Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2007 #1 Skrevet 11. oktober 2007 Har bare noen spørsmål ang å dope barn ned med sovemedisin.. Det gjelder ikke mitt barn... men noen venner av oss har en jente på snart 2år som jeg passer en del på.. Føler alltid di finner en unskyldning for å gi dette. Dette har pågått over lengre tid.. Vet leger gir ut sovemedisiner til barn, men er d noen her som har fått dette til egne barn å vet hvor lenge og ofte d er forsvarlig å gi dette?? kjenner jeg er litt bekymret for jenta stakkar.. Hun ser veldig bleik og trøtt ut..men d kan vel kanskje skyldes noe annet også..ikke vet jeg.. Men hadde satt pris på å få høre hva andre mener??
Ellie73 Skrevet 11. oktober 2007 #3 Skrevet 11. oktober 2007 Ikke normalt tenker jeg! Men vet at det kan bli brukt i veldig spesielle tilfeller. Kan du ikke spørre foreldrene hva som gjorde at legen mente det var riktig å bruke det i deres tilfelle? Bare være litt nysgjerrig? I og med du passer henne en del så vil jeg tro at de skjønner at du spør.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2007 #4 Skrevet 11. oktober 2007 Det er selvfølgelig ikke normalt! I spesielle tilfeller over kort tid, kanskje - men selvsagt ikke på an slik måte! Jeg ville sagt til foreldrene at det er galt og at du vurderer å melde i fra til myndighetene hvis de ikke slutter!
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2007 #5 Skrevet 11. oktober 2007 Finn ut hvor mye og hvor ofte hun får og hør med fagfolk ang dette tenker jeg.. Kan jo være helseskadelig for den lille jenta stakkar.. og sånne ting kan bli vanedannende for henne senere i livet kanskje..
Herkules Skrevet 11. oktober 2007 #6 Skrevet 11. oktober 2007 Jeg har ikke noen erfaring med dette, og jeg er selv skeptisk til bruk av sovemedisin til barn ,MEN jeg vet det gjøres og jeg er i og for seg enig i argumentene at om barnet vedvarende har dårlig søvn så er det det beste for barnet å få sovemed. for å få forbedre barnets søvn. Får man så en god søvn kan dette være med på å få en vedvarende god søvn uten piller!! Om dette barnet får medisiner etter ulike påskudd fra foreldrene så syns jeg jo det høres rart ut men kjenner ikke jo ikke saken!
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2007 #7 Skrevet 11. oktober 2007 Takk for svar.. Har vurdert å si fra, men synes d er litt vanskelig, må nok bare tenke på stakkars lille jenta å manne meg opp til å si noe.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2007 #8 Skrevet 11. oktober 2007 Da jeg var liten, mener under 1-1,5år, så måtte jeg på sovemedisin kurer for å komme inni rytme. Jeg måtte faktisk på to stk da den første ikke hjalp. Jeg fikk kun sove max 10 min på dagtid og tok kveld kl.20, men da klokken var rundt midtnatt, var jeg klar for å stå opp og ta dag. Slik holdt jeg vistnok på i mnd, før mine foreldre måtte gå til legen for å få hjelp. Første kuren var jeg vistnok inni rytme, men da de sluttet med den, var jeg tilbake til gamle synder, så det måtte en kur til. Etter denne ordnet alt seg. Nå er jeg elsker jeg å sove lenge og være oppe til langt på natt, har vært slik siden jeg begynte på ungdomsskolen. Ville ikke gitt sovemedisin uten å ha snakket med legen og fått råd og hjelp derfra. Er ikke bra å gi det bare for å gi det, og får å få "fred" om kvelden. Be henne gå og snakk med legen.. Som du sier, kan være noe annet som har skylden. Feks. lavt blodprosent, jernmangel osv...
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2007 #9 Skrevet 11. oktober 2007 Det at babyer plutselig begynner å våkne om natta kan ha mange grunner.. f.eks tenner som er på vei og andre vonter, og trenger ikke alltid kureres med medisiner.. noen ting går seg til også..
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2007 #10 Skrevet 11. oktober 2007 Eldste dattenr min fikk en 10 dagers kur da hun var ca 1,5 år pga INGEN søvn i det hele tatt! Vi fikk valergan(?), noe hun ikke tålte, så det endte med psykolog hjelp til slutt. Vi fikk samme tilbud på gutten vår fordi han heller ikke sov omtrent pga veldig mye sykdom, men vi takket nei siden storesøster viste allergi. Vi fikk da tilbud om dette da vi hadde prøvd alt som var og prøve, uten hell, for og få tilbake "normale" rutiner.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2007 #11 Skrevet 11. oktober 2007 De tilfellene jeg kjenner til er det barn med en diagnose, f.eks en hjerneskade med hyperaktivitet og søvnbehov på ca 4 timer i døgnet! Da er det mest for å hjelpe foreldrene å overleve.. Ville aldri gitt sovemedisin til et friskt barn, men forstår at det av og til kan være nødvendig.
ønsker meg en baby ti! :-) Skrevet 11. oktober 2007 #12 Skrevet 11. oktober 2007 Nei, det er ikke normalt!!! Det hadde jeg ikke ville ha gitt mine barn iallefall, jeg som til og med er redd for å gi dei stikkpiller/paracet! Man vet jo ikke om bivirkninger eller noe på små barn, og alle reagerer ikke likt, så det hadde jeg aldri turt å gi til mine barn nei!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå