sirkelkatten Skrevet 12. oktober 2007 #1 Skrevet 12. oktober 2007 Jeg skal gå til innkjøpt av en sele til en baby på 8 mnd, hovedsakelig til turbruk. Har hørt om Ergo og Babybjørn, er de bra?
Gjest Skrevet 12. oktober 2007 #2 Skrevet 12. oktober 2007 Ville ikke brukt Babybjørn i hvertfall, men Ergo skal være bra og MeiTai synes jeg er kjempbra! Jeg har til nå prøvd ut tre ting: Babybjørn, Mobywrap bæresjal og MeiTai og MeiTai er helt klart min favoritt. Jeg har litt dårlg rygg og får vondt av BB etter bare 5 min mens MT kan jeg bruke i over en time uten at jeg merker den engang nesten + at babyen sitter mye mer ergonomisk korrekt oppi der og man har flere muligheter.
En liten mamma Skrevet 12. oktober 2007 #3 Skrevet 12. oktober 2007 Selv er jeg tilhenger av babybjørn, jenta mi elsker den siden ho kan sitte forovervendt og få med seg alt som skjer. Men nå er ho 8 måneder og 8 kilo, og det begynner å bli tungt å bære henne for babybjørnen har kun stropper som går over skuldrene. Så jeg ville nok ikke anbefale Babybjørn nå som han er så stor! Jeg har også vurdert Ergoselen. Har lånt en fra ei dame jeg kjenner i et par dager for å se om jeg (og Hedda) liker den før vi går til innkjøp. Den er mye bedre å bære i enn babybjørnen, for den har en stropp rundt livet som bærer mye av barnets vekt. Og skulderstroppene er mye bredere, så det blir mer behagelig. Men jeg syns det er litt vanskelig å få henne oppi når jeg har selen på ryggen, og Hedda er ikke superfornøyd med å sitte vendt mot meg. Men jeg tror nok vi kommer til å kjøpe Ergoen allikevel, de fleste sier det går greit å få babyen på ryggen med litt trening. Og å sitte vendt mot mamma må nok Hedda bare venne seg til, for jeg har ikke funnet noen andre bæreseler som barnet kan sitte utovervendt i.
Gjest Ut på tur Skrevet 12. oktober 2007 #4 Skrevet 12. oktober 2007 Dersom du skal gå mye turer som er litt lange vil jeg anbefale en bæremeis dersom babyen nå sitter selv Bergans sin 2300 kids trekking (bergans.no under ryggsekker) er kjekk både for den som bærer og sitter Dette skriver Bergans om bruks perioden : Barn må ikke bæres i bæremeis før de kan sette seg opp selv og sitte uten støtte. Klarer ditt barn å sitte uten støtte i 10 min. kan det sitte i bæremeisen i 10 min. Klarer barnet å sitte i 4 timer kan det sitte i bæremeisen i 4 timer. Generelt bør ikke barn bæres i bæremeis før de er ca. 9 måneder eller veier rundt 7 kg, men tidspunktet er veldig avhengig av ditt barns fysiske kapasitet. Maksimum belastning er 17 kg eller ca. 4 år gamle. Barnet må aldri plasseres i meisen og la den fungere som stol uten at en voksen holder i meisen.
Gjest Skrevet 12. oktober 2007 #5 Skrevet 12. oktober 2007 I MT kan barnet sitte utover på magen om man vil når de er over4-5 mnd, man kan også ha dem bak på ryggen (da inn mor bæreren sin rygg) eller på hoften. En slik kan du lett sy selv da, jeg er ikke noen kløpper med nål og tråd (og symaskin), men klarte likevel å sy den vi har :-)
Gjest Ut på tur Skrevet 12. oktober 2007 #6 Skrevet 12. oktober 2007 Til en 8 mndr gammel baby tror jeg at jeg ville satset på noe du kan bære på ryggen dersom du skal bære en stund. blir fort tunkt å bære på magen når de veier litt
En liten mamma Skrevet 12. oktober 2007 #7 Skrevet 12. oktober 2007 Kan de sitte utover på magen? Det har jeg aldri hørt før! Finnes det bilder kanskje? For da må jeg jo sjekke ut MaiTai også! Sy selv, hmm, finnes det oppskrift noe sted? Jeg er ikke så veldig flink til å sy...
gærne ko Skrevet 12. oktober 2007 #8 Skrevet 12. oktober 2007 Vi har Patapum bæreselen, og eg syns den er kjempegod. Litt plunder å få den på ryggen med baby i, men det går greitt etterkvart. Har hatt min sønn som er 16 mnd og 11,5 kilo på ryggen i fleire timer uten problem. Hadde egentlig mest lyst på Ergoselen, den er sikkert et bedre kjøp om man skal ha fleire barn, for den kan brukast på babyer også, med et eget spedbarnsinnlegg, Eg hadde ei bæreslynge fra før av, så fant ut at eg klarte meg med Patapumen der du kan bære barnet kun på magen eller på ryggen. Patapumen er noken hundre kroner billigare.
Gjest Skrevet 12. oktober 2007 #9 Skrevet 12. oktober 2007 Skal vi se... *lete, lete* Jeg kommer ikke inn på den siden jeg tenkte på nå, men vet jeg har sett det et sted, kan forøverig bære forovervendt i bæresjalet mitt også, det har jeg prøvd noen ganger :-) Her er en link du kan se det på: http://www.tettinntil.no/Instruksjoner_baeresjal_fremovervendt.htm Og her er link til hvordan man syr en http://www.dinbaby.com/forum/thread/10032436
sirkelkatten Skrevet 12. oktober 2007 Forfatter #10 Skrevet 12. oktober 2007 Jeg har en MeiTai som jeg har droppet å bruke, fikk liksom ikke dreisen på det. Kronglete å knyte fast, og mini likte seg ikke oppi der. Så den har jeg slått fra meg, selv om mange sier den er best på mange måter. Dessuten er det mest praktisk å bære på ryggen når jeg skal ut og gå tur med hund, og jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å knyte fast MeiTai'en på egenhånd.
En liten mamma Skrevet 12. oktober 2007 #12 Skrevet 12. oktober 2007 Patapum har jeg aldri hørt om. Googlet den, og las om den nå. Syns egentlig den lignet veldig på Ergoselen, hva er egentlig forskjellen???
sirkelkatten Skrevet 12. oktober 2007 Forfatter #13 Skrevet 12. oktober 2007 Jeg tittet også litt på Patapum'en nå, og lurer på om jeg skal gå for den altså, virker veldig fin til mitt bruk! Kan man bære på magen med barnet fremovervendt?
En liten mamma Skrevet 12. oktober 2007 #14 Skrevet 12. oktober 2007 Bortsett fra prisen, som jo er omtrent halvparten...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå