Gå til innhold

Spørsmål ang. husholdningsbudsjett

Anbefalte innlegg

Skrevet

I lys av "Hæ? Er det vanlig å bare handle inn mat en gang i uken?" debatten i en annen tråd her inne, så lurer jeg på følgende:

Dere som sier dere handler for 1 uke av gangen og budsjettet er på ca kr 1000 i uken, er dette inklusive husholdningsartikler som såpe, vaskemiddel, toalettpapir, shampoo osv. Min erfaring er i hvertfall at vi aldri kommer under kr 1000 i uken og jeg vil veldig gjerne ha tips på hvordan jeg skal komme under kr 1000.

Tar også gjerne i mot forslag til ukesmeny hvis det er noen som ønsker å dele dette med meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja det er det til oss..men vi er bare 3 da:)

vi er veldig konsekvente på å handle billig, vi bruker obs da når vi stor handler.

kjøper mye billig merker, som coop og extra.

er flinke til å handle det som er på tilbud, er ofte juice, yoghurt, kjøttdeig, pølser osv på tilbud

baker brød selv og kjøper noe billigbrød for å ha i fryseren

kjøp gode råvarer som du kan bruke til flere ting:)

eks ukesmeny:

mandag: fiskeboller i hvit saus med poteter, gulrot og flesk

tirsdag: karbonader med potet, gulrot, løk og fett

onsdag: fiskegrateng med gulrøtter

torsdag: middagspølse med potet, kålrabbo og brunsaus(hjemmelaget)

fredag: taco

lørdag: (spiser restene av tacoen som taco salat til lunch) pizza/moussaka/nachos ol

søndag:stek med brunsaus, brokkoli blanding og potet

er også veldig konsekvente på å bruke opp rester til middag dagen derpå eller til kvelds

Skrevet

Vi er 5 og ligger på ca 1500 i uka. Men noen uker blir det 2000 og noen 1000. I tillegg hamstrer vi en del i sverige.

For å lage deg meny skriver du ned alle middagene du kommer på, og så fordeler du dem utover. Noen er gjengangere. vi har alltid pasta på mandag for det passer bra med at vi er sent hjemme alle sammen.

Skrevet

Handler en gang i uken og bruker ca.1000kr for hver gang. Noen ganger klarer vi det på 700kr....andre ganger blir det 1200kr.

Dette er inklusivt alt av såper,vaskepulver osv. Vi er 4 i familien - 2 bleiebarn.

Vi har middag hver dag - god middag også:)

Det eneste jeg kan si er at vi sparer penger på er at vi kjøper ingenting unødvendig. Vi kjøper aldri juice, brus eller saft - trenger det ikke.

Kjøper heller ikke kjeks, kaker eller snop.

Vil allikevel påstå at vi ikke lever kjedelig. Tror vi investerer det meste i gode middager. Lager gjerne en varmrett til venninner som kommer på besøk istedenfor å servere noe søtt.

Ellers kjøper vi billig dopapir og vaskepulver:)

Handler alt på Obs!

Skrevet

Vi er 4, men ungene er bare 9 mnd og 2 1/2 år. Handler en gang i uka, men da bruker vi som regel mellom 1100,- og 1400,-. Det inkluderer bleier, husholdningsartikkler og ukas snop. Da føler jeg at vi kjøper omtrent akkurat det vi har lyst på. Det er ikke noe sparebudsjett. Med god planlegging, noen forsakelser og større egeninsats på kjøkkenet kunne jeg presset det ganske mye lavere.

Må foresten legge til at vi har ganske mye egenproduserte grønsaker om sommeren. Det sparer vi jo litt på.

Skrevet

Takk for flotte svar:-)

Jeg må innrømme at jeg blir grønn av misunnelse når jeg ser hvor strukturerte dere er. Hadde jeg bare klart halvparten! Jeg går på butikken hver eneste dag og når jeg kommer dit vet jeg sjeldent hva jeg skal ha til middag, så dere kan jo tenke dere handlekurven min, det blir litt av hvert.

Vi har snakket om et ukes prosjekt tidligere, men tror det er på tide å realisere dette. Dagens system fungerer hårreisende dårlig i hvertfall.

Hvis det er flere som har erfaringer eller forslag til ukesmeny så er det bare til å komme med de:-)

Takk igjen dere:-)

Skrevet

meg å min mann, vi lever bare på en inntekt, å handler for mindre enn 1000kr i uka...

har frysern full av mat, så prøver å spise av det, før vi kjøpe nytt. har masse bær som vi plukke sjøl, så har et års-rasjon av syltetøy til pålegg, så påleggsutgiftene våre går i lit thvitog brun ost i ny og ne.. emn vi elsker syltetøy å spiser nesten bare det.

jeg baker brød selv.

jeg lager mye middag selv, alt fra fiskekaker av fisk vi fisker selv, kjøttkaker, pannekaker er bare så nam da!! supper å gryter, kjempelett å lage!!

av en eller annen grunn tror folk at de må gi oss mat. svigers kom med to lammeskrotter, å ba meg partere dem. jada, så jeg gjorde, bare for å få besljed at de skulle ha disse rull-sidene, og litt fårikålkjøtt, så fikk vi resten. så har masse lam i frysern!!!

en fyr min kjære jobber sammen med, oppdaget plutselig 4 store elger i hagen sin, og plutselig hadde han ikke nok plass i frysern, så har 40kg elg-kjøtt der og! er det rart vi har to frysere??

grøt er så godt!!!

har ikke kjøpt meg et nytt plagg på 4 år (bortsett fra 2 mammabukser da jeg var gravid)

middagen vår kan være: (bare et eks)

mandag: fisk (alltid!)

tirdag: pannekaker.

onsdag: pølse, kjøtt, brunsaus, potet.. sånt?

torsdag: fiskekaker! (nam!)

fredag: wok

lørdag: grøt (alltid)

søndag: søndagsmiddag, meget tradisjonelt, koteletter, fårikål nå på høsten, og sånne "søndagsmiddager"..

er det salg, så kjøper jeg mye. f.eks kjøttdeig, og koteletter. har MASSE av det i frysern, for det kan spises selv om det går ut av dato, så lenge det er fryst.

har eneste en stor utgift på kaffe, for vi drikker veldig mye kaffe, å kjøper esker med kaffe, sånne store!

blier og barnemat sparer vi mye ved å kjøpe inn mye av når vi er "utenbys" på rema 1000, å ikke på ica her, til over dobbelt pris...

Skrevet

du mammatil2 hva med å begynne å skrive handlelista, så du ikke kommer hjem med masse rart men mangler litt av hvert til selve midagglagingen.Jeg lager midaggslister på søndager, og mandager handler jeg inn mat. Jeg skrivet ikke bare hva vi skal ha til midagg men åsså hva jeg trenger til denne midaggen. (poteter,saus,grønnsaker,ja alt du trenger) Det er SÅÅÅÅ kjipt å komme hjem og se at du mangler en del og da må du gå på butikken og kjøpe det og da blir det alltid at en drar med seg masse andre ting en TROR at en trenger. Uff jeg handlet inn hver dag før og da kom jeg alltid hjem med 2 poser til ca 300 kr men likevell så hadde jeg ikke alt til midaggen dagen etter. Det var sååå kjipt.

midagsøk på nettet så får du åsså noen spennende midagger.

Skrevet

Jeg skriver handleliste hver søndag,handler på mandagen, da for hele uken. Selvfølgelig hender det jeg må handle mer iløpet av uken, men har en fast dag der jeg skal handle for hele uken.

Vi har en konto som vi kun bruker til mat (da inkl. bleier,toalettpapir,div såpe o.l) og bensin. Der setter vi inn 4000kr hver mnd begge to, altså 8000kr tilsammen. Og jeg må si den siste uka før lønn,ja da er det å grave i skuffer og skap etter mat,da er kontoen tom.... Bruker ca 2000kr på bensin,så da står det igjen ca 6000kr til mat pr måned

Jeg kjøper mye billigprodukter som xp og firstprise, og handler en del på tilbud.

Jeg har også meny jeg går etter,slik at jeg ikke må handle middag hver dag,men handler da all middagsmat for 1 uke (har mye god mat på menyen,men også "billige" middager som suppe med baguetter og grøt).

Vi er 5 i familien, barna er 8år, 6 år og 1.5 år, og 2 voksne

Skrevet

Vi handler alt for ca 1000kr pr uke. Det er inkl bleier til guttene, alt av toalett saker, dopapir og tørkepapir.

Vi handler stort sett kun på rema 1000.

Det som kommer i tillegg er gjerne melk etter 3-4 dager og kanskje litt frukt og grønt. (det kommer på 100-200kr ekstra)

Røyken til gubben er utenom!

Vi handler også inn og fyller fryser med kjøttdeig, biff, svin og kyllingfileer, brød, kjøttpølser ++

Ukesmeny kan være:

-Fiskeboller i karrisaus

-Pannekaker

-pasta m/ kjøttboller

-laksefileer

-Kjøttkaker

-hjemmelaget pizza

-grøt

evnt bytte noe ut med

-lasagne

-suppe og fersk brød

-fiskekaker

-gryterett

-smørdampet torsk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...