Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2007 #1 Skrevet 11. oktober 2007 saken er at samboern min kjører langtransport og drar til plasser som oslo, stavanger, trondheim og lenger oppi hutta der. vi er selv fra ålesund og skulle fødselen skje mens sambo feks er i stavanger, har han ikke mulighet til å bare ta traileren og kjøre hjem, hive seg på et fly.. eller lignende.. i det firmaet er det også muligheter for å kjøre i området rundt her. men da samboern min snakket med denne arbeidsgiveren om noe som helst tilrettelegging var det ikke snakk om en gang. når han er ute og kjører er han bare hjemme lør-søn, og er borte resten av uka. hva er vell kjangsene for at fødselen skal skje en av de dagene 8 dagene han er hjemme den mnd?? æsj. liten syns jeg. når han spurte om de fikk noe penger i de 1-2 uker man har rett på etter fødselen (han foreslo også mindre dager fri, mindre lønn i perioden enn han vanligvis har osv..) så fikk han til svar: at de skulle jo ikke bli ruinert heller! så der var det ingenting å hente.. når samboern min prøvde å forklare at vi skal ha barn i november, og desember er jo som regel en vanskelig måned med mange utgifter.. og han hadde ihvertfall ikke råd til å gå hjemme uten lønn. sa sjefen bare at det burde han kanskje tenkt på før.. hæ? skulle vi ikke få barn av den grunn liksom. er vell ikke så mange som har råd til å ta seg ut to uker fri uten lønn midt i julestria.. som om ikke vi har hatt nok utgifter med dyre ting vi må kjøpe til barnet.. det er ikke bare, bare og starte en familie.. og vi vil jo ikke begynne familielivet helt blakke, og bruke tid på å komme oss opp igjen.. men jeg vil ihvertfall ikke starte familielivet alene, alene på fødsel, sykehus, hjemme.. når han er borte, så er han borte.. kommer ikke hjem kl 4 hver dag:(( syns det er så urettferdig. han har fortjent disse ukene fri også, og jeg vet han vil ha dem.. men de gjør det jo så jævlig vanskelig. likestilling liksom.. jeg vil ikke være alene heller! er 1 gangs fødene og hadde sett frem til dette, men nå syns jeg ikke det er noe kjekt lenger.. jeg har ikke peiling på babyer vell, og måtte ta alt alene.. nei.. oj som jeg klager. men jeg finner ikke ut NOEN plass, har sett på NAV, i arbeidsmiljø loven.. osv osv.. om far har rett på noen tilrettelegging i forbindelse med fødsel.. men finner ingenting. hadde også tenkt at kanskje, kanskje det var mulig at han tok ut fedrepermisjonen i to uker rett etter fødsel også, sånn han fikk permisjonspenger. (han skal ha mer enn disse 6 ukene totalt alikavell).. men NEIDA.. det må gå 6 uker etter fødsel. men bare disse 6 ukene har gått, ja da spiller det ingen rolle om vi er hjemme sammen... HVA ER FORSKJELLEN LIKSOM?? sammen rett etter fødsel, sammen etter 6 uker.. han arbeidsgiveren er så frekk fordi har er ekstremt kristen og syns ikke man skal få barn før man gifter seg. en som har permisjon nå, ooog gift, fikk kjøre hjemme før fødselen og alt er bare fryd og gammen. jada.. men vi.. nei "vi skulle tenkt på dette før" hallo!! ikke alle som driter penger heller.. og forresten.. siste han sier er at han skal få så myyye fri han bare ville. strø salt i såret da eller? han hadde ikke råd til fri sa han.. ååh.. æsj, så mange skrive feil, og feil og usammenheng.. men jeg syns ikke det er noe særlig lenger.. og det er bare 5 UKER IGJEN.. 3 hvis det er minus 14 dager før tiden.. *sukk*
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2007 #2 Skrevet 12. oktober 2007 altså jeg ser poenget ditt med kjøring langt avgårde, og kjæresten min har heldigvis fått det tilrettelagt så han aldri er lengere enn 3 timer hjemmenifra tilenhver tid. Men akkurat dette med penger i forbindelse med de to første ukene etter fødsel er dette felles for alle, og noe arbeidsgiver absolutt ikke har plikt til å utbetale. Det er faktisk noe man burde tenke på litt før og da evnt lagt av litt penger igjennom de siste månedene. Det er faktisk ikke arbeidsgiver sitt ansvar, og ja det er dyrt å få barn og sånn er det jo! Vi har heller desverre heller ikke økonomi til at far kan være hjemme med oss i to uker. :/
Gjest Skrevet 12. oktober 2007 #3 Skrevet 12. oktober 2007 Når systemet skal være så vanskelig, så kan vel vi være vanskelig tilbake, det er min mening. Hvis jeg hadde vært samboeren din hadde jeg gått rett til legen og forklart hvor "syk" han er, at han føler seg utbrent e.l., og fått legen til å sykemelde ham... Så kan jo bare sjefen ha det så godt! :-)
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2007 #4 Skrevet 12. oktober 2007 Når det gjelder de 2 ukene med fri etter fødselen så er det faktisk slik at far har rett til fri iflg arbeidsmiljøloven men ikke rett til lønn i disse 2 ukene. Det er helt opp til arbeidsgiver. De fleste statlige og kommunale arbeidsplasser gir lønn i disse 2 ukene mens i det private er det helt opp til bedriften selv og avtaler som er gjordt. Mannen min jobber i det private i en mellomstor bedrift og han får heldigvis lønn i disse 2 ukene. Dersom han ikke hadde fått det hadde nok ikke han heller kunne tatt ut begge disse 2 ukene. Man må ha penger for å overleve ja. Synd at arbeidsgiveren din samboeren din er så vrang ang disse 2 ukene, men de har faktisk retten på sin side. De har vel heller ikke plikt til å tilrettelegge ting for den blivende far, kun mor. Og permisjonsreglene fra NAV er klare på at de 3 første ukene før termin og 6 ukene etter termin skal være forbeholdt mor. Mor kan ikke gå tilbake til jobb før etter 6 uker etter fødselen såfremst hun ikke har legeattest på at det er det riktige for henne å gjøre, dermed kan ikke samboeren din ta ut permisjon før etter 6 uker etter fødselen. Dere kan heller ikke ta ut permisjon 100 % hver samtidig heller, så du må enten tilbake til jobb eller ta ferie når far har permisjon.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2007 #5 Skrevet 12. oktober 2007 Som de andre skriver har han rett til 2ukers fri etter fødslen, men det er ikke lovpålagt at bedriften betaler. Hva med at pappa ta ferie et par uker i stedet. Da får han jo feriepenge. Er kanskje litt kort varsel for bedriften om han vil ha ferie om noen uker. Ja, det er dyrt å få barn. Er litt enig i uttalelsen om at dere burde ha tenkt litt økonomi litt tidligere. Men når det er sakt så synes jeg godt sjefen og også hans kollegaer kunne være litt snillere. Siger jo også mye om ikke den kollega som har denne rute vil bytte. Sliter selv med en sjef som er vanskelig. Har krav på tilrettelegging men sjefen ønsker ikke dette. Lykke til
supermamma til 2 tette Skrevet 12. oktober 2007 #6 Skrevet 12. oktober 2007 Jeg skjønner frustrasjonen din kjempe godt!!! Syns det verste må være at han sannsynligvis går glipp av fødselen pga jobben, særlig når en annen på jobben hans har fått dette tilrettelagt!! Ville stått litt mer på for å få endre det om jeg var han. Når det gjelder disse 2 ukene, er det jo som alle de andre skriver, helt opp til arbeidsgiver. Må si jeg skjønner arbeidsgiver også, når de har valget selv... Men syns det er kjip, arbeidsgiveren til samboeren min betaler heller ikke lønn i forbindelse med fødsel. Men jeg fikk han til å sjekke dette for lenge siden og han har da trukket dette på lønnen over et par måneder før i år slik at han får normal lønn nå som babyen kommer. Den tiden han kommer til å tilbringe med meg og baby etter fødsel føler jeg at nesten ikke kan måles i penger, så jeg er uansett utrolig glad for at vi får den tiden sammen, selv om det har kostet en del!!!
*tigerlilly* Skrevet 12. oktober 2007 #7 Skrevet 12. oktober 2007 Vi er i samme situasjon. Pappan jobber i det private og får ikke lønn hvis han tar ut de to ukene i permisjon som han har krav på. I tillegg er jeg student og har ikke jobbet meg opp noen permisjonsrettigheter. Dermed ville vi ikke fått noen penger dersom han tok ut de to ukene. (jeg er feridg med studiene samtidig med at babyen kommer og vil ikke få støtte fra lånekassen heller) Vi har løst dette med at far har spart opp to ukers ferie og disse får han ta på dagen babyen kommer og dermed reddet vi det med pengene iallefall, selv om far fikk litt "mindre" ferie enn han ellers ville hatt. Men for oss var det viktigere at han kunne være hjemme og hjelpe til de første to ukene.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2007 #8 Skrevet 12. oktober 2007 så trist at arb.giveren oppfører seg sånn da.det er ikke normal oppførsel og sier slik.han har ikke rett på penger de 14 dagene han kan gå hjemme,men har dere ikke sjangs til å sette av litt penger eller at han jobber noen dager inn så kansje han kan være hjemme en uke iallefall?? jeg er hjemmeværende men min mann jobber på en veldig hyggelig arb.plass.vi visste ikke at han kunne søke om lønnet velferdspermisjon så han var ikke hjemme 14 dager ved sist fødsel,men denne gangen fikk vi tips om at han burde søke for firmaet er så stort.han snakket med kontordama som sa at jovisst fikk han det,han behøvde ikke søke engang bare sende en mld når babyen kom.da ble vi så glade for jeg hadde blitt veldig trøtt alene hjemme med en 6åring en 2 åring og babyen .
løve81 Skrevet 12. oktober 2007 #9 Skrevet 12. oktober 2007 Velkommen til transportbransjen!!!! Samboeren min jobber og i transportbransjen, og man skulle ikke tro at arb.miljøloven gjelder der... Når det gjelder permisjon m/u lønn, så var vi forberedt på dette, så vi har lagt til side på forhånd, problemet ligger vid tilrettelegging... Jeg har bekkenløsning og sitter delvis i rullestol, og vi har ei datter på 2,5 år... Arbgiver har egentlig ikke lov å på legge min samboer overtid sånn som situasjonen er, men det driter han langt i! (og sambo har ikke guts til å banke i bordet)
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2007 #10 Skrevet 12. oktober 2007 Vi har samme problem når det gjelder arbeidsgiver og retten på ulønnet perm i 14 dager etter fødselen. Samboeren min får seff fri (er tross alt lovbestemt) men ikke betalt fri. Vi løser dette med å ta ut ferie (har spart 1 uke) og resten blir tatt ut i avspassering. Er enig i at reglene er litt "tullete" og at en burde kunne bruke deler av pappapermen i de første 2 ukene.... kanskje det burde være neste fanesak for politikerne!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå