snart mamma til 2 i juni Skrevet 12. oktober 2007 #1 Skrevet 12. oktober 2007 Tok MR av hode den 27.09. De spurte der om jeg var gravid, noe jeg ikke var... Men idag slo testen ut, og lurer på om babyen kan ha tatt noe skade av det?? Var og på byen i helgen og drakk... Jeg har gått på p-piller, men ettersom jeg har hatt 2 menstrasjoner i mnd de siste 2 mnd så har jeg ikke peiling på når jeg kan ha blitt gravid... Siste blødning var den 15.09 og den varte bare ett par dager. ordentlige menstrasjonen var 1 uke før det!!! Samboeren min skjønner heller ikke at jeg kan ha blitt gravid. Jeg har en fra før på snart 5 år men samboern min har ingen, han mener det det er for tidlig. Vi har vært sammen i 3år. Phuuu. Godt å få ut noe av det!
Matildesnusk + lille ups Skrevet 12. oktober 2007 #2 Skrevet 12. oktober 2007 MR er ikke farlig for gravide. Jeg regner med han spurte i forhold til om du skulle få kontrastmiddel eller ikke?
mammamammamammamor Skrevet 12. oktober 2007 #3 Skrevet 12. oktober 2007 eg og havna i den situasjonen når eg ble gravid nå. legen sa at det ikke var noe fare i det hele
Dancing Queen Skrevet 12. oktober 2007 #4 Skrevet 12. oktober 2007 Hei. jeg fikk en time på sykehuset i bergen for å ta MR av hode. jeg fikk brev i posten der det sto dato og klokkeslett jeg skulle komme. med det brevet lå det en brosjyre som det sto litt info om MR. der sto det også at man skal IKKE ta MR hvis man er gravid. jeg snakket med legen min og fikk beskjed om å avlyse timen. så jeg er veldig usikker på hva som er riktig.. snakk med legen din du. er ikke sikkert at forsteret tar skade av det, mulig det bare er en sjanse for at det kan skje...
Gjest Skrevet 13. oktober 2007 #5 Skrevet 13. oktober 2007 Det er fremdeles mye forskning som gjenstår ang. MR og mulige skader på foster, så det er altså mye vi ikke vet. Dette rett og slett pga. teknologien fremdeles er såpass ny (!!). Når jeg får pasienter som skal ta MR av f.eks. hodet- slik som du- tar vi ikke undersøkelsen med mindre mors tilstand tilsier at dette er nødvendig. MEN (og dette er viktig)- på sykehus rundt om i landet praktiserer de ikke slik som oss (jeg jobber i privat). Der tar de MR av gravide så lenge det ikke er snakk om undersøkelse rundt livmor- altså rygg, mageregion (nyrer, lever osv...) Jeg mener bestemt at du ikke har noe å bekymre deg for! Hadde jeg hatt behov for en MR av hodet hadde jeg valgt å ta den for å si det slik. Jeg håper inderlig at du ikke går å bekymrer deg for mye! Det er ikke mye som skjer i kroppen din under en slik undersøkelse, og det er minimal/forsvinnende liten sjangs for at det skal være uheldig for den lille.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå