Blind Gudinne Skrevet 11. oktober 2007 #1 Skrevet 11. oktober 2007 Det kom jo plutselig flere av dem=) Har gått med vond rygg i snart 10 år(!), men bare fått beskjed av div leger om at det bare er svake muskler, og blitt henvist til fysioterapi. Tilslutt ble jeg forbanna, og slo bokstavelig talt knyttneven i bordet på legekontoret. Hadde med med Lillefjert som da var litt over 1 år, og sa at jeg håpet helse_ Norge tok seg av meg når jeg måtte ha ny lever pga smertestillende-overspising, og at Lillefjert kom til å måtte ha en mor som ikke kunne stille opp. Da ble jeg sendt til røntgen og MR- hvor det ble påvist at det var noen forandringer rundt IS-ledd som det så fint heter. ( De leddene som binder hofter og bekken sammen). Var hos legen i januar i år, så det har jo tatt neeesten 1 år! Forandringene er ikke synlige på vanlig røntgenbilder før etter mange år. Hvis man har mistanke, skal man ha MR og røntgen og det skal taes en haug med blodprøver. Både for å se etter senkninger i kroppen ( vanlig er på rundt 20- jeg har 64), og det skal sees etter et spesielt gen som har et veldig flott navn- og som jeg aldri husker.... det er noe sånt som hrs27 eller noe i den duren der.
Blind Gudinne Skrevet 11. oktober 2007 Forfatter #2 Skrevet 11. oktober 2007 Fikk forresten mistanker om at det ikke hadde noe med musklene å gjøre da jeg begynte å våkne om natta av vond rygg. Og ble "fin" igjen bare jeg sto opp og fikk beveget meg litt. Er perioder med mye nattvandring! I begynnelsen bare vondt i korsryggen, men med årene har det spredd seg til skulderblader og "litt her og der".
Blind Gudinne Skrevet 11. oktober 2007 Forfatter #4 Skrevet 11. oktober 2007 Flotte navn skal det være! Hadde rett i 27 på slutten da =D
Monajenten Skrevet 11. oktober 2007 #5 Skrevet 11. oktober 2007 Tusen takk for svar. Godt at du endelig får hjelp!! Han har vondt i korsryggen da....:-(
Blind Gudinne Skrevet 11. oktober 2007 Forfatter #6 Skrevet 11. oktober 2007 Få'n til lege og push på! Krev nye bilder og blodprøver. Er noe herk med rygg, altså!
NoDoubt Skrevet 11. oktober 2007 #7 Skrevet 11. oktober 2007 Tusen takk for svar:-) Stakkars du har gått lenge da:-( En undersøkelse jeg tok i mai i fjor viser forandringer både på røntgen, ct og MR. Kiropraktor som henviste meg. Han ringte opp og sa at det var forandringer men det kunne komme av graviditeten. Stress. 2 måneder siden jeg hadde født. Var hos han på mandag igjen. Har vært syk siden juni nå. Fikk med meg papirene og da sa han: Dette kan minne om bechterew!!! Så det fikk jeg vite 1 1/2 år etter. Har og forhøyet senkning. + + Hadde ny MR nå i juli som bla.viste arr etter betennelser. Er veldig spent på utredningen i haugesund. Har ikke tatt blodprøvene ennå. Jeg har tenkt fibromyalgin siden min mor har det. Men besøket hos kiropraktor satte alt i et helt annet perspektiv! Du er tøff som skal gå gjennom et svangerskap til:-) Vet du om du kan forverre sykdommen med å gå gravid? Lykke til og tusen takk for svar:-)
Blind Gudinne Skrevet 11. oktober 2007 Forfatter #8 Skrevet 11. oktober 2007 Har jo allerede gått gjennom et svangerskap med dette her, så det kan vel ikke bli værre! Bare at denne gangen møter jeg kanskje litt mer forståelse siden jeg har en diagnose. Ifølge revmatologen vil ikke et svangerskap gjøre ting værre, men vondt vil det nok være allikevel regner jeg med ( Hva man ikke gjør for å få barn!). Ofte er det visst kiropraktorer og fysioterapeuter som fatter mistanke om revmatiske lidelser først. Men det er kun en revmatolog som kan stille riktig diagnose- det tok ham ikke mer enn ett par kikk på papirene før han kunne si hva det dreide seg om. Har du vært inne på "revmatismesidene" og lest? http://www.revmatiker.no/oslo/rheuma.nsf/id/7CEF77B8C75DECD7C125729900480363?OpenDocument
Blind Gudinne Skrevet 11. oktober 2007 Forfatter #9 Skrevet 11. oktober 2007 Og lykke til med utredningen selv, forresten! Heldig som har blitt fanga opp såpass tidlig, du.
NoDoubt Skrevet 11. oktober 2007 #10 Skrevet 11. oktober 2007 Takk for svar igjen:-) Tidlig og tidlig... Har nok ikke hatt det som deg men jeg har hatt rygg-turer siden jeg var 17 år, 10 år siden. Men om det har sammenheng med dette vet jeg jo ikke. Godt at svangerskapet ikke kan forverre tilstanden ihvertfall:-) Skal inn å les... Leser alt jeg kommer over for tiden;-) Hehehehe:-) Lykke til med spire produksjon;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå