Gå til innhold

om innføring av måltider og sånn....litt langt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har en gutt på snart seks måneder som har spist grøt i ca fire uker nå. Får grøt to ganger om dagen, ca kl 10 og ca kl 17.30. Utover dette ammer jeg ca kl 7, ca kl 14 og ca kl 19, når han legger seg, også tilbyr jeg ham puppen etter grøt. Da varierer det veldig om han tar og hvor mye han tar. Ikke noe nattmat. Han virker fornøyd nok med dette, men jeg kunne tenke meg å begynne med litt mer mat snart, grønnsakmos og sånn. Men er usikker på hvordan jeg skal gjøre det....Håper på noen tips her!

Det jeg har tenkt på er enten å erstatte ammingen midt på dagen med middag, eller å erstatte grøt nr to og fortsette å ha ham på to måltider så lenge han er fornøyd med det. Og så heller innføre frukt midt på dagen når han trenger mer mat etterhvert. Noen tanker om det ene eller andre? Er det dumt å bare gi grøt en gang om dagen, ser mange her inne gir to?

Også lurer jeg på hva jeg gjør med maten hvis vi er ute av huset. De to grøtmåltidene han får nå er på tider hvor vi er hjemme allikevel, men når han skal begynne med noe mat midt på dagen så er vi ofte ute på ting. Går det f.eks an å lage ferdig grønnsaksmos med mme og ha med i en boks og få varmet opp? Står jo på esken at mme skal brukes med en gang den er blandet, ikke spares til senere?

En siste ting: hvis jeg skal gi vann til maten, må det kokes først da? Eller kan jeg bruke temperert vann fra springen bare? Hvor gammel må han være før han kan få kaldt vann?

Håper noen gidder svare på disse dumme spørsmålene mine...:-) Takker på forhånd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De burde ha to grøtmåltider om dagen ( har jeg lest he he), så du kan kanskje kutte den ene ammingen midt p¨å dagen og gi middags glass??

Ellers så trenger du strengt tatt ikke stresse med å gi mere mat før han begynner å tulle på natta og er sulten.

Her gav jeg vann fra springen da hun var 5 månder..

Skrevet

En 6 måneders gammel baby som er fornøyd og legger fint på seg trenger ikke flere enn 2 måltider daglig. Min tulle er 8 måneder, og får fortsatt bare 2 måltider!

Det jeg gjorde var at jeg byttet det første grøtmåltidet (klokka 12.00 hos oss) med middag. Snuppa her vil bare spise Hipp sine middagsglass, så det gjør det jo enkelt å ha med mat ut. Men det går helt fint å lage ferdig en porsjon hjemme slik som du beskrev og få den varmet opp på kafè el.

Jeg begynte å gi jenta vår vann fra springen uten å koke da ho var 6 måneder.

Skrevet

Jeg har forresten verken sett eller hørt at de trenger 2 grøtmåltider daglig -hva er egentlig grunnen til det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...