Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2007 #1 Skrevet 12. oktober 2007 ei venninne av meg fikk en gutt i mars. tok han med seg over alt. å plutslig fikk han RS virus. gutten havnet på sykehus etter mye styr med at legen/legevakta ikke sendte ungen videre. en nyfødt baby skal ikke bli syk, å hvis di blir syk den første mnd så er det rett på sykehus. ikke snakk med legevakta en gang. ungen fikk sterkere å sterkere epelepsi anfall og hjerneblødning. foreldrene trodde nesten ikke at han kom til å overleve en gang. men gutten kjempet for livet. og feiler ingenting nå. men legene vet jo ikke med sikkerhet om det blir slik eller om han får tilbake fall. men alt tyder på at ting går bra nå. venninna mi sier det til alle hun kjenner. ikke ta babyen med på kjøpesentrer eller der det er mye folk den første tia. RS virus smitter gjennom luft/dråpe. hun tror selv det er fra kjøpe senter, men vet jo ikke. kan være eldste jenta som har tatt det med hjem fra barnehagen og. eller en av foreldrene. ikke godt å si. men man trenger ikke gjøres på... en liten anbefaling hvertfall.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2007 #2 Skrevet 12. oktober 2007 Du har et godt poeng. Man skal ikke drasse disse små nyfødte rundt. Og de skal beskyttes mot smitte, til de vokser og blir litt sterkere. Syke blir de likevel etterhvert. Det er ikke snakk om å krisemaksimere, overbeskytte eller alt annet nybakte mødre blir fortalt at de er - og er livredde for å bli beskyldt for å være. Lytt til magefølelsen din som mamma!
Vestlandske meierier A/S Skrevet 12. oktober 2007 #3 Skrevet 12. oktober 2007 herlighet da, hva skal vi gjøre som har barn på skole og bhg da? Holde de også hjemme så INGEN blir syke?? Greit nok å ikke oppsøke folk som er syke selvsagt, men en må da kunne gjøre innkjøp og være sosiale selv om en har fått baby vel?? dette ble litt overdrevet for min del iallfall!
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2007 #4 Skrevet 12. oktober 2007 Seriliser hjemmene og innfør karantene!
Tony Soprano Skrevet 12. oktober 2007 #6 Skrevet 12. oktober 2007 Nei, skal ikke overbeskytte, men ser absolutt poenget hennes! Enkelte mødre virker som at de tror de har fått barn kun for å gå rundt i byen, på kjøpesentere ol, å vise fram den stakkars ungen. Gjerne de rundt en 18-20 år. Men bevares, de litt eldre og. Babyer er ingen gjenstand man har for å gå rundt å vise fram!
mto2 Skrevet 12. oktober 2007 #7 Skrevet 12. oktober 2007 Trudde dette med å ikkje ta med liten baby til kjøpesenter og folkemengder var noko "alle" visste, eg. Eg vart informert om det medan eg var på sjukehuset med eldstemann.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2007 #8 Skrevet 12. oktober 2007 hei hei m bare fortelle at dattra mi hadde rs virus når hun var 3mnd gammel. er ikke så vansklig å bli smittet som det virker som dere tror. må ikke komme far noe spesielt som kjøpesenter/ elers barnehage.RS virus er en krafig forkjølelse. grunnen til at det blir alvorlig på små barn er fordi de ikke klarer å hoste opp slim eller få det ut. og luft gangene deres er mye smalere en på voksne. vi lå på sykehuset i nesten 2uker, ikke gøy men hvem som helst kan smite barna, ikke tving dere selv til å sitte inne å kope. viruset kan komme fra deg selv. vi fikk beskjed om at et nys fra feks meg eller far er nok.. så spørs det på hvor mye antistoffer babyen har og hvor motstandsdyktig han/hun er.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2007 #9 Skrevet 12. oktober 2007 må bare komentere inlegget ditt. jeg var 18 når jeg fikk 1 og nr 2 nå som jeg er 20. og jeg skal love deg at det er like mange eldre mødre ute å triller/shopper. bare det å gå på barsel gruppe er like ille som å gå på kjøpesenter. hyggelig for deg hvis du gidder å sitte inne hele tiden men takk gud for at man ikke må det.... har vørt igjennom rs virus osv. og er kansje mer for å være litt sosial at man er ute blandt folk istedenfor å sitte å se på veggen/ tv! da kan vi jo begynne å ta opp tv titting da hvis man skal sitte inne.. det er ikke bra ihvert fall
*smil* m/ snupp06 & gutt 07 Skrevet 13. oktober 2007 #10 Skrevet 13. oktober 2007 Tror nok de nyfødte får mer dråpesmitte av søsken som går i barnehage/skole enn å dra på kjøpesenter.... Jeg orker ikke bure meg inne i mange måneder altså... Alt med måte, selvfølgelig. Skal ikke ut på shopping hver dag. Men det må gå an å fortsette livet. Jeg har en snupp fra før, og kommer ikke til å nekte henne å gi en klem til lillebror!!!
*smil* m/ snupp06 & gutt 07 Skrevet 13. oktober 2007 #11 Skrevet 13. oktober 2007 Og syk kan man bli på føden og forresten........ Ikke trygt der heller. En gutt som ble født samtidig som snuppa fikk stafylokokk smitte... Han døde to måneder senere etter å ha kjempet for livet lenge. Viste seg å være jordmoren som var smittebærer. Man kan dessverre ikke beskytte seg mot alt.....
*1+1=2 små* Skrevet 13. oktober 2007 #12 Skrevet 13. oktober 2007 setter pris på at folk forteller om sine erfaringer...men man kan da ikke bure seg inne og sette huset i karantene!! Jeg har både hund og kanin hjemme, så den lille babyn som kommer, kommer i kontakt med div. bakterier! Ser ikke hvor det skal være skadelig(alt med måte og huset blir gjort rent dobbelt så ofte som nå). Sykdommer får man OVERALT....det siste som hjelper er å aldri la barnet få komme i kontakt med sykdommer, men så klart ønsker man ikke et sykt barn:) Så jeg holder meg til den å være litt forsiktig men ikke hysterisk!
FrøkenGlad m jente i magen? Skrevet 13. oktober 2007 #13 Skrevet 13. oktober 2007 Hva med de som er alene med barnet og MÅ på butikken, kjøpesenter ol..?? Skal se sulte og fryse ihjel de da? Nei, dette ble litt drøyt.
*1+1=2 små* Skrevet 13. oktober 2007 #14 Skrevet 13. oktober 2007 ja, det kalles selektering av de svake:P Nei seriøst, jeg har måttet være inne så mye pga BL i dette svangerskapet, så jeg SKAL ut av huset når nurket er født!!!
Tony Soprano Skrevet 13. oktober 2007 #15 Skrevet 13. oktober 2007 Handler ikke om å bure seg inne eller at man ikke kan dra på butikken/kjøpesenteret i blandt. Det handler om de som gjør det stort sett hver dag. Mest for å vise seg fram eller noe! Tror det er en del som av en eller anna grunn føler seg veldig truffet av ett eller annet her. Dere går jo så i forsvarsposisjon. Med nebb og klør...
TinaP Skrevet 14. oktober 2007 #16 Skrevet 14. oktober 2007 Godt vi ikke levde for 100 år siden. Tenk hvor mange basiller som fantes da!!!
*1+1=2 små* Skrevet 14. oktober 2007 #17 Skrevet 14. oktober 2007 jeg skammer meg ikke over at jeg har tenkt å dra ungen med meg ut for å som du så fint kaller " å vise frem"....har lite med det å gjøre egentlig men faktisk bare med at jeg er lei av å sitte inne! Bakterier og basiller kan man få OVERALT!
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2007 #18 Skrevet 14. oktober 2007 Synes det er merkelig at dette temaet vakte så mange sure miner fra folk! Da jeg fikk min förste for to år siden fikk vi beskjed av helsesöster og ikke utsette han for mer basiller enn nödvendig,. Hun anbefalte meg å holde meg borte fra kjöpesenter ol de förste månedene. Siden vi nå har en barnehagegutt hjemme når neste barn kommer kan vi jo ikke skjerme henne like godt for virus ol. Men, da jeg pratet med JM om dette fikk jeg rådet å ikke ha andre barn hjemme de förste mnd. Og det rådet kommer jeg selvfölgelig til å fölge!!
Vestlandske meierier A/S Skrevet 14. oktober 2007 #19 Skrevet 14. oktober 2007 er det teiteste jeg har hørt!! drar selvsagt ikke syke barn med hjem, men skal ikke eldstemann her få lov til å ha besøk på flere mnd?!?! nei vet du hva, han skal ikke straffes for at vi får en baby til....!!
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2007 #20 Skrevet 14. oktober 2007 Ja, ja ¨så er det det teiteste du har hört. Du får gjöre som du vil, jeg kommer til å beskytte barnet mitt fra virussykdommer de förste mnd. Har en när venninne som holdt på å miste sin nyfödte i RS viruset. I dag sliter jenta fortsatt mer ettervirkninger etter sykdommen (alvorlig astma).
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2007 #21 Skrevet 14. oktober 2007 Jeg fikk ikke noe informasjon om å holde barnet borte fra store folkemengder de første månedene. Trodde også at amming skal være forebyggende for infeksjoner.... Det som jeg tror er aller viktigst er at den som er borti barnet er rene på hendene og at smokker og flasker blir rengjort skikkelig etter bruk.
Vestlandske meierier A/S Skrevet 14. oktober 2007 #22 Skrevet 14. oktober 2007 er som anonym under sier, er en nøye med hygienen går det nok bra!! Synes ikke det nytter å bli hysterisk heller..................
gutt,gutt,jente(1MA) Skrevet 14. oktober 2007 #23 Skrevet 14. oktober 2007 Hei. Tror det er lurt å være litt ekstra påpasselig særlig første levemnd. Prøve å være mest mulig hjemme med både den nyfødte, men også evt storesøsken. Man trenger ro rundt seg for å få til gode rutiner. Man må jo ikke ta med babyen for å handle mat, man er jo ofte to om baby, (forstår at det også er noen som blir alene) Men er man to så kan man jo dra å handle etter den andre har kommet hjem... sånn at babyen kan være i ro hjemme... Vi har hvertfall gjort det sånn. Ofte tar jeg m nr1 så han og jeg får litt tid alene. Tar en tur på bibliotek eller lekeplass før vi tar en handlerunde på matbutikken.. Fungerer faktisk veldig bra.. Fint for far å få tid med den nyfødte også. Men mener ikke at man skal bure seg inne og aldri ta med den nyfødte ut altså, men er jo ingen mening i å dra med dem ut fordi en selv MÅÅÅ ut..Man har valgt å sette barn til verden og må la dem gå først. Plenty av tid senere til å dra ut av huset.. Og de første ukene etter fødsel er det jammen meg godt å få hvile mest mulig sjøl også... Og overgangen fra null barn til ett barn, var (for oss) mye mindre enn hva overgangen til to var... Så hvis jeg skulle få en til, så vil jeg gjøre som med de to første: Være hjemme mest mulig for å unngå smitte og for å få hverdagen inn i gode rutiner.... Men alle får bestemme hva som er best for UNGENE sine...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå