dagni Skrevet 12. oktober 2007 #1 Skrevet 12. oktober 2007 Jeg vurderer nå å flytte pga utdanning..Kan barnefar stoppe meg?? Noen som vet? Har ikke sagt noe til han om dette enda, fordi jeg vet han kommer til å gå rettens vei for å sette en stopper for dette. Han kommer til å bruke familien vår som bor her, osv osv...-kan han vinne frem på dette?? Hjelp!
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2007 #2 Skrevet 12. oktober 2007 Har dere delt foreldreansvar kan han nekte deg det (kommer an på hvor langt det er), men dersom DU har hele foreldreansvaret har han ingenting han skulle sagt.. Men dersom du kommer til å nekte han å se barnet kan han gå rettens vei å få medhold i at han skal ha samvær..
dagni Skrevet 12. oktober 2007 Forfatter #3 Skrevet 12. oktober 2007 Vi har delt foreldreansvar ja...-men ikke delt foreldrerett.. slik jeg har fått det opplyst er kun delt foreldreansvar gjelene i spm som hvis hun skal søke pass, religion og slike store spørsmål...eller flytte utenlands...men gjelder det også innenlands? Jeg nekter ham ikke samvær...han har barnet annenhver helg, langhelg..
Sabina og gjengen Skrevet 12. oktober 2007 #4 Skrevet 12. oktober 2007 Mener at foreldreansvar gjelder flytting innenlands også (dvs til annen kommune/fylket..)
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2007 #5 Skrevet 12. oktober 2007 jeg trodde ikke han kunne nekte deg hvis du må flytte for å få deg utdannelse for å kunne forsørge barnet ditt så er det god grunn til flytting.kjenner et par som var gift,felles ansvar-dama flytta for å få en bra jobb.bf ble drit sur og det hr vært rettsaker,men hun ble ikke nekta!
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2007 #6 Skrevet 12. oktober 2007 Jeg sendte for kort tid siden flyttemeldig for meg og sønnen min,og da fikk jeg telefon fra folkeregisteret at jeg måtte få underskrift fra barnefaren på flyttemeldingen siden vi har delt foreldreansvar.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2007 #7 Skrevet 12. oktober 2007 Trodde bare en trengte farens underskrift på flyttemeldingen dersom en flytter fra faren? Og ikke hvis en allerede bor hver for seg??
Gjest Skrevet 12. oktober 2007 #8 Skrevet 12. oktober 2007 Man behøver berre underskrift ein gang ifrå far, er meg opplyst ihvertfall. Og den som har hovedomsorgen kan flytte innenfor Noreg. Men er ein fordel å opplyse om dette i god tid.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2007 #9 Skrevet 12. oktober 2007 Hvorfor ringer du ikke fri rettshjelp og høre med dem? Det er folk som kan svare mer nøyaktig enn det vi andre gjør her, selv om de fleste gjør en god jobb med det. Men jeg er enig med hun ene over her. Om du har en god nok grunn til å flytte, så tror jeg ikke bf kan nekte deg.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2007 #10 Skrevet 13. oktober 2007 Foreldreansvar og foreldrerett er det samme.... Den som har hovedomsorgen for barnet kan fritt flytte i Norge. Den andre forelderen kan protestere...men det vil sannsynligvis ikke bli tatt hensyn til. Det har ingenting med selve forledreretten å gjøre..
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2007 #11 Skrevet 13. oktober 2007 Jeg har selv hørt at foreldreansvar og foreldrerett er to helt forskjellige ting...men ble litt usikker nå..
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2007 #12 Skrevet 13. oktober 2007 Stakkars barnet, og stakkars barnefar, sier nå jeg.
Gjest Skrevet 13. oktober 2007 #13 Skrevet 13. oktober 2007 Det er forsjell på hvem som har omsorg, foreldreansvar og foreldrerett. Her har jeg hoved omsorgen, foreldreansvaret alene, men selvfølgelig delt foreldrerett iom at far har skrevet under på farskaps attest. Hadde vi hatt delt foreldreanvar kunne jeg ikke flyttet ut av fylke uten at han var enig. Men siden jeg har foreldere anvaret alene kunne jge flytte til etr annet land for to år siden, samt ordne med pass osv. Synes forøvrig synd på barnefar om du bare flytter vekk med barnet sånn uten videre om han har samvær per dags dato! Og ikke minst barnet som faktisk bår ha rett til å bo i nærheten av både mor og far om dt er det partene ønsker!
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2007 #14 Skrevet 13. oktober 2007 Hvor er det stakkart barn og stakkart barnefar? Hun skal bare flytte nærmere studiestedet sitt....ikke fordi hun skal være jævlig mot barnefaren. Les nøye før du skriver noe, anonym kl. 11.35. Herregud!!!
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2007 #15 Skrevet 13. oktober 2007 Er det ingen som i det hele tatt gidder å lese hva hun har skrevet? Hun skal flytte pga utdanningen sin, ikke for å være jævlig. Skal hun legge hele livet sitt på hold pga bf????
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2007 #16 Skrevet 13. oktober 2007 Ja, det synes jeg, men mest av hensyn til barnet. Jeg kan da ikke si at jeg føler for å studere i Tromsø, da måtte jeg flyttet fra ungene mine i så fall. Kunne jo gjort det for noen år, men noen offer må man gjøre, og det betyr at man ikke kan få alt man vil etter at man har fått barn. Hvilken mor hadde jeg ha vært om jeg bare stakk fra ungene for å studere? Da bør hun selvsagt finne seg noe annet å studere. Eller la barnet bli igjen hos barnefar, siden det er hun som synes egne studier er viktigere enn barnets ve og vel.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2007 #17 Skrevet 13. oktober 2007 Dette stemmer ikke:) Den som har HOVEDOMSORGEN kan flytte hvor han/hun vil innenlands!!!! Man trenger underskrift på flyttemeldinga kun en gang, og det er om man flytter FRA den andre forelderen. jeg synes ikke synd på barnefar, men på barnet. Og dersom man må flytte langt vekk fra øvrig familie i tillegg, så ville jeg nok overlatt ansvaret for mitt barn til den gjenboende forelderen mens jeg reiste vekk for å studere.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2007 #18 Skrevet 13. oktober 2007 Hadde jeg vært barnefar ville jeg ikke gått til rettssak for å hindre mor i å flytte, men for å kreve full omsorg for barnet. Fordi det ikke er bra for barnet å rives opp med røttene, flyttes bort fra far og øvrig familie, fordi mor er opptatt av egne behov. Kan godt tenkes han får hovedomsorgen da, siden det er barnets beste som skal stå i fokus, og barnets beste da må være å få bli igjen selv om mor drar.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2007 #19 Skrevet 13. oktober 2007 Den som har hovedomsorgen kan KUN flytte hvor han/hun vil innenfor fylket... Dersom hun/han ikek har hele foreldreansvaret. Det er nemlig foreldreansvret som avgjør hvor du kan flytte. Jeg har foreldreansvaret ovenfor gutten min, men jeg flytter ikke til andre siden av landet fordi jeg har lyst til å studere der. Jeg vil at sønnen min skal bli kjent med faren sin, men så mye tull som faren her har funnet på så frister det å flytte langt pokkerivold noen ganger..
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2007 #20 Skrevet 13. oktober 2007 Det som jeg synst er rart er at det er far som skal bestemme om det er greitt for mor å flytte el. ei. ifølge enkelte. Her ble det sak fordi jeg ville flytte, men når det hadde gått en tid hadde far bestemt seg for å søke jobb og flytte nordover, og da trakk han saken frå dmstolen. Hvorfor kunne ikke jeg få flytte på den tiden da jeg hadde et bra jobbtilbud for hand? Men er greitt no når han selv ønsker å flytte, og det nordover, som blir enda mer kronglete. Et barn treng ikke lide selv om man ikke bor på same sted.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2007 #21 Skrevet 13. oktober 2007 Dersom en person har HOVEDOMSORGEN, så kan hun/han flytte hvor som helst innefor norges grenser. Sånn er det bare!!
dagni Skrevet 13. oktober 2007 Forfatter #22 Skrevet 13. oktober 2007 Oioi... her var det mye kritikk gitt!! Men, takk for deres innspill likevel.. Hvor skal jeg begynne.. Det er for det første ikke snakk om å flytte til den andre siden av landet..-det er 2,5 time unna hvor jeg bor nå. Barnefar har pr i dag ungen annenhver helg(langhelg hver gang), og denne samværesordningen blir ikke forandret dersom jeg flytter. Jeg og barnefar bodde sammen, tok utdanning sammen på samme studiested. Jeg ble gravid under studiene, og under permisjonen min fra skolen, fikk han jobbtilbud i hjembyen. Vi flyttet tilbake fordi det var et flott tilbud, og en bra sjanse for ham. Jeg skulle prøve fullføre mitt heltidsstudie over nettet. Da det altså ble slutt mellom oss sitter jeg i hjembyen min med hovedansvaret for barnet, ingen jobb, og et fulltidsstudie 2,5 time unna hvor jeg bor nå.. Er det fremdeles like egoistisk å flytte synes dere?? Jeg vil også opplyse om at jeg sa til BF den gang vi flyttet tilbake hit, at dersom ting ikke fungerte mellom oss, ville jeg tilbake..-og det forstod han...den gang...men nå, når brudd er en realitet, så er han ikke så villig...Noe jeg synes er litt urettferdig også, fordi jeg hadde aldri flyttet hit igjen, dersom jeg bare hadde vist... HI
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 13. oktober 2007 #23 Skrevet 13. oktober 2007 han kan ikke nekte deg og flytte så lenge dere ikke bor sammen nå. og det gjør dere jo ikke. :-)
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2007 #24 Skrevet 14. oktober 2007 Jeg har delt foreldreansvar, og det var ikke noe problem å flytte til et annet fylke for å studere. Man kan flytte innenlands så langt man ønsker- så lenge man tilrettelegger for samvær, men ikke utenlands uten samtykke. Se her: "Den som barnet bor fast sammen med tar etter barneloven § 37 alle avgjørelser vedrørende de vesentlige sidene ved barnets omsorg, herunder om det skal går i barnehage og hvor i landet barnet skal bo. Den andre forelderen kan altså ikke nekte flytting. Når det er sagt, så kan jo en flytting få dramatiske konsekvenser for barnets samvær med den andre forelderen, og medfører derfor ofte at man får en tvist om bostedet/omsorgen for barnet hvor flyttingens konsekvens vil være ett av flere momenter i vurderingen av hva som vil være til barnets beste. Med vennlig hilsen advokat Gunn-Mari Kjølberg ".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå