Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2007 #1 Skrevet 11. oktober 2007 Har bestilt time til gynekolog for å sette inn spiral. Dette er totalt nytt for meg, man bruker ikke akkurat noe sånt når man bruker 4 år på å bli gravid ,-) Helsesøster spurte meg om hvilken av de to spiralene jeg skulle ha? Hæ? Hvilke finnes og hva er best? Hva kan jeg forvente meg etter den er satt inn? Blødninger? Vondt? Og hvordan blir "mensen"? Kjenner man den??? Trenger innspill fra erfarne damer her ja
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2007 #2 Skrevet 11. oktober 2007 Du burde ta den spiralen uten hormoner, den gir minst bivirkninger og skal ikke gjøre det vanskelig å bli gravid igjen hvis man ønsker det.
Mamma Mirabell Skrevet 11. oktober 2007 #3 Skrevet 11. oktober 2007 jeg har akk satt inn hormonspiral.. legen mente den var best for meg som hadde to barn.. slipper å skifte spiral ofte oxo.. den sitter inne i fem år og de fleste mistermensen så manslipper det herketoxo.. stoooort pluss for meg siden jeg haaaater mensen :) jeg kjenen ringen ting til den... og har ikke noe vondt...
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2007 #4 Skrevet 11. oktober 2007 Glemte å skrive at jeg ikke tåler p-piller så vil ha den med minst innvirkning av hormoner...og ønsker å bli gravid igjen om ca. 1 1/2 år...og håper det går raskere enn 4 år neste gang! Å slippe mensen skal bli himmel! HI
jubaloooo med to stk Skrevet 11. oktober 2007 #5 Skrevet 11. oktober 2007 Du kan velge mellom hormonspiral (ca1200kr) og kobberspiral (ca350kr), sistnevnte innholder ikke hormoner mens førstnevnte har en liten dæsj hormoner. med hormonspiralen slipper du mensen, men tilfører kroppen litt hormoner. Med kobberspiral risikerer du å få mer mens (så det anbefales ikke hvis du blør mye og har vondt til vanlig)men du tilfører ikke kroppen hormoner. jeg valgte kobberspiral- har ikke hatt noe probs med den, har ikke fått mensen ennå, så vet ikke hvordan det blir. tenkte det var best å prøve den billigste uten hormoner først og hvis den ikke var noe tess så ville jeg prøvd hormonspiralen som er mye dyrere. Ikke noe vondt å sette inn, kjennes ut som å ta celleprøve.
moniccen og Stina 14.06.07 Skrevet 11. oktober 2007 #6 Skrevet 11. oktober 2007 Bare for å ha d sagt, horomonspiralen gjør det overhodet ikke vanskelig å bli gravid igjen. 2-3 dager etter den er fjernet er livmora "normal" igjen. Jeg ble gravid ei uke etter jeg tok den ut, da hadde jeg hatt den i 4 år... Syns den var super, ingen mensen. Har ikke prøvd kobberspiral, men venninner av meg sier det har voldsomme blødninger med den... Kan sikkert variere fra person til person. Jeg tålte heller ikke p-piller, men horomondosen i spiralen er så lav, og virker hovedsaklig lokalt, så for meg merket jeg ingenting til bivirkninger av den. Jeg anbefaler den sterkt! Når det gjelder innsetting, så er det noen som ikke kjenner noenting, og andre syns d er dritvondt. Jeg er redd og har legeskrekk, så jeg fikk narkose Turte rett og slett ikke :'(
frøy@ Skrevet 11. oktober 2007 #7 Skrevet 11. oktober 2007 Jeg har nettopp satt inn hormonspiral og ville bare tilføye at det er langt fra alle som mister mensen, bare ca 20 %, i alle fall for den jeg har satt inn (Levonova). Jeg syntes det var ubehagelig å få satt den inn og var kvalm og svimmel etterpå, trodde jeg skulle svime av da jeg skulle betale, så det kan være greit å ha noen sammen med deg. Ikke for å skremme altså, noen reagerer jo ikke i det hele tatt, men det kan jo være greit å være litt forberedt, for det var ikke jeg. Hadde ganske vondt i magen etterpå, men en paracet og litt søvn hjalp veldig! Lykke til!-praktisk er det i alle fall! :-)
frøy@ Skrevet 11. oktober 2007 #8 Skrevet 11. oktober 2007 ..er forresten vanlig å blø mye mindre når man har spiral, så om du ikke skulle miste mensen, så er nå det et pluss i alle fall! :-)
LRMG Skrevet 11. oktober 2007 #9 Skrevet 11. oktober 2007 Jeg hadde hormonspiral i 5 år. Helt fantastisk. Merket ikke noe til mensen i det hele tatt. Det gjorde vondt å sette den inn, og verket ganske bra første dagen - deretter gjorde det vondt med høye kneløft (menskrampeaktig), men herregud - det er jo peanuts - du har jo født en hel unge ut samme veien. ¨ Etter at du fjerner den bør du ha en mens før du blir gravid. Jeg ble gravid på første forsøk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå