Gå til innhold

HELT UAKSEPTABELT!

Timothy`s moster med 2 prinser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes du tilbudet nybakte mødre har tilgang til?

Vi er tre jenter som jobber med et skoleprosjekt der vi jobber med å utvide tilbudet til mødre og babyene deres.

Håper du tar deg tid til å svare på 7 spørsmål!

På forhånd takk!

Mvh Mari W., Mari K. og Marit S.V

Research-intervju:

1. Hva var det mest frustrerende med mammapermisjonen?

2. Hva savnet du fra bydelen din, nærområdet, staten?

3. Hvilke arrangement savnet du?

4. Savnet du arrangementer som handler om babyen din eller arrangementer som handler om deg?

5. Beskriv din drømmemammapermisjon- grovt skissert.

6. Beskriv din drømmemammapermisjonsdag- grovt skissert.

7. Har du en eller flere idéer til arrangementer eller tilbud som kunne passet for både mor og barn?

DS

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette lukter litt "har ikke barn selv" studenter... ;) Har jeg rett?

Å ha mammapermisjon er nemlig ikke FERIE! Men masse å gjøre hele tiden; Stelle, leke, stimulere, passe ordne gode rutiner på soving og mat, treffe andre barn, lage mat, gjøre husarbeid...og hele dagen går med til alt det. Som regel har en ikke tid og ork til å fly rundt på tusen aktiviteter. Så jeg tror ikke nybakte mødre trenger ikke så mye "opplegg". Det er travelt nok å være mor i seg selv. Dessuten er det ikke bra med en stresset hverdag med fullt opplegg for småbarn og babyer.

Hvis jeg var dere, ville jeg vurdert spørsmålstillingen, fordi de er ensidig formet av deres holdning til tema. Ut fra spørsmålene kan en nemlig lese at dere mener at de fleste mødre "kjeder" seg i permisjonen fordi det er så lite å ta seg til! Og spørsmålene gir lite rom for at situasjonen faktisk kan være en annen.

Av ren nysgjerrighet; Hva er det dere studerer?

1) Mest frustrerende er at permisjonen er for kort!

2) Savnet ingenting her jeg bor (bor i by)

3) Savnet ingen opplegg

4) Nei

5) Drømmemammapermisjon er å ha en trygg hverdag uten økonomiske bekymringer, uten bekymring for å være nødt å sende fra meg en baby til barnehage eller dagmamma.

6)Drømmepermisjonsdagen er som en HELT vanlig dag.

7)Åpen barnehage er fint for barn og litt eldre babyer (ikke de helt små)

Barselgrupper gjennom helsestasjonen, BIM eller lignende er også fint.

Husk at mødrene er stand til å dra på besøk til andre, og ordne nettverk selv.

..men lykke til med oppgaven

Skrevet

Så merkelig overskrift. Jeg fikk følelsen av at dere mener at vi har et uakseptabelt svangerskapspermisjonstilbud her i landet.

Hvis det stemmer, gjør det meg kvalm! Det er jo et helt fantastisk tilbud vi får i Norge! Da min mor fikk meg, fikk hun 1 mnd permisjon med lønn. I dag kan vi være hjemme et helt år med lønn! Vi har gratis helsestasjon, barselgrupper og lege til barna. I tillegg har vi kontantstøtte som er et fint bidrag hvis man vil være hjemme noen måneder ekstra.

Dette landet er et syteland, hvor alle vil ha mer og ingenting er nok!

Skrevet

Ruske-Sara:

overskriften var bare et knep for å få dere inn på tråden.

mvh Mari W.

Skrevet

hei!

Våre spørsmål er basert på en tidligere undersøkelse vi gjorde, der mødrene vi snakket med ville være anonyme. Det viste seg at mange av disse mødrene følte at det å si at de kjedet seg i barselgruppene av og til var tabu. Dette synes vi var synd. Man er vel ikke en dårlig mor selv om man kan bli lei av å snakke i detalj om bebygrøt hver dag i et år? Dette inspirerte oss til å spørre videre om hva nybakte mødre savner. Det er klart at ikke alle føler seg kjedet og ønsker litt 'fri' fra babyprat en gang i blandt. Men fra vår tidligere undersøkelse så vi at noen føler det litt sånn av og til. Dette ser ikke vi på som sytete, vi ser på det som en mulighet til å lage noe hyggelig og tilgjengelig for mor og barn, men med mor i fokus, i motsetning til f. eks babysvømming der barnet er i fokus. Vi sier ikke at mor er viktigere enn barnet, men vi vil huske på at selv om du nå har fått en ny rolle, betyr det ikke at resten av din person har forsvunnet. Vi er klar over at temaet er følsomt, og vi husker selv hvor hormonelle vi var da vi selv var nybakte. kanskje du og jeg bare er forskjellige som personer, selv om vi begge er mødre. Det er ingen grunn til å bli provosert.

Kanskje du kan gå inn på http://www.dinbaby.com/forum/thread/10623913

Overskriften har ikke noe med det vi lurer på å gjøre, vi ville bare at folk skulle gå inn på siden. Litt sleivete skrevet, og det beklager vi.

Mvh Mari K, Mari W og Marit S V

Skrevet

Hmmm, hadde min markedsføringsledelses foreleser sett denne undersøkelsen når vi setter opp våre neste uke tror jeg han hadde gått i spinn...

Den er veldig lite objektiv osv. Men dette har dere alt fått kommentarer på. Vær obs på at de svarene dere får ikke nødvendigvis vil bli veiledende på denne måten, nå spm er så lite nøytralt stilt og så negativt formulert...

1. At jeg følte jeg ikke rakk alt det jeg skulle selv om jeg hadde "fri"...

Og at jeg fikk så veldig mye mindre penger i permisjonen grunnet yrket mitt...

2. Egentlig ingenting, tilbudet her er veldig godt, både kommunalt og fylkesmessig.

3.Ingen, var det ikke det vi ville ha så ordnet vi i DiBgjengen det selv.

4.Nei.

5.Godt med penger (noe det hadde vært hadde jeg bare hatt en annen jobb:p), mer tid, snillere barn(drømmedrømme) og ikke minst, mannen mer hjemme med oss.

6.Tja, hygge og kos med mann og barn, god mat, pent vær osv osv...

7.Det finnes jo alt så mange, her er det babysang, babysvømming, babymassajekurs, barselsgrupper, samlivsterapi, trilleklubb, åpen "mammacafé", åpen barnehage (hver dag hele uka, bare på forskjellige bhg), tilbud i regi BUP, osv osv osv. Det er så mye at man aldri i verden kan rekke å være med på alt og ha tid til ungen samtidig:p

Skrevet

1.At jeg ikke fikk nok tid til å være med på og gjøre alt jeg ville fordi de dagligdagse gjøremål tok så mye mer tid enn jeg trodde.

2. Ingenting.

3. Ingen

4. Nei

5. Omtrent sånn som jeg hadde det, vi reiste mye i inn og utland, var sammen med venninner med små barn på samme alder, brukte tid med babyen min.

6. Sove til 9, ut å gå tur eller leke ute når barnet er større, være sosial med andre voksne.

7. Nei

Skrevet

1. At jeg ikke var opplagt nok til å gjøre alt jeg hadde planlagt i "friåret", f.eks trene masse,

gå lange turer og være mye på besøk hos andre med småttiser

2. Klarer ikke komme på noe...barselgruppa fungerte godt for min del, ellers var jo tilbudet større enn jeg klarte å få med meg alt; babykino, yoga, trening, åpen barnehage. Hvis jeg savner noe må det være en møteplass i bydelen der man kan møtes, drikke kaffe og "sladre" om og med de små...

3. Ingen arrangement, men kanskje helsestasjonen kunne organisert treningsgrupper og motivert mer til det?

4. Jeg synes generelt at oppfølgingen og tilbudet for meg og baby var bra. Som sagt; organisert mor og barn trening hadde jeg kunnet tenkt meg, og det handler vel mest om meg

5. og 6 "Meg superopplagt med like høy lønn som ellers, masse overskudd til å både ta meg av baby og meg selv. Permisjonen kune godt vært 15 eller 18 mnd, jeg følte at det var da babyen var nærmere året jeg hadde overskudd og oversikt til å få gjort forskjellig utenom å ta meg av lillegull " Det er jo en veldig individuell sak da, og det kan jo være forskjellig fra barn til barn hvor opplagt man er.

7. Jeg synes spørsmålene går veldig inn i hverandre, og skjønner ikke hvordan dere kan gjøre research med så åpne og lite avgrensede spørsmål!

Skrevet

For å få en valid undersøkelse må dere lære dere å lage spørreundersøkelser først. Har dere noen metode-undervisning på skolen dere går? I så fall, les et par av bøkene...gjerne en som heter "Constructing good questionaires" eller noe sånt.

Sånn som spørsmålene er nå, er de alt for ledende, og alt for vage og går over i hverandre. Virker ikke som dere har en ordentlig problemstilling dere vil belyse? Det er kanskje første bud om man skal lage en undersøkelse...

Skrevet

At mange rundt har høye forventninger til hva man skal gjøre i løpet av permisjonstiden. Spesielt barnløse venner og eldre mennesker som "rakk ALT før i tiden". Jeg har erfart at det å få barn tar 100% av tiden min, og alle planer om å ta et fag eller to på universitetet, pusse opp eller gå i gang med andre prosjekter har gått rett i vasken. Så det mest frustrerende må være at mange har høye forventninger til meg. Og når jeg ikke innfrir får jeg dårlig samvitighet. Og det er frustrernde å ha så lite overskudd.

Litt tettere oppfølging med helsesøster. Spsesielt når hun ble eldre. Synes spørsmålene blir flere desto eldre hun blir. Og da vi ikke fikk barnehageplass/dagmamma (som veldig mange andre i vår bydel) savnet jeg at ikke helsestasjonen tok initiativ til å samle dem som gikk hjemme og som hadde nogenlunde jevngamle barn. Da kunne vi dannet ny barselgruppa av mødrene som ble hjemme lengre.

3. Hvilke arrangement savnet du? Savnet ingen arrangement. Men savner flere "baby/småbarns-vennlige cafeer. Et sted hvor det er greit å ta med seg barnevogn og et sted som har en lekekrok for de minste.

4. Savnet du arrangementer som handler om babyen din eller arrangementer som handler om deg?

Tja, vi bor i Oslo og jeg følte at jeg fikk være med på det jeg hadde tid/lyst til. Var med på både barselgruppe, babysang, babykino, åpen barnehage og babysvømming. Det holdt bra for min del. Men nå som hun er 15 mnd. og jeg er hjemme med henne fortsatt savner jeg morsomme aktiviteter på dagtid for henne. De fleste aktivitetene på dagtid var tilpasset barn fra 0-12 mnd. Det eneste vi går på er åpen barnehage, men det hadde vært fint med litt variasjon.

Drømmepermisjonen ville vært om vi (jeg og samboer) kunne hatt overlapp på permisjonen. At vi kunne hatt en måned overlapp når jeg er ferdig med min del og han skal til på sin del.

Er godt fornøyd med helt vanlige dager. Være sammen med barnet mitt, glede meg over de hverdagslige tingene.

7. Har du en eller flere idéer til arrangementer eller tilbud som kunne passet for både mor og barn? Nei, det måtte være å tilpasse allerede eksisterende aktiviteter for baby til barn i alderen 1-2 år slik at foreldre som blir hjemme i påvente av barnehageplass har mer å velge i på dagtid.

Skrevet

Alvefrøken: Må bare protestere på en ting! He, he.. Etter å ha vært i permisjon må jeg bare si at jeg i aller høyeste grad ser på det som ferie. Synes det var avslappende og deilig. Det som var slitsomt var å begynne på jobb igjen - men det er jo ikke akkurat så ille det heller, da ;o)

Skrevet

Ingenting

Ingenting. Synes vi har et helt fantastisk tilbud her i Norge.

3. Hvilke arrangement savnet du?

Ikke noe. Det er da ikke meningen at kommunen skal sysselsette hver enkelt. Noe må vel voksne folk klare selv?

Nei

Fri i 11 måneder og en gruppe med andre mammaer med unger på samme alder - akkurat det jeg hadde :)

Stå opp, leke med barnet, slappe litt av mens h*n sover (evt sove selv), ut for å treffe andre med barn, eller bare trille en lang tur.

7. Har du en eller flere idéer til arrangementer eller tilbud som kunne passet for både mor og barn?

Nei. Se svar nr 3.

Skrevet

Er ikke provosert i det hele tatt!

Synes bare dette var en veldig dårlig undersøkelse, som jeg tviler dere får godkjent, om det skal brukes i oppgave ved høgskole eller universitet. Alle med en minimum innsikt i forskningsmetoder og statistikk, ser at dette ikke er en valid undersøkelse.

Men uansett... Lykke til med oppgaven deres.

til JAU..der nede et sted.... Jeg er så heldig at jeg er hjemmeværende med barn, og snuppa er snart 20 mnd. Jeg hadde ikke klart å jobbe nå jeg! Men jeg har ALDRI hatt det så travelt i hele mitt liv som nå :)...selv om jeg jobbet mens jeg studerte, og jobba mye overtid i perioder... SÅ jeg har ikke ferie mens jeg er hjemme ;)

Skrevet

Nå skulle man jo tro at når man er i permisjon så klarer man fint å underholde seg selv, med babysvømming, babysang, babytreff, barseltreff via HS, mor-barn trening og time til HS en gang i mnd.

Når man ikke er opptatt med alt det nevnte over, hvis man i det hele tatt gidder, så koser man seg hjemme med babyen sin, eller prøver å ta igjen en uke uten søvn.

Henger meg på noen andre her, dette lukter litt sånn vi-har-ikke-barn-men-det-er-sikkert-veldig-koselig-med-ett-års-babyferie-der-man-kan-kose-seg-og-gjøre-som-man-vil-hver-dag.

Skrevet

Har man virkelig tid til å savne noe når man er i permisjon da? Jeg hadde det helt supert jeg, kan ikke komme på noen tilbud som jeg kunne ha ønsket med. Er både babysvømming, babysang, åpen barnehage, mor-barn trening og gud vet ikke hva i området her, men vi var ikke med på noe. Brukte tiden på å leke med snuppa mi, dra på byturer, og mest av alt rydde og vaske!!

Synes vi er utrolig heldige her i Norge som har mulighet til å kunne ta en såpass lang permisjon :)

Skrevet

1. Manglen på søvn....

2. Ingenting. Jeg vil oppdra mitt eget barn og fikse aktiviteter på egen hånd. Litt tafatt å forvente at bydelen skal ordne det, mener nå jeg..Litt ansvarsfraskrivelse...

3. Savnet ingen arrangementer. Hadde ikke hatt tid uansett. Mye å henge fingrene i med ny baby i huset.

4. ?

5. Frisk baby, frisk mamma, lite mas fra slekt og venner. Mindre press om å skulle gjøre så himla mye ut av hver eneste dag..

6. Varierende dager er vel det beste.

7. Nei, la folk få bli kjent med babyen og den nye hverdagen uten å jage de rundt på aktiviteter. Barselgruppe og familiebesøk holder lenge for de aller fleste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...