Gå til innhold

Hva tenker du når jeg sier...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...kristen misjon.

Hvilke assosiasjoner og følelser får du?

Bare et lite tankeeksperiment:) Jeg jobber i menighet og synes det er interessant hva andre tenker.

Videoannonse
Annonse
Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

utnyttelse av folk i u-land

Skrevet

Jeg er også et troende vesen, men likevel blir jeg provosert av misjonsvirksomheten. sosialantropologisk sett er det ikke bare gode ting som blir innført. :-)

Skrevet

Folk som reiser og bor i andre land å presser på dem sin egen religion.

Skrevet

besser wisser...

Folk som tror de er mye bedre enn andre og vil presse sitt syn på folk som trenger hjelp og er i en vanskelig situasjon...

Altså ikke så veldig positive assosiasjoner her.

Skrevet

jeg tenker...La folk være i fred og la de tro på hva de vil

Skrevet

Jeg tenker på personer som er veldig opptatt av sitt eget syn på kristendom og har som hovedmål og spre dette budskapet til flest mulig mennensker - koste hva det koste vil...

Jeg tenker også at de har et snevert syn på det som ligger utenfor det kristne budskap, dvs at andres tolkninger av Bibelen ikke er tillatt etc og at det er deres eget syn som er det rette.... At det aller meste er synd.....

Har dessverre sett nok av predikanter som har rett i alt mulig (tror de selv)

:-)

Skrevet

Hei, takk for respons:)

Ser jo at ordet ikke klinger sånn i heltemodus akkurat, men det hadde jeg ikke forventet heller.Skjønner godt alle reaksjonene deres.

Sett fra et innenfraperspektiv så er misjon noe fint: en mulighet for andre til å bli kristne. Men det er ulike måter å formidle dette på selvfølgelig og ikke alle de metodene har vært like vise.

For de som er misjonærer så er dette viktig: Noen er faktisk interessert i å bli kjent med Jesus som mer enn en historisk person... Og da ønsker de å gi dem sjansen :)

Skrevet

Min assosiasjon til "kristen misjon" er folk som har en oppfatning av at deres tro er den rette tro og at det derfor er deres oppgave å prakke den troen over på andre mennesker, som egentlig har det bra med den troen de allerede har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...