Gå til innhold

noen her som har en partner med ad/hd? ang selvmedisinering s

Anbefalte innlegg

Skrevet

eller som har egen erfaring?

Samboeren min har fått diagnoseen nå, og skal begynne med Ritalin.

Det har vært en lang vei å gå.

Men...det siste året har han bruke en del amfetamin, jeg vet ikke hvor mye, men det har vært ofte.Dette har han løyet om helt til nå....

jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til dette. Det kjennes ut som om jeg fikk verden i hodet plutselig! Han er bare sint og deprimert, så det er ganske håpløst å snakke om det.

Jeg har mest lyst å flytte fra alle problemene, men kanskje ting blir bedre når han blir medisinert...men aner ikke hvordan jeg skal stole på ham igjen. Jeg har en million spørsmål dersom noen har erfaring...

er anonym i første omgang.

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min samboer ble utredet for snart en mnd siden og går nå på Ritalin......

Merker stoooooooor forskjell......

Skrevet

Vær glad for at han forteller det i det hele tatt, og tenk på at ritalin nå kan gjøre for ham det amfetamin antakelig bare delvis kunne. Støtt ham heller - det er altfor mange adhd'ere blant stoffmisbrukere fordi de ikke har klart å fungere og ikke har blitt diagnostisert/medisinert. Store brukergrupper med dobbeltdiagnose rus/psykiatri er adhdere.

Skrevet

Amfetamin og ritalin er det samme.

Skrevet

Hi her:

Ritallin og amfetamin er IKKE det samme. Det er litt amfetamin i ritalien, en ritalin på 10 mg inneholder ca 1 mg amfetamin....Han tar ca 80 mg ritalin daglig = 8 mg amfetamin....milligram altså.

Ved "selvmedisinering" tar man mye mer...ingen som selger under et gram (=1000 milligram) amfetamin. Og hvor lenge varer et gram? ikke mange dagene om selv om man bare tar litt.

Grunnen til at jeg la ut innlegget var for å høre om andre har erfaring med AD/HDére som ruser seg... skjønner at amfetamin er et stoff de "trenger", og jeg har aldri opplevd at sambo har vært ruset (ante ikke at han brukte i det hele tatt før han sa det). Han sier han ble "normal" av å ta det og deprimert og urolig når han ikke tok det.... lurer på hvordan jeg skal forholde meg til dette.

Rusmisbruk er rusmisbruk...men kan det være et "men" her for de med AD/HD?

Han har begynt på ritalin nå. det fungerer såsomså. Holder på å justere mengden, har tro på at det kommer til å gå bra. Han sier at han ikke har lyst på amfetamin når han har tatt ritalin. Suget er borte...veldig bra.

Men jeg har problemer med å stole på ham...enn om han bruker dop i tillegg...bak ryggen min...fordi han vet at jeg ikke godtar det. Og er det riktig av meg å ikke godta det? (før han fikk resept altså)...?

usj og æsj for en høst det har vært....

Skrevet

hi igjen:

Til nr 2 som sa jeg skulle støtte ham heller...det er jo det som er så vanskelig....jeg VIL støtte ham, men kan ikke gå på akkord med rusmisbruk...hører ikke sammen med familieliv. Løsningen ble da å gå bak ryggen min fordi han kunne ikke fortelle det....

Han har tidligere vært åpen om det...da flyttet jeg ut...og tilbake igjen da han hadde "sluttet" og fått kontroll over livet sitt igjen. Da under forutsetning av at han holdt seg helt unna...

Biter meg selv i halen her...vil forstå...vil ikke bo sammen med en rusmisbruker. Spør meg selv om han er det da? Han virker aldri ruset, har kontroll.

Nå tar han stikkprøver hos legen...de krever at han er "ren" for å få ritalin. Det er litt godt for meg, for da kan jeg være sikker.

• 3 uker senere...
Skrevet

Amfetamin gjør adhd-gutter MYE roligere enn ritalin, selv om de etterhvert blir ruset av det. Kan være han ikke føler han får full uttelling av ritalin nå som han er vant til amfetamin. Og du har tydeligvis aldri brukt dop (ikke at det er negativt, altså) og i hvert fall ikke amfetamin for da ville du skjønt at det ikke er like ille som å bruke andre ting, slv om det er et heavy dopmiddel, det forandrer ikke personligheten hans når han er ruset så ikke føl deg utrygg på hvem han er sånn sett eller om du ikke kjenner ham lenger, han har nok vært den samme hele tiden :) Gi gutten en sjanse til men krev at han er ærlig fra nå av! Og si heller til ham, hvis det er noe du føler du klarer, at du skal være mer åpen for hans situasjon mot at han faktisk forteller deg sannheten om hvordan han synes ting fungerer fremover. Som du allerede har merket, når løgnene sniker seg inn blir tilliten fryktelig sårbar, og det er jo en av de viktigste tingene i et forhold! :)

Håper du ikke tar dette feil, skjønner hvordan situasjonen din er men prøver å gi deg noen tanker som kan hjelpe deg til å takle situasjonen, masse masse lykke til!!! :)

Skrevet

1000 takk for meget konstruktivt svar.

Jeg føler meg litt låst i oppfatningen rusmisbruk = narkoman.

Jeg har tatt amfetamin mange ganger selv forresten. Før jeg med ham. Det ironiske er at han var så i mot det den gang! Vi har vært sammen i mange år. Så tok vi amfetamin sammen ved noen anledninger for et års tid siden. Det var da det begynnte. Han fortsatte på gjennom uka, jeg ante ingenting....

Han er MYE hyggeligere når han har tatt amfetamin. Helt normal og grei,

Skrevet

Det var rart. Han må være den eneste i så fall. Kanksje du bør lese pakningsvedlegget en gang til?

http://www.felleskatalogen.no/pasientutgave/?mainpage=/pasientutgave/show.do%3Ffilename%3D/content/pkv/R/Ritalin_Novartis_84183/index.html%26frameset%3D1%26thin%3D0%26href%3D0

Om han spiser 80 mg daglig, blir det det samme som 8 hundredelsgram, som igjen ligger tett opp under en tiendedelsgram. Mannen din inntar altså et gram på litt over ti dager. Lurte du på hvor lenge et gram varer? :-)

Skrevet

Og by the way, hvis du tror at ritalin inneholder amfetamin, er det nok en misforståelse. Virkestoffet i ritalin er et stoff som ligner amfetaminens kjemiske oppbygning, og som derfor produserer identiske responser i sentralnervesystemet.

Ha en fortsatt god høst.

• 2 uker senere...
Skrevet

Det er bekymringsverdig hvor mange som får ritalin utskrevet og er totalt uvitende om hva de putter i seg. Er legene virkelig så sløve? Hva med dere selv? Er dere ikke skeptiske når dere får et medikament i fanget, eller går dere bare automatisk ut fra at legen alltid vet hva de gjør?

Skrevet

til hi: jeg har jobbet mange år i rusomsorgen. og vist du vil kan jeg hjelpe deg=) bare og sende meg pm=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...