Gå til innhold

Uinteresserte besteforeldre..? Hvor mye kan jeg si?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine foreldre bor på andre kanten av landet, så de ser ikke jenta vår så ofte. Men når jeg er på besøk er de superglade, triller henne og holder henne og avlaster meg masse. Det er jo såklart litt fordi de ser henne så sjelden, men jeg har også inntrykk av at de synes det er veldig koselig, og skulle ønske de kunne se oss oftere. De sier det i alle fall :-)

Min manns foreldre bor derimot 40 min kjøring unna. Likevel har de sett babyen bare 5-6 ganger etter at hun ble født. Da kommer de på besøk, for middag og full oppvartning, hilser litt på småen og drar igjen. Jeg synes dette er litt leit.

Innrømmer gjerne at det delvis er fordi jeg gjerne skulle hatt litt avlastning - har ingen andre her som kan være barnevakt. Forventer ikek at de passer henne en hel kveld, men hadde vært deilig om de kunne trille henne en time en gang eller to, så jeg kunne få litt "fri".

Samtidig synes jeg jo det er trist at ikke jenta vår blir kjent med og får god kontakt med noen av besteforeldrene sine - noen bor for langt borte, mens andre nærmest virker uinteressert.

Min manns foreldre har ingen andre barnebarn. Hun er hjemmeværende, han jobber fortsatt. Hvor mye kan jeg si til dem, egentlig, synes dere? Blir jeg oppfattet som sur svigerdatter hvis jeg nevner noe om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

mine svigerforeldre er oxo slik men tar det IKKE opp med dem. det skaper bare trøbbel tror jeg.. gidder ikke det syret det er rundt det.. de er som de er og det godtar jeg.. trenger ikke hjelpen jeg da så da er det lett å ikke "bry" seg kanskje :)

men jeg hadde latt være å tatt de opp :)

Skrevet

Vi har det også slik her. Mine foreldre bor i samme huset - men de er ikke opplagt til å passe barnebarnet sitt da de er syke, men det hjelper veldig å være der sammen med de og få litt avlastning selv om vi er der. Men foreldrene hans virker litt "uinteressert". De er skilt og ene parten bor ikke så langt fra oss ( men er aldri på besøk ), andre parten bor flere 100 mil unna. Tenker at selv om de ikke er så mye hos oss, eller hilser på barnebarnet, synes jeg i det minste at de kunne tatt en tlf og spurt hvordan det går.. Trodde det var rett og rimelig, men tydligvis ikke.

Har ikke ville ta det opp med dem, da jeg ikke er en som liker å lage stor oppstandelse av det, men har prøvd å få pappaen til barnet å ta det opp med dem.. men de sier bare at nei vi har ikke tid, er langt å dra +++

Er kjempe frustrerende så skjønner hva du mener. Har du et veldig godt forhold til de kan du jo kanskje prøve å hinte litt til dem?

Skrevet

Hovedinnlegg var nesten som å lese om vår situasjon. Helt identisk. Reiste til syden med svigerforeldrene i håp om å få litt hjelp. Ikke en morning fikk vi sove. Og ikke en kveld fikk gå ut å kose oss bare jeg og mannen min. Og da bodde vi i romslige leiligheter vegg i vegg.

Skrevet

Min storesøster nevnte noe for meg her om dagen at i en hvis alder, så blir spesielt kvinner mye raskere sliten med småbarn en ellers. De er på en måte mettet pga at at det er ferdige med å fostre opp sine egne og endelig har tiden for seg selv. Det er visst ganske vanlig at besteforeldre ikke "ser" hvor mye det er behov for dem. Jeg ser det med min egen mor, hun bor kun to timer unna men hun har kun vært å besøkt oss på sykehuset når minsten ble født. Jeg gidder ikke si noe, men hun er den eneste besteforelderen de andre er døde....synes det er trist for jeg føler hun går glipp av så mye. Kan vel være de stiller litt mer opp når minsten ikke er så veldig avhengig av mor???? Hvem vet?

Skrevet

Tror det er like greit å prøve å snakke med de på en skikkelig måte. Har hatt samme svigermora i mange år å det ahr blitt verre!!

Men samtidi så tror jeg det er verre å vær farmor enn mormor, vanskligere å "ta seg til rette" på et vis! Vet ikke helt, men si det slik du føler kanskje tar de mer "ansvar" da!

Skrevet

mine svigerforeldre bor rett over gata.......det er helt forferdelig! de kommer hele tiden uten å ringe først.Jeg må pumpe meg hver andre time og vil ikke ha besøk!!!!!!!!Ungen min er 5 uker og sover ingenting på om natta så jeg må legge meg når han sover på dagen,men nei! jeg må sitte med gjester.Bestemor til mannen min også bor rett over gata :( Hun også liker å komme uten å si ifra først! Jeg er sliten,huset er rotete,jeg har ikke tid til å stelle meg og i tilleg til alt må jeg ha gjester! Jeg ønsker meg uinteresserte besteforeldre......

Skrevet

Jeg har både mine foreldre og svigerforeldre innen en radius på 3 km..

Jeg har sagt ganske tydelig flere ganger til begge to at jeg ikke "trenger" barnevakt så ofte, men at jeg likevel setter pris på litt barnefri av og til og ungene synes det er veldig gøy å være hos besteforeldrene uten meg. Siden jeg strengt tatt ikke trenger det spør jeg ikke om barnevakt, men dere må ha de så mye dere orker og har lyst, bare spør når dere er opplagt og ønsker så skal dere med glede få låne en eller flere, har jeg sagt..

Svigermor har tatt meg på ordet, går aldri mer enn 14 dager uten at hun ringer og spør om å få hente de to eldste på SFO og barnehage, lage middag til dem og levere dem etter barneTV. Og det går aldri en måned uten at hun spør om å få ha en av de på en overnatting. Siden hun sitter i rullestol har hun ikke hatt bayen enda, men hun verker etter å ha henne også..

Men mammaen min har aldri, virkelig aldri, på de 6 årene jeg har hatt barn tatt insiativ til å ha noen av ungene.. Hun er veldig glad i dem og kommer gjerne på besøk en stund, men hun tar de aldri med seg. Litt sårt, men jeg har bare måttet innse at hun anser seg som ferdig med sin småbarnsperiode og har nok med sitt voksenliv.

Jeg skjønner godt ditt behov for litt alenetid, jeg har valgt å få tre barn jeg da, så det har aldri skjedd at jeg har "barnepass" til alle tre samtidig.. Kanskje du kan gjøre en avtale med mannen din, så du får en lørdag formiddag for deg selv til frisøren, shopping osv. av og til. Du kan jo nevne at de godt kan få låne vesla litt av og til hvis de ønsker, det kan jo hende de er redd for å trenge seg på. Men jeg ville ikke presset de hvis jeg var deg. Plutselig er ungen 3 år og spør bestemor selv om å få være med dem hjem, kanskje det løsner da.

Gjest Ut på tur
Skrevet

Tror ikke du skal bekymre deg for at jenta di ikke blir kjent med og får god kontakt med dine foreldre som bor langt unna. Jeg er oppvokst med besteforeldre som jeg har sett ca 2 ganger i året, men da har vi jo vært sammen mange dager i strekk, og det blir ett så intenst samvær at vi har hatt veldig god kontakt. Det er noe med det der og kunne si god morgen og god natt, og spise alle måltider sammen osv :)

Til deg som fikk for mye besøk så må du si til de som stadig kommer at dere sliter litt med sovingen, og at du er veldig sliten så det passer best om du kan ringe dem når det passer med besøk. Kanskje dere kan avtale at de alltid ringer først ? Eventuelt så kan du kanskje henge en lapp på døren om at dere sover sånn at de ikke kommer inn ?

Skrevet

Til hoved innl.

har du spørt dem om de kan sitte barnevakt da?

Noen mennersker liker ikke å spørre om å få trille osv. men har egentlig lyst.

Sånn er det i hvertfall med mine svigers. men til litt forandring av dine så hinter de om å få lov til å passe og trille

Skrevet

Takk for alle svar! Tror jammen jeg skal hinte litt/mye, som en av dere foreslår, og se hva som skjer. Hvis de fortastt ikke er interessert, får vi bare vente til hun er litt større og kan spørre sjøl :-)

Og takk for kommentaren om at man kan få god kontakt med besteforeldre som bor langt borte - jeg håper vi får til det, også med mine!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...