emlyn Skrevet 12. oktober 2007 #1 Skrevet 12. oktober 2007 ... dobbeltammingen!!!!??? Mine jenter er 7 uker gamle, og vi har dobbeltammet siden de var nyfødte. Men nå har jeg mer eller mindre gitt opp hele greia. Det er jo UMULIG! Til dere som får det til, kan dere hjelpe meg med følgende...: - Hva gjør dere når den ene må rape og hyler, mens den andre suger harmonisk i vei? Hvis jeg løfter den ene, drar jeg alltid brystet ut av munnen på den som spiser... og da sovner hun, fordi hun har spist akkurat nok til å ikke være skrubbsulten. Men hun er ikke skikkelig mett... så måltidet tar hundre år! - Hva gjør dere hvis den ene ramler av? - Hvordan får dere til å kontrollere dem, slik at de kan ta pauser og fremdeles "hekte seg på" igjen, uten å forstyrre den andre? Og til dere som ikke dobbeltammer men ammer i tillegg til flaske... hvordan gjør dere det med spising? Vekker dere den ene, og så den andre? Hva når begge er sultne samtidig? Gir dere pupp til en og flaske til en annen? Lar dere begge hyle og vente til flaska er varm...??????????!!!!! Disse idiotiske måltidene ødelegger hele dagen for oss. I dag tidlig hadde vi ett mislykka måltid hvor begge hylte og jeg prøvde å gi dem samtidig, men det resulterte i at begge bare spiste bitte litt, ingen fikk rapt, og jeg har brukt hele dagen på å få dem i "gjenge" igjen. De har bare spist litt, sovet litt, spist litt... ikke noe kontiunitet. Sånn er det hver morgen. Til slutt er vi bare nødt til gå ut på tur, sånn at de i alle fall skal få en lang lur. Men alt blir jo ødelagt når vi kommer hjem igjen, og alt gjentar seg. ÅÅÅÅÅ jeg blir GAL. Alle tips mottas med takk... Til info så ammer jeg mest, men gir tillegg om kvelden. Ganske fortvilt nå... er så lei av å styre for hvert eneste måltid. De er veldig samkjørte, noe som er bra, men samtidig skaper mye kluss.... Går det virkelig knirkefritt for alle andre???
ღMaria har TO prinsesserღ Skrevet 12. oktober 2007 #2 Skrevet 12. oktober 2007 jeg dobbeltamma bare i 3 uker da..da mistet jeg melka å styring å ordning..!!!masse dritt..men hvertfall..jeg syns det gikk veeeldig fint..brukte i tillegg brystsjold og det datt jo av hele tiden..men jeg fikset det hvertfall..vet ikke hvordan..hehe.. men hvis den ene måtte rape slang jeg jo den bare opp på skuldra osv..fikk som regel hektet på den andre om den datt av..men har lissom ikke no tips.. men vet du hva..?? syns du skal slutte å amme..det høres ikke noe koselig ut i heletatt det dere holder på med..høres ut som dere tenker mye på dette med mat og amming,og stresser litt med det..du har faktisk tvillinger og har ammet dem i 7 uker..det er bra lenge det asså..jeg syns du skal pumpe melk jeg..å kanskje pumpe deg tom for melk å gå over til mme..det gjorde livet myyyyyyye lettere for oss hvertfall..TAKK GUD FOR MME..!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! men vi har ALLTID gitt ungene mat samtidig..om vi så måtte vekke en så gjorde vi det..som sagt,du har TO stk..det blir ikke mye tid til overs hvis du skal gi den ene å så den andre..det tar myyyye tid..du må spare på energien din å..passe på deg selv litt.. men må si at her går alt knirkefritt..takketvære mme..hehe..men mine er jo 6mnd nå da..er litt annerledes..jeg hadde jo ikke amma hele den tiden hvis det hadde gått.. jeg håper du finner ut av dette..for jeg vet hva du snakker om,selvom jeg ikke har hatt no særlig problemer med akk dobbeltamminga..
emlyn Skrevet 12. oktober 2007 Forfatter #3 Skrevet 12. oktober 2007 Hei Maria, takk for svar. Jeg var nok litt fortvilt da jeg skrev innlegget, for det er jo ikke alle måltider som går galt. Bare de hvor begge er sultne nøyaktig samtidig. Ofte er de rett etter hverandre, eller pappa gir den ene mme el pumpa mm på flaske mens den andre ammer. Og jeg liker så godt å amme en og en, at jeg ikke vil slutte med det! Drømmen er jo å faktisk få til dobbeltamminga... Hører jo stadig vekk om folk som klarer det, men her blir det altså bare kaos. Jeg skjønner ikke hva jeg gjør feil, men det er akkurat som om de ikke finner "rytmen". Kanskje de er for små ennå? Er nesten litt sur, for var på et sånn tvillingforberedende kurs i forkant av fødselen, over 3 kvelder a 2 timer. De snakket masse om dobbeltamming, men ga ingen konkrete råd om hvordan man faktisk skal gjøre det... Men litt teit å være sur på andre, jeg vet jo det... Håper på flere svar!
ღMaria har TO prinsesserღ Skrevet 13. oktober 2007 #4 Skrevet 13. oktober 2007 ok..hvis du vil amme så klarer du dette... de er jo små..men tror nok ikke de er altfor små.. det er jo lettere om du setter deg til slik du vil sitte å at kanskje mannen din leverer deg barna..hemp på en og en...syns du skal prøve å dobbeltamme hver gan du skal amme,men hvis det ikke går så går det ikke..bare ta det helt rolig og plutselig er begge hekta på å du kan bare slappe av.. får nesten lyst å komme å hjelpe deg vettu..off.. ikke gi opp..du er kjempe flink..
Smoopster Skrevet 16. oktober 2007 #5 Skrevet 16. oktober 2007 Jeg har dobbeltammet mine stort sett hele tiden (fullammet i 6 mnd.). Jeg sitter alltid midt i sofaen når jeg ammer og bruker Sissels ammepute. Legger barna på sofaen før jeg setter meg og drar dem opp på ammeputa en etter en. Da har jeg begge armene frie mens jeg ammer og kan fint hekte på den som detter av igjen osv. Når det gjelder raping så lar jeg de ofte sitte på ammeputa og rape, med en hånd på magen og en på ryggen, litt kronglete visst den andre spiser, men det går. Eller jeg raper dem på skuldra mens jeg sitter. De gangene jeg ammer dem en og en merker jeg at de koser seg mere ved puppen og spiser litt lengre, men jeg har oftest ikke ork til og ta dem en og en eller dvs. høre på at den ene gråter mens jeg ammer den andre derfor har jeg sverget til dobbeltamming. Jeg har vært en flittig bruker av helsestasjonen og har veid dem jevnlig for å forsikre meg om at de får nok mat og det gjør de. Så visst den ene er våken og vil ha mat har jeg alltid vekt den andre selv om det er midt på natten, da unngår en å sitte med puppen døgnet rundt. Jeg har også blitt en kløpper til å surfe på internet mens jeg dobbeltammer og da går tiden mye raskere. Lykke til videre, alt blir lettere når de blir litt større og er ivrigere på puppen.
(Svanger) Skrevet 29. oktober 2007 #6 Skrevet 29. oktober 2007 Oi oi oi... SOM JEG KJENNER MEG IGJEN!!! Jeg dobbeltammet i 5 uker. Saa prøvde jeg å amme en etter en. Holdt på å bli gal når den andre tvillingen lå og hylte etter mat imens jeg hadde nr,1 på puppen... Prøvde å gi den ene pumpet melk i flaske samtidig som jeg ammet den andre. Det var bare surr. Det eneste jeg tenkte på hele dagen var hvordan jeg skulle komme meg igjennom neste måltid... Barna hadde ogsaa kollikk de første to mnd. Så sluttet jeg å amme og bare pumpet meg i 3 uker. ( 8 ganger om dagen 120ml ut av hver pupp..) Det funket kjempefint! Helt til jeg fikk brystbetennelse og det kom mer blod ut enn melk....Da begynte jeg å amme igjen, men da brystbetennelsen var ferdig hadde jeg mye mindre melk. Da begynte jeg å amme annen hver og gi mma. Det holdt jeg ut til de var 4 mnd. Nå er de litt over 4 mnd. Jeg har pumpet meg for aller siste gang i dag. Sliter fremdeles med å komme meg etter de 2 umenneskelige første mnd. Kunne ønske jeg ikke pushet meg selv så hardt i begynnelsen, slik at jeg hadde mer tid til å kose meg med barna. Har også hørt at det er de første 6 ukene som er viktigst med morsmelk. Lykke til videre Emlyn!
emlyn Skrevet 30. oktober 2007 Forfatter #7 Skrevet 30. oktober 2007 Puh Svanger, det var da godt å høre at det ikke bare er jeg som ikke får det til... synes bare jeg hører problemfri lykke-historier. Siden jeg skrev innlegget har jeg gitt opp dobbeltammingen unntatt når jeg er HELT nødt, f.eks. når vi kommer tilbake fra tur og begge våkner samtidig. Eller når pappa er hjemme og kan hjelpe til med rapingen! Selv om det er litt mer hyling når den ene må vente, foretrekker jeg faktisk det... Det må ha vært litt av en jobb å pumpe så mye! Forstår at du har fått nok. Hva er planen nå da, å kombinere MME med pumpemelk? Enig i at de første 2 mnd er tøffe. Mine var 2 mnd forrige uke, og jeg synes allerede jeg merker at det blir litt lettere. Men nå har Helene gjort seg ut her, så får ile til saken!!! Takk for støtten... Husker deg fra BIM, bor du ennå i Nederland forresten?? Håper det går bra med jentene dine og deg selv!!
emlyn Skrevet 30. oktober 2007 Forfatter #8 Skrevet 30. oktober 2007 Skrev visst feil, mente å spørre om du skal kombinere MME med å amme!! Denne ammetåken,,, ;o)
(Svanger) Skrevet 30. oktober 2007 #9 Skrevet 30. oktober 2007 Hei! Ja jeg bor i Nederland enda. For tiden får jeg hjelp av kommunen her nede, fordi jeg fikk en skikkelig knekk da tvillingene var 2 mnd. Sliter fremdeles med å "bli normal igjen" men må si at det går mye bedre nå. Med jentene går det kjempebra! De er blide og fornoyde. Har nå gitt opp morsmelken helt for å kunne klare å nyte barna. Så nå trenger jeg bare å lage flaske og det er veldig deilig! Jeg glemte forresten å skrive at jeg aldri har ammet vanlig, alltid med skjold, for barna klarte ikke å få tak i de små brystvortene mine. Lykke til videre med ammingen!
_svana_ Skrevet 18. november 2007 #10 Skrevet 18. november 2007 Hvordan går det med ammingen nå? Håper det går bedre. Jeg dobbeltammer fortsatt om morgenen, men jeg tror ammingen går mot slutten snart. De er 13 mnd så det gjør strengt tatt ingenting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå