarte og "forhandla" med henne,jo enklere ble det faktisk. Så nå er hun ikke lenger oppe av senga,og jeg kan faktisk gjøre andre ting før hun har sovnet,feks gå på badet og legge sammen klær. Men om nettene kommer hun som regel tuslende inn til oss,men vi syns ikke det gjør noe. Hvis hun kommer før vi har lagt oss,bruker vi å legge oss sammen med henne i senga våres og forklare henne at vi ikke har tenkt å legge oss enda,men hun kan få ligge der.(når jeg skriver "vi" så er det bare en av oss som tar seg av henne altså...) Hun sovner fort,og vi kan gå ned igjen og være kjærester...så jeg vet ikke om dere kanskje skal prøve dette med treåringen deres når han våkner,slik at dere slipper at han vekker den på halvannet år?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå