duppelupp Skrevet 12. oktober 2007 #1 Skrevet 12. oktober 2007 Når jeg har vært og handlet barneklær-og utstyr, har jeg merket at butikkpersonalet alltid på det varmeste anbefaler å kjøpe med en impegneringsspray og spraye løs på alt fra barnedresser, vinterposer, sko, ytterklær mm. Dette synes jeg er skremmende med tanke på at disse sprayene inneholder fluorerte miljøgifter som: "Selv små mengder av disse miljøgiftene har vist seg å gi store skader på forplantningsevnen, cellefunksjoner og hormonsystemet. Konsentrasjonene som er funnet i ville dyr, er nær opp til de konsentrasjoner som i laboratorieforsøk har gitt skadelige effekter. De fluorerte miljøgiftene brytes nesten ikke ned i naturen og bør plasseres i samme klasse som de tidligere forbudte miljøgiftene DDT, PCB og PFOS." Dette er fra en artikkel på Norges Naturvernforbundets nettside. På Babyshop i Oslo ble jeg anbefalt å spraye vinterdressen til min gullgutt på 10 mnd.!!! Siterer fra Naturvernforbundet: "Forbrukere sprayer miljøgifter rett ut i lufta når de impregnerer sine klær. Dette er en del av forklaringen på hvorfor disse giftstoffene nå finnes i alt fra nyfødte barn til isbjørn og polarmåke." Og med tanke på at han sutter på ermene sine hele tiden (er som en bamse/smokk) og ville i tilfellet få farlige miljøstoffene direkte i seg!!! Det gjør meg forbannet at aktører i barneutstyrsbransjen så ukritisk anbefaler og driver aktiv markedsføring av slike farlige produkter!!! Vil dere vite mer om miljøgifter i impregneringssprayer og i klær gå inn på denne linken: http://www.naturvern.no/cgi-bin/naturvern/imaker?id=104595
ceso Skrevet 12. oktober 2007 #2 Skrevet 12. oktober 2007 ja, det er helt vanvittig!! jeg impregnerer barnehageskoene til den eldste datteren min samt støvletter, men ALDRI klær!! rett og slett motbydelig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå