Gå til innhold

hva synes dere - guttekveld/drikkekveld etter fødsel


Elskeråværemamma

Anbefalte innlegg

Kollegaene til min samboer har en tradisjon med å feire et barns ankomst med tur på pub en hel guttegjeng ca 2- 4 dager etter fødselen. Selv reagerer jeg på dette - regner med at jeg selv ønsker å ha samboeren min i nærheten av meg da - ikke at han skal gå på byen...?? Jeg skal føde i Stavanger og vil at vi begge skal bo på sykehushotellet i ca to døgn etter fødselen, for deretter å reise hjem. Er førstegangsfødende og vil ha samboeren min hjemme med meg om kveldene den første tiden... Hva synes dere?? Er det vanlig at gutter feirer babyen med drikking/fest?? Skal deres mann / samboer gjøre dette?? Ønsker mange svar!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Av frykt for å høres litt rigid ut: For meg høres dette litt rart ut.. litt gammeldags, sånn "sigar på venterommet"-opplegg. Jeg kommer nok til å ta en real jentekveld en stund etter fødselen, og jeg tenker at mannen min sikkert også vil ha en guttekveld, men da ser jeg for meg i hvertfall en måned etter fødselen, om ikke mer. Dette er vårt første barn, jeg gruer meg masse til fødsel og er redd for at jeg ikke skal få til babystell og sånn i starten. Jeg tror jeg kommer til å sitte oppe hele natta å følge med på om babyen puster osv. Og da har jeg ikke tenkt å være alene hjemme!

 

Jeg tenker at den første tiden bør alt annet vente og begge foreldrene må komme inn i rutiner osv. Hvis mannen min hadde dratt på byen noen dager etter fødselen hadde jeg opplevd det som urettferdig, rett og slett!

 

Kan du ikke foreslå at de tar festen, men litt senere enn det som er planlagt? Det er jo lov å stille spørsmål ved enkelte tradisjoner. kankje blir damene til de andre kollegaene til mannen din takknemlig for at en tør å bryte litt med trenden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns ikke at mannen trenger det, han har fått lov vå ta seg noen øl hver helget at han ikke trenger å gå på byen rett etter fødselen syns jeg ikke er urettferdig!:) han må jo være hjemme og passe på vår sønn:) har ikke tenkt å sitte hjemme med 2 barn med en gang og en fyllesyk mann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke kommet på tale her i huset ihvertfall. Slikt får vente til vi har vent oss til den nye situasjonen. Ærlig talt hørtes dette veldig umodent ut, noe som henger igjen fra den tiden damene lå lenge på barsel og mannen var hjemme alene og ingen forventet at han skulle ta del i barnestellet? Tror nok ikke mannen min hadde ønsket å ta del i dette og kjenner jeg ham rett hadde han syntes det var veldig greit å få lov til å skylde litt på en streng kone, for å slippe unna:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg er snart 34 år, og venter mitt andre barn i desember.

Hør på meg; du har ingenting å tape på å være raus! Jeg vet at det er tradisjon at menn har såkalte "krympelag". Vær stolt av at mannen din ønsker å feire deg og det nye barnet. Ikke si "nei" til dette. Det blir så mye endringer i livet forøvrig for deg og ham... Ikke tenk at han har kunnet gjøre slik og sånn , og at du ikke har kunnet det. Jeg har selv vært sånn...men jeg har forandret meg. Unn gutten din en liten feiring. Han kommer tilbake senere på kvelden, og da kan du være stolt av din raushet. Og tro meg; han husker det.

 

Hilsen, En som har skjønt at å være raus lønner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg er både enig med de som mener at man ikke skal akseptere det og de som mener at man skal la de få lov. Det har jo vært en tradisjon "å krympe barnefoten" men det går ann å vente! Det er ikke noe som på liv å død på gjøres innen den første uka etter at babyen er født. Det kan du forklare til han. La no dere tre roe dere litt ned hjemme med de nye omgivelsene og bli trygge som foreldre før han stikker ut på fylla med gutta. Min mann ville nok ikke ha gjort det så tidlig etter fødselen, men latt det gått noen uker og så hatt en kveld med gutta. Som noen sa her inne, du har nettopp født en baby og må ta deg av den, da har man ikke mye lyst å ha en drita mann inne på soverommet der rommet du og babyen skal sove i stinker av fyll. Æsj ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Jeg synes dette er kjempe morsomt. Min samboer har snakket om dette krymelaget lenge, han organiserer med champagne og vil invitere alle guttene hjem til oss på krympelag. (så vi må til og med overnatte et annet sted den kvelden:).

 

Først var egentlig planen å ta det rett etter fødselen, men iom at det er desember og vi ikke vet hvor tett opp til jul det blir (alle har jo mange julebord og middagsplaner hele desember), så kan det hende det først blir i januar. Men det kan bli rett etterpå også..

 

Du må iallefall være stolt over at han ønsker å feire babyen, min samboer er så og si første i sin omgangskrets, og da synes jeg det er kjempe morsomt at han ønsker å feire, flere av guttekompisenen har tilog med sagt at de vil være faddere, noe jeg ikke hadde trodd skulle skje:)

 

Men jeg vet jo ikke hvordan formen min eller reaksjonen kommer til å bli før etter fødselen, kanskje jeg ønsker at han skal være sammen med meg. Men det er jo bare en kveld.. så vi får ta det som det kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde for vår del vært helt uaktuelt. Jeg mener at såkalte krympelag er en tradisjon som stammer fra steinalderen, og har ingenting i dagens samfunn å gjøre. Dette er ikke vanlig blant mine venner.

 

Før i tiden fikk jo ikke mannen være med på fødselen engang, og ikke fikk han være noe særlig på sykehuset heller, da var det forståelig at det å ta seg en fest når han allikevel ikke hadde noe annet å gjøre var en god ide. Og for all del, det er jo hyggelig å feire det nyankomne barnet. Men det kan man da gjøre etter et par mnd også.

 

Med vårt første barn fikk jeg brystbetennelse etter få dager, og var totalt avhengig av å ha samboeren min der. Uansett om fødsel og alt går bra, så er alt nytt, og man aner ikke hvordan det blir før man er der.

 

Jeg ville anbefalt at de tar det en stund etter fødsel, når dere begge føler dere klare for det.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leste dette innlegget var min første tanke: "Er det virkelig noen menn som har lyst til å gå på byen 2 dager etter å ha fått et barn?" For dette hadde jeg nemlig aldri hørt om..

 

Jeg spurte derfor menn i min omgangskrets og svaret var et rungende NEI! En bekjent av meg sa til og med "Det blir som om jeg skulle dratt på bryllupsreise med kompisene mine istedet for kona!"

 

Så uansett hva man synes om det - tror ikke dette lenger er en utbredt skikk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal gutta ha krympelag eller konjakklag som noen kaller det. Høy konjakk og sigar (ute) føring hører til FØR DU KOMMER HJEM FRA SYKEHUSET! Så må han pent vaske hele huset før han henter dere! Samboeren min hadde det etter førstemann og det var ikke noe problem selv etter lang og slitsom fødsel og kjempestore ammeproblemer. Man er jo litt speeda de første dagene likevel.

Håper han arrangerer det igjen denne gangen også jeg!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ok å ville feire fødselen med venner, ta en liten fest osv.

Men å dra på byen 2 dager etter fødsel? Tror ikke det...

Mannen min ville ikke gjort det hvertfall, han vil være hjemme med oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi fikk nr. 1 for fem år siden, dro mannen min til puben som vi da eide og tok de nødvendige ølene allerede samme kvelden som frøkena var født. Jeg lå og sov min beste søvn på sykehuset, og lidde ingen nød. Hva han gjør etter denne fødselen, er jeg mer i uvisse om, og dessuten må han jo ta seg av dattera vår. Tipper han har noen øl på lur som han demler i seg mens han ser på en eller annen film i fred og ro hjemme. Og det er han vel unt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde ikke vært aktuelt her i huset bare dager etter fødselen hvertfall.

Sambo vil gjerne bli innlagt med oss, og vi er enige om at hvis han ikke kan det ,så drar vi alle hjem. Vi skal ha de første dagene som ny familie sammen.

Han må da gjerne for min del dra ut og feire barnet, men først etter et par uker. Ikke det at han selv vil..

Hans gamle gymnasie klasse har fast tradisjon med julebord, den ene dag i året hvor de alle samles igjen. Det er bare noen dager før min termin, og et par av guttene hadde visst sagt at hvis han var heldig, så rakk han nok å bli med... hehe De kan nok ikke helt se for seg at det siste han vil med en nyfødt baby, er å være et sted hvor den ikke er!!!

 

Men det skal sies, at om han hadde hatt aldri så lyst, og tryglet og bedd, så hadde han IKKE fått lov til å gå ut 2-4 dager etter fødselen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes kanskje 2-4 dager etter fødselen er litt for tidlig. Kan ikke samboeren din vente til det har gått noen uker og du er blitt litt tryggere i rollen din som mamma? Jeg har ingenting i mot å sende mannen min på krympelag etter fødselen, men jeg vil gjerne forsikre meg om at jeg er klar for det selv også :-) Nå er dette baby nr. 2 for oss og vi har en liten gutt på 2 år. For min del blir det kanskje litt mye å være hjemme alene med små barn, men når jeg har vendt meg litt til den nye situasjonen, blir det nok enklere å takle at mannen drar ut på byen med kompisene.

 

Jeg tror dette er en typisk mannereaksjon. Ikke fordi han absolutt vil ut å feste fra seg, men fordi han kanskje bare vil føle seg som en mann. Ikke alltid så lett for oss damer å forstå, hehe. Er veldig enig med et innlegg ovenfor her om at du ikke har noenting å tape på å være raus med han i hvertfall :-)

 

Kan dere ikke ha et kompromiss da om at han kan ha krympelaget sitt etter noen uker? Synes det var veldig tidlig med 2-4 dager etter fødsel. Ikke for å skremme deg, men det kan jo oppstå ting under fødselen som gjør deg litt ekstra sårbar i barseltiden, og da er det jo godt å ha samboeren din der. Noen får jo barselbluses så det holder! Lykke til i hvertfall!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar!! Ser jo at det er litt delte meninger om krympelag, for meg var dette noe nytt inntil et år siden da det startet en babyboom blant samboers kollegaer. Trodde selv at dette var noe litt gammeldags og udatert, og at det var borte nå som menn både deltar på fødselen og bor med oss på sykehushotell... Så jeg har personlig ikke likt tanken på dette. Mener far bør være edru og tilgjengelig den første tiden. Når det er sagt så har jeg verdens greiste og snilleste samboer som jeg stoler 100% på. Han har vel ikke selv vært med på noen av krympelaga han har blitt invitert på - han er absolutt ikke en som farter på byen. Når jeg tok dette opp med han morgenen etter at jeg hadde skrevet innlegget sa han at slik krympelag absolutt ikke var viktig for han - han hadde ikke engang tenkt at han ville ha det. Så jeg tok ikke opp dette fordi jeg var bekymret for min egen samboer, men fordi jeg synes det er en litt rar tradisjon nettopp fordi gutta har krympelaget SÅ UTROLIG raskt etter fødselen. Jeg unner min samboer absolutt all glede han kan få med seg i livet, og hvis han vil ha krympelag så er det ok, men er veldig fornøyd med at dette er såå uviktig for han. Jeg er også enig i at det er viktig å være raus med en samboer/mann som en kan stole på. Jeg sier aldri nei til noe som han har hatt lyst til å bli med på mens jeg har vært gravid (inkl seiltur/guttetur i middelhavet, fotballtur til Athen mm). Jeg vil at han skal ha et rikt liv og få oppleve ting, men mener selv at han bør være 100% tilgjengelig for meg den 1. kanskje også 2. uka... Og det vil han heldigvis selv også. Til dere som er for krympelag så forstår jeg det også. Vi kvinner har jo også våre måter å feire babyen på. Selv har jeg blant annet hatt babyshower med alle kvinnene i min famile for å feire vår kommende prinsesse!!

Igjen - takk for mange svar. Ønsket mest av alt å høre om krympelag var et utbredt fenomen - og det er det altså!! samboer kan gjerne få drikke ut vesla etter et par uker, men tviler sterkt på at han kommer til å gjøre det!! Vi kan heller feire babyens ankomst med felles venner når tida er inne for det :D

 

Lykke til til alle!! ha en fin kveld!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...