Gå til innhold

Til dere som er hjemme lenger enn bare ut permisjonstiden...

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan er det med penger/lønn?

hvordan får dere være hjemme så lenge?

har alltid trodd at når permisjonstiden er over,så mååå man tilbake på jobb,uansett.... kan noen gi meg en innføring??:)

takker på forhånd:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber i kommunen, og har rett på inntil 2 år ulønnet permisjon i tillegg til svangerskapspermisjonen.

Skrevet

jeg er alenemor og hadde ikke fast jobb da jeg ble gravid (nyutdannet), så jeg levde på OS (overgangsstønad) til pjokken var 17 mnd og gebynte i bhg.

Skrevet

Jeg fødte i mai 06. Er lærer og synes ikke det var noen god løsning å gå tilbake på jobb mot slutten av skoleåret 07.

Derfor hadde jeg ulønnet permisjon f.o.m 1.4.07 til 21.6.07 (siste skoledag før sommerferien). Så var det ferie frem til skolestart nå i august.

Finansierte den ulønnede permen med oppsparte midler.

Hver av foreldrene har rett til inntil 1 år ulønnet permisjon etter at ordinær permisjon er avviklet, dvs inntil 2 år til sammen. Dette står i arb.miljøloven og er ikke noe arbeidsgiver kan nekte.

Dessuten har mor krav på ammefri. Er du ansatt i stat/kommune, får du inntil 2 timer pr dag med lønn til ammefri. Er barnet eldre enn 1 år, kan noen arbeidsgivere kreve bekreftelse fra lege eller helsesøster om at barnet fortsatt ammes.

Lykke til!

Skrevet

Jeg studerte da jeg ble gravid, så hadde ikke noe jobb eller studie å gå tilbake til da permisjonstiden min var ferdig.

Men ville være hjemme, og stortrives med det... Selvsagt må vi skjerpe oss på innkjøpene, men sambo gikk heldigvis opp i lønn for ikke så lenge siden, og det hjalp veldig på vår situasjon. Eg kommer nok til å være hjemme til neste barn kommer, og enda litt til. Storkoser meg hjemme:o)

Skrevet

Jag hadde ulønnet permisjon fra 09. mars til 1. september i år, så gutten min begynte i b.hage nesten 16 mnd. gammel. Fra han var 1 år hadde jeg jo kontantstøtta å leve på, men før jeg hadde krav på kontantstøtte hadde jeg ingenting. Har jo sambo, da, men jeg tjente ingenting. Gikk jo greit, men var litt slitsomt til tider.

Jeg jobber i kommunen og har krav på 1 år ulønnet permisjon etter mammapermisjonen.

Skrevet

Alle, ikke bare kommuneansatte, har lov til å være hjemme 2 år med barn. Det siste året er da ulønnet. Men du må si ifra på jobben senest 3 måneder før hvis du ønsker å forlenge permisjonen din tror jeg.

Vi hadde vår hjemme i 4 måneder ekstra, det gjorde vi ved å overføre 2 uker hver med ferie fra året før slik at begge hadde 7 uker ferie, og så tok vi ferie etter hverandre istedenfor sammen. 14 uker ferie er jo 3,5 måned ekstra hjemme med gullet. Fiin ferie syntes vi :-) I tillegg tok jeg ut et par uker ulønnet permisjon. Da holdt det akkurat til barnehagestart! :-)

Etter det andre året så MÅ du tilbake i jobb, har ihvertfall ikke krav på mer permisjon. Men man kan jo søke arbeidsgiver, dersom de har en vikar inne som er flink og interessert i å fortsette og arbeidsgiver ikke får problemer, så kan det jo hende de sier ja til videre ulønnet permisjon.

Skrevet

Øh jeg mente jo at de siste TO årene (de utover den vanlige svangerskapspermisjonen) er ulønnet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...