Gå til innhold

Dåp uten mening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er redd mange døper barna sine ene og alene fordi de ikke vil stikke seg ut. Selv kan de få barn uten å være gift, gå i kirka hvert skuddår og tro litt på Åndenes makt, reinkarnasjon eller hva som måtte være hot topic på TV Norge denne uka. Men unga skal døpes, å ja.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Personlig er jeg overbevist at mange lar være å døpe barna sine for at de vil stikke seg ut. (Er noe alternative vi, se) Og å vise de eldste i familien at her bestemmer jeg. Selv om de er gift i kirken (det er klart...man må gifte seg i kirken...mye mer høytidelig, og langt mer stas enn hos byfogden) Er også sikker på at tenåringer som konfirmerer seg borgelig, gjør dette mest for gavene, på lik linje med de som konf. kirkelig. Ellers kunne de bare latt være. Valget skjer ofte ut fra hvor "venna" konfirmeres. Rart det der...når "konfirmanten" spør: "velger jeg borgelig konf, kan jeg likevel gifte meg i kirka? For det er jo sååå fint"

Skrevet

Jeg stikker meg ut på tusen andre måter, så å la være å døpe bare fordi jeg vil være "spesiell", er ikke no' særlig for meg.

Skrevet

Det jeg mener å si er at jeg er temmelig lei av å høre at de som gjør som flertallet, er en saueflokk uten egne meninger. Mens de som gjør som mindretallet alltid har gjennomtenkte meninger. Ellers så signerer jeg deg:)

Skrevet

Enig, prekæs. Dem som stikker seg ut er visstnok reflekterte og dypsindige, mens dem som ikke tar radikale avgjørelser 300 dager i året, kunne likeså godt tuslet rundt på beitemarkene i dalane. DET er lite gjennomtenkt, det. :-D

Skrevet

Det er en del som plutselig blir "troende" i anledning bryllupet sitt. Kan det ha noe med orgelbrus og slepet på brudekjolen opp midtgangen å gjøre, tro?

Skrevet

Ikke noe galt i å døpe barna sine, men min mening er at det bør ha en viss sammenheng med foreldrenes kristne overbevisning.

Hvis ikke, er kirka kun stemingsskaper på linje med duftlys og

pan-pipe moods...?

Er ikke kristen selv, og derfor vil det føles helt galt å "bære barnet frem" for en Gud jeg ikke tror på.

Skrevet

Kan vel ha respekt for kirka sjøl om man gjerne ser på den som stemningsskapende.:-)

Skrevet

Dersom stemningen er viktigere enn troen er vel institusjonen blitt rimelig tømt for innhold?

Skrevet

Trodde det var mer vanlig å ikke døpe barna sine i dag jeg men....

Skrevet

Jeg tror ikke så høyt om meg selv at jeg frykter min tro (eller ikketro) vil tømme den kirkelige institusjonen for innhold. ;-)

Skrevet

Når din ikke-tro legges til x antall tusen andres ikke-tro så påvirker det jo den kirkelige institusjonens innhold, når alle sammen likevel velger å la seg konfirmere i kirka, gifte seg og døpe barna sine der.

Skrevet

Det er beklagelig at folk ikke bryr seg om hva slags virksomhet de bifaller med hykleriet sitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...