* 5 om dagen * Skrevet 11. oktober 2007 #1 Skrevet 11. oktober 2007 begynner dere.... er jo mange utgifter som ikke er hver mnd, men de må jo betales selv under innkjøring av et budsjett.... tar det er år før budsjettet lissom er i "rute"?
Stor_smil Skrevet 11. oktober 2007 #2 Skrevet 11. oktober 2007 Jeg tok for meg alle utgiftene.. dvs alt fra strøm, huslån, bensin, mat, klær, lisens, forsikringer, veiavgift osvosv. dem regningene som kommer en gang i året f.eks eller oftere regna jeg gjennomssnittet på. Heller rund opp, enn ned!
* 5 om dagen * Skrevet 11. oktober 2007 Forfatter #3 Skrevet 11. oktober 2007 ok, takk for svar.... har satt opp et nøyaktig budsjett, og den regner ut selv hvor mye som er i faste utgifter pr mnd. men så lurer jeg på, det er jo kommunale regninger bla, som er litt større, og bare 2 ganger i året, da har en jo ikke rekke å kommet helt ajur på budsjettet.skal en ta litt av "tilgode" beløpet da, og betale det som enda ikke er blitt spart opp??samme gjelder årsavg...hvis en tenker på at en er på denne siden av regningen lissom...4 mnd igjen, og da er det ikke riktig for en har jo ikke fått "samlet" opp til den hver mnd fra nå av...
Gjest Skrevet 11. oktober 2007 #4 Skrevet 11. oktober 2007 bre et lite tips som jeg har gjort og syns er veeeldig lurt: I skandiabanken kan du åpne 10 kontoer i kontoen din (det er gratis) Jeg har da åpnet kontoer som heter -strøm og mobil -husleie -autopass og årsavgift -Abbonementer og kontaktlinser -Feriepenger og så husker jeg ikke hva resten heter, men du tar poenget=) Tilsammen har vi 8500 i regninger (utenom lån og forsikring) i måneden. har satt automatisk trekk fra lønningskontoen min hver måned. det blir f.eks trekt 400 kroner hver måned til abbonement/linser-kontoen, 600 til autopass/årsavgiftkonto osv osv. da vet jeg at jeg alltid har penger til alle regninger som kommer på en egen konto. I tillegg sparer vi 3500 kroner der inne, på tre forskjellige kontoer (uforutsette regninger, penger til Anniken og feriesparing). dette er jo en konto som ikke brukes til noe annet, og man slipper å plutselig ha for lite penger på konto. har også regnet ut hvor mye jeg får i måneden alle månedene frem til mai (inntekten varierer fordi man i permisjon får forskjellig utifra hvor mange dager det er i mnd, og jeg har tabelltrekk og da er jo også det forskjellig) de månedene det er litt ekstra etter at regningspengene er overført og lånet er trekt, blir det som er til overs automatisk overført til en av sparekontoene. Huslån og regningstrekk går fra min lønnskonto (og da er det tomt..., billån, forsikring og mat/diverse går fra sambo sin. Da har vi bare en brukskonto å forholde oss til når vi skal vite hvor mye vi kan bruke på dilldall i måneden=) bare et tips=) Så før du er kommet inn i det (altså nå når du ikke får spart et helt år til neste mnd som kommer en gang i året) må du nok bare ta av det som er til overs hver måned... Eksempler på ting som ikke kommer hver måned: -Abbonementer på blader -NAF-avgift -Årsavgift -NRK-lisens -Forsikring -Viktig å spare til service på bilen også! -Kommunale avgifter
* 5 om dagen * Skrevet 11. oktober 2007 Forfatter #5 Skrevet 11. oktober 2007 tusen takk...da ble jeg litt klokere :-)) også så flott at du tok deg tid til dette da...
Gjest Skrevet 11. oktober 2007 #6 Skrevet 11. oktober 2007 hehe må innrømme at jeg bare kopierte svaret som jeg skrev til en annen som spurte om budsjett tidligere i dag, og la til litt ekstra info=) men bare hyggelig å kunne hjelpe!
* 5 om dagen * Skrevet 11. oktober 2007 Forfatter #7 Skrevet 11. oktober 2007 hehe..luringen...smart du... men jeg trengte den infoen jeg så....... er ikke helt den store responsen i hei i dag, men det er jeg vel sikkert skyld i selv.... men takk igjen....
Gjest Skrevet 12. oktober 2007 #8 Skrevet 12. oktober 2007 Last ned budsjettdokumentet (excel) hos nordea.no. Regneark der du fører inn inntekter og utgifter og på nederste linje kommer det du har igjen i mnd. Mange faste utgifter er ført opp i kolonnene og du kan føre ekstra til. http://www.nordea.no/Privat/Konto%2bog%2bdaglig%2b%c3%b8konomi/R%c3%a5d%2bom%2bkontohold/Lag%2bet%2bbudsjett/831662.html
* 5 om dagen * Skrevet 12. oktober 2007 Forfatter #9 Skrevet 12. oktober 2007 takk :-)) jeg har brukt sparebank 1, og det er akuratt det samme....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå