Timothy`s moster med 2 prinser Skrevet 12. oktober 2007 #1 Skrevet 12. oktober 2007 Hva synes du tilbudet nybakte mødre har tilgang til? Vi er tre jenter som jobber med et skoleprosjekt der vi jobber med å utvide tilbudet til mødre og babyene deres. Håper du tar deg tid til å svare på 7 spørsmål! På forhånd takk! Mvh Mari W., Mari K. og Marit S.V Research-intervju: 1. Hva er det mest frustrerende med mammapermisjonen? 2. Hva savner du fra bydelen din, nærområdet, staten? 3. Hvilke arrangement savner du? 4. Har du savnet du arrangemente som handler om babyen din eller arrangementer som handler om deg? 5. Beskriv din drømmemammapermisjon- grovt skissert. 6. Beskriv din drømmemammapermisjonsdag- grovt skissert. 7. Har du en eller flere idéer til arrangementer eller tilbud som kunne passet for både mor og barn? DS
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2007 #2 Skrevet 12. oktober 2007 1. Ingenting. 2. Ingenting. 3. Ingenting osv... Bor i Trondheim,syns at det er mange gode tilbud. Barsels treff,baby-svømming,baby-trim,baby-kino.. Sikkert heldig vi som bor her da.. =)
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2007 #3 Skrevet 12. oktober 2007 Helt utrolig at det ikke er noen som svarer på dette innlegget.
Gjest Ut på tur Skrevet 12. oktober 2007 #4 Skrevet 12. oktober 2007 Jeg bor i bærum og her har jeg alt jeg trenger ... kanskje bortsett fra en husjelp
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2007 #5 Skrevet 12. oktober 2007 Hva er det som er helt uakseptabelt?
En liten mamma Skrevet 12. oktober 2007 #6 Skrevet 12. oktober 2007 1: Jeg syns ikke det er noenting som er frustrerende med mammapermisjonen! Jeg får være hjemme med tulla mi hver eneste dag, og til og med få betalt for det. Det er jo bare fantastisk! 2: Savner egentlig ikke noe. Vi har en flott helsestasjon, tilbud om babysang, babysvømming, barselgrupper, babykino, flere koselige kafeer mm. 3: Kan ikke komme på noen... 4: Nei, egentlig ikke! 5: Å være hjemme sammen med jenta mi, få betalt for det, treffe andre mødre med barn, delta på noen få aktiviteter, og ellers bare være sammen med og kose meg med lille gullet. 6: Da får jeg beskrive dagen i går, og de aller fleste andre dager: Morgenen starter klokka 8.30 til lyden av herlig baby"sang". Jeg tar opp jenta mi og dusjer sammen med henne. Vi spiser frokost og leker på gulvet før vi kler oss og går ut i vogna. Vi treffer en veninne som har ei jente på samme alder som jenta mi, og går tur sammen. Klokka 10.30 sovner snuppa mi, og ho sover til klokka 11. Etter turen er det tid for lunch, og etter lunch leker vi litt til før det er hviletid igjen klokka 13.00. Da sover snuppa 1-2 timer mens mamma koser seg på dataen eller vasker litt. Klokka 15.30 kommer pappa hjem fra jobb, og klokka 16 spiser vi middag. Etterpå må lillejenta hvile seg en halvtime til. Så tar vi en tur på besøk til bestemor et par timer, og så er det hjem for å spise kvelds. Klokka 19.30 er jenta i seng for natta, og mamma og pappa koser seg med tv og voksenprat. 7: Nei, desverre! Syns tilbudet vi har er bra. Jeg er ikke tilhenger av å ha altfor mange faste aktiviteter, syns det er vel så viktig at vi koser oss sammen i rolige omgivelser!
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2007 #7 Skrevet 12. oktober 2007 Ok, kan svare: 1. Ingenting 2. Barselgruppe, spedbarnstreff (nå da til nabo bygden og det er 5 km en vei å gå på farlig trafikert vei). 3. Babykino- må til Bergen, trenings timer for mor og barn (der man kan ta med babyen innpå timen), babypass på treningsstudioet,en kaffe der man kan sitte sammen med venner å prate og ikke bli hysjet på av pensjonister når barna gråter 4. Samme som på smp. 3 5. Slik jeg har den 6. Mer penger kanskje?? og tilgang på bil... 7. Bor i ca. 30 min nord for Bergen sentrum (Knarvik)
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2007 #8 Skrevet 12. oktober 2007 1. Hmmm... ikke så frustrerende. Må være at det er negativt for karrieren, og at det dermed burde være lovpålagt å dele permisjonen. (f.eks minimum 75/25%) 2. Synes tilbudet er utmerket. 3. Ingenting 4. Nei 5. God oppfølging fra helsestasjon, venner som også er i permisjon som jeg kan treffe, deltaking på div. aktiviteter (babysang, trening, babysvømming mm) 6. Baby sover til ni - stå opp leke litt - baby tar en lur - leke litt mer - dra ut på en liten trilletur og treffe venner med barn på en kafe - hjem igjen når pappaen kommer. 7. Nei. Barselgruppe, åpen barnehage osv. er fine tiltak - særlig hvis man ikke kjenner andre som har permisjon samtidig.
mammasgo`jente Skrevet 12. oktober 2007 #9 Skrevet 12. oktober 2007 1: Ingenting. Koser meg masse. 2: Ingenting. Er mange tilbud her, men jeg er ikke med på alt. Synes det er viktigere å ta meg tid sammen med babyen min og kose meg med babyen. Ikke stresse rundt på alt mulig. 3: Ingenting. 4: Nei. 5: Masse tid med babyen. Skulle ønske noen kom å gjorde husarbeidet da.... 6: Står opp meg babyen i 8 tiden. Koser oss, spiser og leker frem til 11.00. Går tur og hun sover til 12.30. Koser oss, går på besøk til noen eller noen kommer på besøk. Spiser litt, leker litt, far kommer hjem, og så er det soving igjen 16.00. Så går vi kanskje på butikken etter hvilen eller bare holder oss hjemme. Natt 20.00. Akkurat sånn har vi det nesten hver dag, og trives veldig godt med det! 7: Nei
Mia_I Skrevet 12. oktober 2007 #10 Skrevet 12. oktober 2007 Er dette seriøst? Håper da virkelig ikke det. Når man skal undersøke noe bør man da ha et noenlunde nøytralt utgangspunkt, og ikke så negativt som dette! Skjønner heller ikke verdien av å få svar fra anonyme (gjelder også de med nick, er jo anonyme for intervjueren). For altd ere vet akn det jo være samme person som har lagt inn alle svarene her. Men - jeg synes tilbudet er helt topp, Norge har en fantastisk ordning der staten betaler oss for å være hjemme 9/12 mnd med babyene våre. Hurra for det! I OSlo kan man heller ikke klage på fritidstilbudet, her finnes jammen alt man måtte trenge og ganske mye mer.
Ouagadougou Skrevet 12. oktober 2007 #11 Skrevet 12. oktober 2007 1) For meg - at den snart er slutt.. 2) Kunne gjerne hatt åpen barnehage litt nærmere (altså i min bydel). Nå må vi inn til Bergen sentrum (er bare 20 min med bil unna). Men hadde nok brukt det litt mer dersom det hadde vært i gåavstand. 3) barselgruppen har ikke fungert så bra. Vi har bare vært to stk, og det kommer nok av dårlig organisering fra helsestasjonen. 4) Nei, egentlig ikke. I Bergen er det både babysang og åpen barnehage og babysvømming og turlag. Arr. som handler om meg - alt handler liksom om babyen når man er i permisjon, det er helt greit for det er liksom det som opptar en. 5) Egentlig som det er - selvsagt helst litt lenger (f.eks til 1.5 år) og 100% betalt. Dessuten, litt lenger periode for pappaen i starten. Var skummelt å være alene etter 14 dager. 6) Som vi har det. Noen dager med program (f.eks åpen barnehage, møte andre i permisjon for å gå tur, babysang) og noen dager bare med meg og babyen - kose oss inne og ute sammen. 7) Nei, egentlig ikke. Har ikke savnet noe. Virker som folk er fornøyd. Det er jo litt hva man lager det til selv også da.
LisaColli Skrevet 12. oktober 2007 #12 Skrevet 12. oktober 2007 1. at mor må ha jobbet over 50% stilling, hvis ikke faller fedrekvoten bort! 2. mammacafé (har nettopp åpnet en i byen, men den er liten og for det meste full. kunne hatt flere:) 3. ingen (bor i tr.heim) 4. nei 7. nei, er fornøyd:)
Makka Pakka Skrevet 12. oktober 2007 #13 Skrevet 12. oktober 2007 1: Lite frustrasjon her. Eneste er at man "bare" får 80% lønn om man er hjemme et helt år. Det er veldig tidlig å sende ungen i barnehage eller dagmamma før h*n er året synes jeg. men mange har ikke valg og må ha 100 % lønn og starter å jobbe etter 46 uker (eller hva det nå er). Flere kunne vært hjemme et helt år med full lønn hele tida. Men vet jo at ordninga vi har i Norge er meget bra i fht de flesta andre land, så klager ikke så veldig hlyt da, sånn egentlig.... 2: Bedre offentlig transport slik at jeg ikke må bruke bilen hver gang jeg skal ut noen steder. 3: babysvømming nærmere her vi bor. 4:Nei, eneste babysvømming kanskje 5: minst 1 år med full lønn, hushjelp, oftere barselstreff, flere med babyer som kan treftes på dagtid 6: mye kos, trille tur/dra ut, treffe andre med babyer, gjerne på babysvømming eller babysang 7: Kommer ikke på noe her og¨nå ..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå