LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 11. oktober 2007 #1 Skrevet 11. oktober 2007 Jeg (som sauen) handler hovedsaklig èn gang i mnd. Og fyller på ettpar ganger i uka med det som måtte mangle. Og rett skal være rett, mot slutten av mnd hender det at jeg må handle litt ekstra. Det har ikke alltid vært slik, men ble det enkleste når vi flytta fra by til land. Det som er "trikset" er ikke nødvendigvis å planlegge dag for dag hva man skal ha til middag, men å alltid ha et visst utvalg, så lager man det man har lyst på. Dette handler jeg en gang i mnd (jeg lager all mat fra grunnen): Biff, biffstrimler, laksefilet, kyllinglår, kyllingvinger, kyllingfilet, pølser, seifilet, reker, torskefilet, svinekjøtt, kjøttdeig, bacon, løvbiff og evt tilbud med ferskkjøtt som jeg selv deler opp og fryser, evt bruker ferskt. Hermetikk: tomat, mais, champignon, minimais, makrell i tomat, leverpostei, bønneskudd, vannkastanjer. Frysevarer: grønnsaker og wok-poser. Grønnsaker som løk, brokkoli, gulrot, kålrot, nepe holder godt og lenge. Pålegg: tubeoster, skinke, salami (kjøttpålegg kan fint fryses), ost. også den ***** nugattien.... og knekkebrød til Guttongen. I tillegg kommer: olje, smør, soltørkede tomater, oliven, egg, vitaminer, saft (og der kom jeg ikke på mer) Også posesupper, pizza, fløtepoteter, lasagne-pakker, ferdigsauser, syltetøy osv holder i årevis på boden eller i skapet. Vi spiser ikke ris, pasta og potet, men dette er så absolutt holdbare varer som kan "hamstres". Tidligere bakte jeg, og kjøpte inn mel til 12 brød, bakte påfølgende dag, og det holdt 1,5 mnd for oss. Det som da gjennstår er Guttongens frukt og melk, og brød når han har lyst på. Dette kjøper vi en-to ganger i uka, og da fyller jeg på med grønnsaker som ikke holder like lenge: agurk, tomat, blomkål, purreløk, vårløk, sitron, salat. Og rømme og ost. Jeg gjør dette ikke av økonomiske hensyn, men fordi jeg syns det er befriende å vite at jeg faktisk kan bli sengeliggende en hel uke uten å måtte på butikk, eller jeg slipper å dra på butikk om jeg ikke har lyst. Men merker jo at det går mindre til mat nå enn før, enda vi har lagt om til et dyrere kosthold i utgangspunktet. Sier ikke dette er noen fasit, men så det var så mange som lurte på hvrdan det gikk an. Så nå vet dere det. :-)
Gjest Skrevet 11. oktober 2007 #2 Skrevet 11. oktober 2007 bra vi er flere=) jeg handler heller ikke slavisk, men har ukemenyer slik at jeg har noe å gå etter / har eksempler på middag så plukker jeg derfra. Men har som regel mat i hus til å lage noe annet hvis vi har lyst på det=)
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 11. oktober 2007 Forfatter #3 Skrevet 11. oktober 2007 Hehe, ja er jo ikke slik at man sitter den 4. og vet at den 27. skal man spise tre kjøttkaker og to gulrøtter til middag og at det blir en halv pære til dessert og at frokosten består at to skiver med skinkeost. ;-)
Gjest mphs Skrevet 11. oktober 2007 #5 Skrevet 11. oktober 2007 Jeg har også tenkt å begyne å handle sjeldnere så jeg kommer til å ta vare på denne linken når jeg skal skrive min egen handleliste. Men jeg vil ikke si at du lager alt fra grunnen om du kjøper posesupper, pizza,lasagne-pakker, kjøpebrød osv.
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 11. oktober 2007 Forfatter #6 Skrevet 11. oktober 2007 Vi hverken kjøper det eller spiser det, jeg skrev bare at også det er holdbart (husker ikke ordrett). Vi kjøpte slikt før da. Men nå lages alt fra grunnen av, bortsett fra at jeg kjøper kjøttdeig og løvbiff som er blandingsprodukter, men alternativet med helslakt og kverning, maling og "prekkevering" orker jeg ikke.
nedtråkka kaviartubepupper Skrevet 11. oktober 2007 #7 Skrevet 11. oktober 2007 skulle ønske jeg hadde stort skap, stor fryser og bod... ) jeg har rett og slett ikke plass til å handle så sjeldent.... men drar med litt ekstra hvis ting er på tilbud )
Gjest mphs Skrevet 11. oktober 2007 #8 Skrevet 11. oktober 2007 Ok jeg leste ikke godt nok. Jeg lager det meste selv, men hos oss kan det godt hende jeg bruker ferdigprodukter i blandt.
ScaryMama Skrevet 11. oktober 2007 #9 Skrevet 11. oktober 2007 Tror at det hadde blitt mye sløsing hvis jeg skulle handlet så sjeldent. Vi lager også alt fra bunnen av, og vi spiser omtrent bare karbondadedeig og kylling. Jeg kan jo ikke kjøpe 20 karbonadedeiger om gangen! Og grønnsaker og slikt må handles oftere... Nei, jeg skjønner fremdeles ikke hvordan dere får det til, men hos oss ville nok mye av det gått i søppelet hvis jeg skulle gjort det slik:)
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 11. oktober 2007 Forfatter #10 Skrevet 11. oktober 2007 Hehe, man fryser alt, da holder det, skjønner ikke hva du måtte ha kastet da? Man kjøper jo som sagt ikke melk og ferskvarer bare en gang i mnd, men ting som tåler lagring, enten i fryser, i kjøleskap, i bod eller i kjøkkenskap. Så er svært mye mindre som må kases her nå i forholt til før når jeg ikke hadde samme mulighet for å handle stort.
ScaryMama Skrevet 11. oktober 2007 #11 Skrevet 11. oktober 2007 Vi spiser som sagt bare kylling og karbonadedeig, også har vi mye ferske grønnsaker og salat til. Og når vi må uansett kjøpe frukt og grønnsaker oftere enn en gang i måneden, så kan man like godt kjøpe med en karbonadedeig i samme slengen? Hvis vi skulle kjøpt pålegg for en måned så hadde det sikkert blitt dårlig før vi rakk å spise det opp... Jeg ser ikke helt hvordan man sparer på å handle sjeldent, selv om det sikkert har en hensikt:)
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter #12 Skrevet 17. oktober 2007 Dytter til *Silje*spiresnart?* ;-)
Gjest Skrevet 17. oktober 2007 #13 Skrevet 17. oktober 2007 Kozy K og Nikolai: forskjellen mellom å handle sjeldent og å handle annenhver dag f.eks er hovedsaklig at du sjeldnere har mulighet til å la deg friste over alt du har lyst på. hvis du er på butikken for å handle annenhver dag drar man gjerne med seg godterier, pålegg, ekstra middager, brus osv osv hver gang. handler man en gang i måneden blir det sjeldnere at man drar med seg dette. og så stikker man innom en gang i uken med handleliste over resten som trengs, som som regel bare er egg, melk, brød, pålegg og frukt og grønt. men hvis du er flink til å skrive handleliste og følge den ellers blir det jo sikkert like billig=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå