Gå til innhold

Øke til flere faste måltider?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jenter

Lurer bare på litt hvordan dere gjør/ har gjort det ang fast føde og antall måltider med det.

Camilla`s måltider er som følger:

mm frem til klokka 12

12 - fruktpure + mm

15 - helt middagsglass (6mnd) + vann eller litt mm

18 - full porsjon grøt + vann

19:15 - mm på sengekanten.

Spiser ikke mellom leggetid og tidligst 07 om morgenen.

Skal på helsestasjonen for vaksine og veiing så da får jeg jo en liten pekepinn, men lurer på hvordan dere har gjort det?

Burde jeg kanskje begynne med litt smaksprøvegrøt ca klokka 09 også?

Hun får kun mais eller risgrøt nå, havre hadde vi en veldig dårlig erfaring med så den tør jeg ikke prøve på kvelden enda iallefall. Kanskje greit å teste ut nye grøttyper på formiddagen?

Synes det er ganske vanskelig detta med fast føde, hvor mye, hvor ofte osv osv. Og ikke minst, hva kan de spise av vår mat og ikke..... :-)

Erfaringer mottas med stoooor takk :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om jeg har så peil vet jeg ikke, men det funker her i gården. Merker at melk ikke er like mettende lengre, så det må litt mer fast føde til for å holde det gående. Dagen vår er sånn:

06 - Mme

09 - Grøt og vann

13 - Mme og fruktbeger

16 - Middagsglass og vann og fruktbeger

18.30 - Grøt og mme

Tror jeg snart må supplere med noe til lunsjen snart, og tenkte da på brødskiver. Den frukten er vel ikke så mektig. Jeg håper å trappe ned til 4 måltider snart, men da må hun vel sove litt lengre først. Fat chance med andre ord ;-)

Du bør nok prøve nye ting på dagen i tilfelle magevondt. Mye lettere å takle på dagtid enn på natten.

Når det gjelder vår mat, så sliter jeg litt med det jeg også. Mia får rett og slett ikke mye av vår mat. Hun har sine midagsglass, og det holder liksom. Må vel bli flinkere der.

Skrevet

Ja, det er ikke enkelt å vite hvordan og når man skal introdusere mer fast føde...

Vi har nå endelig fått "spikra" dette, men har knota en del ja. Vi begynte med grøt på kvelden da Maja var 4 mnd. Da fikk hun kun mm ellers. Da det nærmet seg 6 mnd, begynte vi så smått med smaksprøver av annen mat, men hadde ikke noe struktur på det. Når hun ble 6 mnd begynte vi å introdusere fire måltider fast føde. Da fikk hun grøt morgen og kveld, frukt til lunsj og middagsglass rundt kl 15.00. Det tok lang tid hvor Maja bare spiste noen få skjeer de tre første måltidene, mens grøten på kvelden gikk ned på høykant. Etter hvert spiste hun stadig mere.

Jeg har hatt som regel at jeg ammer før hvert måltid fast føde. Så nå ser mat-dagen vår slik ut:

06.00: mm

09.00: mm og grøt (ca halv porsjon)

12.00: mm og et stort fruktglass

15.00: mm og et middagsglass

18.00:mm og grøt

Lykke til!

Skrevet

Enig med deg at det er vanskelig å vite med denne maten...

Vi har prøvd oss litt frem, og har nå kommet i en slags rutine som fungerer litt opp og ned etter hva vi gjør om dagen. Slik ser vår dag ut:

ca 06:30/07:00: MM

ca 08:00: Grøt og vann

ca 10:00: MM

ca 13:00: MM og fruktbeger. Ofte bare fruktbeger, fordi hun ikke vil ha MM

ca 16:00: MM og 1/2 middagsglass + vann. Av og til litt dessert som smaksprøve, om ikke middagsglass faller i smak.

ca 18:00: Grøt og vann

ca 19:00: MM før natta

Det blir mye mating og styr, men jeg har valgt å amme før mat, og da blir det slik i løpet av en dag. Men er vi borte til feks middagstid, dropper vi glass og kjører kun MM. Vet ikke om det er så lurt..

Håper å finne en bedre og ryddigere rytme etterhvert som vi kutter nattmating. Men hun er en sulten baby og det fungerer greit for nå.

Av vår mat får hun smake brød, kylling, potet osv. Men vi er veldig forsiktige med det enda. Ingen tenner vettu...

Lykke til, det går seg nok til tenker jeg.

Skrevet

Her ser menyen slik ut:

Ca kl 07-08 frokost: morgenpupp og grøt

Ca kl 12 lunsj: 1/2-1 skive og et beger med fruktmos, vann

Ca kl 16 middag: et helt middagsglass, evt litt frukt til dessert, vann

Ca kl 20 kvelds: grøt, evt litt mme etter nattstellet

Jeg prøver å amme han før hvert måltid, men det er mer for tørsten enn for maten og ikke har jeg så mye melk igjen heller. I løpet av dagen for han også tilbud om mme et par ganger, men det er litt varierende om han vil ha heller ikke. Dette er også mest for å få i han nok væske, men det kan også fungere som et "mellommåltid".

Da vi begynte med grøt ga vi det på formiddagen i tillfelle magevondt. Etterhvert som vi så det gikk greit flyttet vi det til kvelden. En liten stund etter ble han mer sulten enn puppen mettet til lunsj også så da ble det grøt til lunsj. Så begynte vi så smått med middag. Etterhvert ble grøten flyttet til frokosten og vi begynte å gi skive til lunsj i stedet.

Jeg ville anbefale å introdusere nye grøttyper/ny mat på dagtid, så slipper dere å stri med magevondt eller andre reaksjoner på kvelds/nattestid. Det er en overgang å gå fra den trygge puppen/flaska til mange nye mattyper, og litt prøving og feiling var vi gjennom før vi landet:)

Skrevet

06./07: mme

09.00: mme og grøt (ca halv porsjon)

12.00: mme og et stort fruktglass

15.00: mme og et halvt middagsglass

18.00:mme og grøt

Vi ønsker oss også fire måltider etter hvert. Men hun fungerer så bra på dette foreløpig. Så jeg stresser ikke med dette enda. Har tenkt å begynne å gi henne mer av vår middagsmat og i tillegg begynne med mere brød på 12 måltidet. Her fungerer hun kjempefint uten mat fra seks til neste morgen. Dvs tolv tretten timer uten mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...