Gå til innhold

hva er greia med setefødsel..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

helt inntil i går, da jeg så jordmødrene, trodde jeg at setefødsel var komplisert og ekstra vondt siden rompa og beina var større enn hodet til babyen..

men så var det ikke, hodet er størst..

hvorfor er setefødsel da så komplisert?

tror ikke jeg skjønner dette..

noen som har forstått det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

når hodet kommer først så spretter jo ungen ut, men ved setefødsel så kommer rumpe og bein først, også er liksom proppen igjen, det er vondt når noe butter i mot på slutten av en fødsel...men jeghar født mine vanlig rett frem og ut, så jeg vet ikke hvor vondt det egentlig gjør.

Skrevet

Såvidt jeg har skjønt så er det forløsningen av hodet som er problemet med setefødsel, akkurat som de sa på jordmødrene i går. Når babyen ligger riktig vei med hodet først så vil jo bekkenet og skjeden utvide seg maksimalt fordi det er det største på babyen som kommer først. Da kommer jo kroppen av seg selv. Når rumpa kommer først er jo ikke åpningen utvidet og dermed kan hodet bli sittende fast. Og det er jo ikke lett å klippe feks når kroppen er ute.

Skrevet

Nå har jeg ikke noe greie på setefødsel, men jeg ser det for meg. Når barnet fødes normalt (med hodet først) så ligger vel haka liksom inn mot brystet ? Videre hvis hodet kommer sist så har man kanskje ikke noe kontroll på det. Ser for meg at haka liksom kan henge fast på en måte jeg da. Høres helt corny ut, men likevel...

Skrevet

Hei:) Hadde setefødsel ifjor. I grunnen er en setefødsel like grei som en "vanlig" fødsel viss den er komplikasjonsfri. Hos meg slo lillegutt opp handa i det han skulle ut, noe som resulterte i at legen måtte opp i meg å dra ned hånda til gutten før han dro han ut av meg. (Riene stoppet opp). Altså rissikoen for komplikasjoner er som oftest større med setefødsler. Er vel det som er det skumle tror jeg.

Skrevet

Det som er "greia med" med setefødsel, er jo at siden hodet er størst kan det sitte som en "propp" som det nevnes ovenfor. Dette er et problem hvis bekkenet ikke er stort nok! Ved "vanlig" fødsel, vet man om bekkenet ikke er stort nok før barnet kommer ut, for da butter hodet i mot. Faren, såvidt jeg har skjønt, er at når hodet sitter igjen, kan navlestrengen komme i klem, og barnet må fort ut.

Skrevet

I tillegg til at hodet sitter som en propp blir ikke hodet presset sammen slik som det gjør når det kommer først. Det er jo tre plater som blir presset sammen i hodet når det er på vei ut.

Skrevet

ahaaa..

takk jenter! da oppklarte dere et mysterium for meg!! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...