Gå til innhold

Sånn var det da JEG var barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor var bonde når jeg var lita. Vi hadde "taus" da jeg var baby, dvs en jente som bodde der og tok vare på meg. Det kunne ikke ha vært veldig lenge, for hun har selv en datter som er under 3 år yngre enn meg, etter at hun giftet seg på nabogården. Etter den tid, var jeg alene på morgenen. Min mor gikk ut kl 5 hver dag. Min far dro i sjutiden. that´s life. Jeg hadde aldri aldri gjort det på denne måten i dag, men kanskje like mye mtp brannsikkerhet mm.

Når jeg ble litt større, startet jeg i bhg 10-14 hver dag. Da var det en annen mamma som hentet meg, og jeg måtte stå klar ute på veien, påkledd og ferdigspist. Jeg gikk i bhg til jeg var nesten 6, da sluttet jeg over natten, av eget ønske. Mamma var mye hjemme på dagtid, men som politiker så var hun mye borte også. Da ble det til at jeg tuslet bort til bestefar eller en "bestemor" i nabolaget.

Jeg synes det er helt sykt i dag at det fungerte sånn, og ville nok aldri gjort det på denne måten med mine barn. Men det funka. Og det ville aldri funka i en by.

Hvor vil jeg med dette? Aner ikke, men jeg synes det er så snålt at dere bruker en hel kveld på å diskutere om det var vanlig å gjøre sånn eller sånn for 10-20-30 år siden. Mye var vanlig, mye annet skjedde også. Og om jeg skulle brukt min egen bakgrunn til å argumentere for at "sånn var det før", så hadde det nok fallt rett gjennom. Som mange andre argumenter her gjør :-)

Kan ikke bare alle foreldre gjøre som det passer dem, så lenge det er trygt og greit for barna?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg var liten var det såkaldt at vi måtte gå barbeint i snøen å plukke tyttebær til middagen, som ble tilberedt på svartovnen.

Vi hadde svære skolebøker og læreren var slo med stokk om vi ikke oppførte oss. Vi måtte sove stående i halmen..

Etc...

Skrevet

Er enig i at barnehagedebatten ble vel heftig i går.

Verden forandrer seg, og det som var rett løsning i går, er det kanskje ikke i dag.

Og det som er riktig for min familie, passer kanskje ikke for alle andre familier her i landet. Jeg tror alle gjør det som de synes er best for sine barn og sin familiesituasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...