Gå til innhold

Ville dere avlivd hunden deres hvis....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den hadde bitt samboeren din i fingeren. Ikke slik at det blødde eller noe men... Hunden lå i senga sammen med meg og når sambo kom for å si hade siden han dro på jobb og skulle ta på meg ble hunden sinna og bet han altså i fingeren. Hva hadde dere gjort med hunden når dere har små unger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer jo an på flere ting.

Har den visst aggressive tendenser før? Var det noe i situasjonen som kunne gjøre at han ville beskytte deg?

Skrevet

Hmmm, trur kanskje det er på tide å vise hunden at den ikkje er sjef i huset... Det at den beit samboeren din i fingeren var nok en slags advarsel eller beskyttelse av deg, trur eg. Du og din samboer må nok vise hunden at den er nederst på rangstigen.

Skrevet

nei,hadde ikke gjort det,men mannen min ville sikkert det.

tror jeg hadde tatt ett kurs,høres ut som en dominanshandling

Skrevet

NEI, jeg hadde ikke avlivet den bare pga av det.

Kan det være at samboeren på noen måte har "straffet" hunden tidligere? Som har gjort at hunden er "sint" på han? Det kan være mange årsaker til at en hund biter, og oftes kan det rettes opp i :-)

Har dere akkurat flyttet sammen? Hvis hunden er vant med å være alene med deg, kanskje den er sjalu?

Men at en hund biter er IKKE akseptabelt, så mitt råd er at dere prøver å finne ut hvorfor :-) Og jobb med det derfra..

Er hunden gammel? Kanskje den isåfall begynner å bli "forvirret", dårlig syn osv..

Men følg med på hunden heretter, hvis den allerede har tillatt seg å bite, kan han gjøre det igjen, og da kan det være barna som blir bitt :-/

Håper dere finner ut av det :-)

Skrevet

Høres ut som om hunden har satt seg selv over samboeren

din i flokken og skulle vise autoritet. Hadde tatt kontakt med

en hundespesialise for å få vurdert om det er noe man kan

gjøre med problemet før jeg hadde gått til det skrittet og

avlivet den. Dersom det er problemet er det ikke noen fare for

ungene, men hadde for sikkerhets skyld holdt dem avskilt

inntil jeg hadde snakket med hundespesialisten.

Skrevet

Jeg ville ikke ha avlivet hunden pga aav denne ene hendelsen, men om det skjer igjen ville jeg absolutt vurdert omplassering eller avlivning.

Når det er sagt så har du et stort problem om grunnen til bittet var at din samboer skulle ta på deg. Hunden din har tydligvis et eier forhold til deg og da spesielt siden den ligger i sengen din.

Du bør absolutt ta tak i dette med en gang og bruke tid på å vise hunden hvor dens plass er. Den tror at den er over samboere din på rangen. Aller første skritt er at den ikke får dele seng med deg lenger!!!

Ring med en hunde trener og få tips på hvordan dette kan hånteres. Har du unger i nærheten er det super viktig å ta tak i dette.

Skrevet

Nei, overhode ikke. Jeg ville heller satt hunden på plass, gått kurs osv, og vist den at det er den som er nederst på rangstigen hjemme.

Det der er et typisk tegn på at hunden mener den er over mannen din...

Skrevet

Nei. Men jeg ville ikke latt hunden markere revir på den måten, og la den få den troen at den er herren over både deg og huset.

Jeg ville sluttet å ha den i senga og slått hardt ned på slik oppførsel. Det er ikke uvanlig at hunder oppfører seg sånn mot menn, særlig ikke hvis det er mammas lille koseklump som blir belønnet for dårlig oppførsel og har altfor mye makt.

Hvordan den ville reagert på små barn er ikke lett å si, spørs om den også anser de som konkurrenter.

Skrevet

Nei, men som de andre sier: den må på kurs og lære at den er nederst på rangstigen.

I dui hunds hode lå han i sjefssengen sin, eller tronen, mens du, den beundrende undersåtten, aller nådigst fikk ligge og kose med ham.

Så kom den jyplingen av en mann (samboeren din) - en skarve undersått - og trengte seg urettmessig inn på sjefens enemerker, og akkurat mens den lå og nøt spa-behandling fra tjeneren sin.

Da måtte han jo bli straffet, som seg hør og bør.

Så den hundens verdensbilde bør endres, ellers biter den flere.

Skrevet

Ok, hunden er snart 2 år, og jeg og sambo har hatt han siden han var 9 uker. Sambo har heller ikke gjort noe mot han slik at han hadde en grunn til å reagere slik. Da er det vel på tide å begynne å bli litt strengere med han da. Takk for tipset.

Skrevet

Ta en tur på biblioteket eller en bokhandel, det finnes mange bøker om dette temaet. Trur det er viktig å lese litt eller ta et kurs for å få tips om korleis dette best kan ordnast. Lese litt om hundens språk og reaksjoner :o) Om hunden er 2 år, så er han jo også komt i den alderen at han begynner å markere seg sterkare både overfor mennesker og andre hunder. Slåss om sjefsposisjonen...

Skrevet

Om hunden er 2 år og er en hann hund så er han nå ferdig med tenåringstullet sitt og skal virkelig finne sin plass i flokken. Han er nok i en litt utprøvings fase og ser dere ann litt. Hunder som prøver seg så aktivt i flokken som din gjør må ha rammer, som for eks. ikke ligge i sengen deres, men ha en egen seng enten ved siden av sengen eller i et annet rom. Alltid gi han mat etter dere og hils på han sist. Ikke la han sitte i sofaen heller. Høyde er viktig for hunder, og sitter hen i sofaen ligger i sengen så er han på høyde med dere og vil føle seg høyere i rang.

Skrevet

Virker for meg som om hunden er høyest på rangstien i huset deres.

Evt om samboeren din så "truende" ut for hunden da han bøyde seg over for å si hade. Hunder leser signaler.

Hadde ikke avlivet hunden pga det. Hadde heller økt opp disiplinen slik at hunden vet at den er lavest på rangstien.

Skrevet

Når hunden er nærmere 2 år er hunden i sin 2. pubertet. Da er de mentalt mer ustabile enn ellers. De vil også teste ut grenser/prøve seg for å hevde seg i "flokken" Dette er nok mest uttalt hos hannhunder, de er jo ofte litt tøffere de:)

Sitat fra papirene mine:)

Ca 17-22 måneder "psykisk modningsfase"

Dette kan være den siste perioden hvor hunden gjennomgår en psykisk modning. Kan være ustabil og endre adferd.

Ville ha snakket med noen eksperter for å få noen gode tips på hvordan man håndterer slikt. Mange hundeskoler som gir privattimer og råd.

Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...