Gå til innhold

Et glass rødvin


Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som syns det er greit å ta seg et glass rødvin nå på slutten for å prøve å sette i gang fødselen?

Er det ikke skadelig for babyen?

Og hva er det med rødvin som kan starte fødselen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke drukket alkohol i svangerskapet eller når jeg ammer, uansett! Det går over til barnet og er skadelig!

Skrevet

Signerer under tutla84 her jeg! :)

Skrevet

ville nok stått over jeg og..

Skrevet

Jeg har drukket et glass i ny og ne...kanskje10 til sammen siden mars..er 3 uker igjen til termin...

Skrevet

Jeg fikk beskjed av jordmor at jeg kunne ta meg litt over et halvt glass rødvin,for å prøve å sette i gang fødselen,hun sa: Sett et klyster,spis en god middag med det halve glasset rødvin,så sex...Må også si at jeg er moden har 4 cm åpning,og venetr bare på riene,var på ul på mandag og de har skjekket at barnet har det bra....Så du får se selv å du mener om dette.....

Skrevet

Jeg hadde 3 cm åpnins på slutten sist. Fikk nesten det samme rådet som hun ovenfor her.

Et bad, sex og et lite gl vin etterpå.

Må legge til at jeg var strippet hele tre ganger og hadde gått med 3 cm åpning i en mnd først.

Riene satte igang med en gang etter sexen. Rakk ikke gl med vin, dvs jeg bare måtte ta meg ett par slurker fordi jeg hadde geldet meg sånn til det :-)

Ville likevel ikke anbefalt å drikke vin for å se hva som skjer... Kan jo bli mange glass av det.. Hvis ventetiden blir lang.

Barnet kommer når det er modent rett og slett :-)

Skrevet

Når du drikker alkohol mens du er gravid, vil barnet få like høy promille som deg.

Jeg hadde latt være, sats på sex i stedet!

 

Når du ammer, overfører du til barnet den promillen du har, altså veldig stor forskjell fra å drikke i svangerskapet.

Så jeg venter med det halve glasset til knøttet er utenfor magen!

Skrevet

Jeg ville ikke ha gjort det. Tenk på hvor liten den lille kroppen inni oss er i forhold til oss og den får jo i seg en del av det glasset. Smører meg heller med tålmodighet og venter til han bestemmer seg for å komme ut:-)

Har jo vært gravid siden januar så da klarer jeg å vente de siste dagene som er igjen. Skjønner frustrasjonen til de som har hatt mye vondt og slitt under svangerskapet, men ville ha prøvd noe tryggere en rødvin først iallefall.

Skrevet

har tatt ett glass vin i ny og ne men vil ikke drikke så sent i svangerskapet.

det er utrolig overdrive at et eneste glass vin en gang i blandt kan skade fosteret.det er tullete.det er de som stadig drikker eller drikker mye som får skade.du får ikke promille av en liten smak iblandt.

var ganske så vanlig å ta seg en fest forde om man var gravid på 70 tallet(ikke at jeg ville anbefale DET!)men jeg kjenner alikevel ingen som har tatt skade av det.

Skrevet

Svangerskap og alkohol hører ikke sammen, ferdig.

Skrevet

Min mann,svigermor og far, pappa,søster og svoger er leger. Både jeg, min søster og svigerinner har nytt et glass rødvin i ny og ne gjennom svangerskapet. Det er heller ikke uvanlig blandt våre legevenner. Fastlegen min ( som jeg ikike er i slekt med :-) ) sa også at et glass ikke er skadelig.Ingenting de første 12 uker, men etter det har det vært kanskje et glass annen hver uke. Nå skal det sies at vi er veldig opptatt av mat og vin

 

Det er promillen, ikke smaken som er farlig. Bruker du ca 1-2 t på et glass vin i løpet av et bedre måltid får du ikke rare promillen. Det finnes ikke gode data på dette, så det er ikke beviser den ene eller andre veien. De eneste data som finnes er på føtalt alkoholsyndrom blandt alkoholikermødre, og det er ikke det det er snakk om her. Da er det over 3 alkoholenheter hver dag gjennom hele svangerskapet.

 

Det er selfølgelig opp til hver enkelt om en vil ta seg et lite glass eller ikke .

Men å komme med bombastiske og bedømmende utsagn mot dem som gjør det ( på bakgrunn av Dagbladet oppslag - som fagmiljøet ikke akkurat støtter helhjertet opp om) bør man være forsiktig med.

 

Ingen jordmor hadde vel heller kommet med anbefalingen hvis det var bevist at det var skadelig...

Skrevet

Dette med rødvin har visst funket for flere av vennindene til søstern min, viktige er at du ikke "koser" deg med ett glass, men drikker det ned i noen slurker, så må man gå seg en tur og ha sex er også bra. Jeg tenkte jeg skulle gjøre dette i dag, men er så veldig slapp så venter til i morgen.. håper på action!!

Skrevet

Selv om de er leger, betyr ikke det at deres meninger er sanne... Som du sier, så finnes det ikke god nok forskning på dette, men hvorfor ta en slik sjanse?

Jeg vet om flere leger som også går på amfetamin for å klare jobben flere timer i strekk, betyr ikke at det er riktig....

 

Jeg støtter de som sier at graviditet og alkohol ikke hører sammen, ganske enkelt..!

Skrevet

Er totalavholden under absolutt hele svangerskapet, også før positiv test etter at vi begynte å prøve. Kommer derimot til å ta et og annet glass ved amming - gleder meg :-)

De to kommer vel tidsnok ut likevel.

Skrevet

Din lege-familie er ikke oppdatert innen graviditet tror jeg. Kan ikke tro de er gynekologer i hvertfall...;) Nyeste forskning viser at man råder til et totalforbud, da man ikke vet effekten på det enkelte fosteret. Noen tåler mye, andre ingenting. Den sjansen ville jeg aldri tatt, selv om hele slekta påsto at det var greitt.

Skrevet

Jeg synes ikke det er greit.

Og det har jeg ferdigdiskutert her inne før, så jeg bare sniker meg ut av tråden igjen ;)

Skrevet

Jeg kan ikke fortså at noen av dere tør å drikke i det hele tatt i svangerskapet! Selv om det er ett glass annen hver uke eller hva det nå er.

Jeg har nettopp deltatt på Nasjonal Konferanse om Barnet og Rusen. Der ble det vist skader som alkohol kan gi i svangerskapet, og det er skader som er uavhengig av om det er 1-2-8-10 enheter alhol.

Føtalt alholsyndrom kan barnet få, hvis mor drikker i de tre første måneder i svangerskapet.

Mens de "ikke synlige" skadene, som barna får, kommer hvis mor drikker i 2 og 3 trimester.

 

Barnet for dobbelt så høy promille som mor, og skiller ikke ut alkohol fra kroppen så fort som mor. Dvs at barnet faktisk er ruset over flere timer....

 

Til anonym ett stykke over her: jeg kan ikke helt forstå hvordan ditt lege nettverk kan si at det ikke er farlig.

Nå viste de til undersøkelser på Konferansen om at rusmisbruk er høyt i høytutdannede kretser, så det kan jo ligge noe der.....

 

 

Skrevet

legen min sa til meg at jeg heller burde ta meg et glas vin eller å røyke ...det er ikke skadelig i det hele tatt og ta et glass.men det er jo opp til hver enkelt hva de vil gjøre da.jeg selv tror ikke det hjelper med og få start på fødselen.da tror jeg det er bedre med en runde i halmen.jeg selv venter til etter babyen har kommet for og ta meg et glass vi eller to.men det skader ikke om du prøver.

Skrevet

Fikk i går beskjed fra jordmor om at et glass vin faktisk er verre enn å sette en sprøyte med heroin.... Jeg skjønner meg ikke på folk som tenker at dette går sikkert bra... Tenk på barna deres og sett deres egne behov i 2. rekke, for dere har allerede et stort ansvar for et lite vesen inne i magen som ikke har mulighet til å få bestemme dette selv!!! De 40 ukene man bærer på dette barnet må man vel klare å holde seg unna alkohol....I en folder fra helsemyndigheten rådes det til totalavhold, om det er for å være på den sikkre siden eller om det er forskning som er bakgrunnen, så burde det uansett være nok til at folk lar dette være. Det står også at personer med høyere utdanning er de som oftest synes det er greit å drikke i svangerskapet, trodde dere visste bedre jeg....

 

Hilsen ei som ser på seg selv om en fornuftig person, selv om jeg mangler 4 vekttall for å ha fullført høgskolenivå...

Skrevet

rød vin kan ikke starte fødselen.Skjønner ikke hvorfor du vil starte fødselen selv,da vil det ta lengre tid og få babyen ut.vist du har lyst og ligge med rier i 14-24 timer så vær så god....

Skrevet

Har 7 årig universitetsutdanning og god jobb. Jobber med barn og unge med ulike diagnoser, men er ikke lege og har heller ikke et nettverk av leger i min nærmeste familie. Men maken til arrogant svar fra kvinnen ovenfor, med sitt "legehoff". Graviditet og alkohol hører bare ikke sammen. Dersom en ikke klarer seg 9 måneder uten alkohol, bør en revurdere hva som er viktigst. I mitt arbeid ser jeg stadig hvordan barn og ungdom sliter i skolesammenheng, med konsentrasjon, skrive- og lesevansker, adferdsproblemer. At disse problemene bare skyldes at mødrene har brukt rusmidler under svangerskapet, vil være en for unyansert og generell forklaring. Likevel, nyere forskning innenfor blant annet psykologi og pedagogikk viser at også små inntak av rusmidler under svangerskapet kan gi senvirkninger hos barnet, og da gjene relatert til problemene jeg tidligere har nevnt. På 70 tallet brukte vi heller ikke sykkelhjelm eller bilseter. Hvem av oss vil finne på å la ungene våre sykle eller kjøre bil uten sikkerhetsutstyr, selv om vi selv kom fra vår barndom med livet i behold?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...