Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2007 #1 Skrevet 10. oktober 2007 hvilke rettigheter har far dersom det blir slutt og de kun er samboere utn kontrakt av noe slag,bare felles barn!
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2007 #2 Skrevet 10. oktober 2007 Han har vel de samme rettighetene som en hvilken som helst far. Man skriver ikke kontrakt når det gjelder barn akkurat.
bl0mma Skrevet 10. oktober 2007 #3 Skrevet 10. oktober 2007 har hørt att dersom ni inte fyller ut papiren om delt føreldraansvar så vill det tilfalla mamman, tex kan hon ta barnet och flytta vart hon vill utan att pappan kan si noe, inte sikker på detta men jag har hørt....
Athina' Skrevet 10. oktober 2007 #4 Skrevet 10. oktober 2007 Hvis dere er samboende når barnet blir født får dere delt foreldreansvar som om dere var gift. Men er dere ikke sammen under fødsel så må begge to skriver under farsskapserlæringen, og hvis ikke du skriver under, får du foreldreansvaret. Ta dette med en klype salt for dette er kompliserte regler, som har blitt forandret gjennom årene.
Athina' Skrevet 10. oktober 2007 #5 Skrevet 10. oktober 2007 Så ikke at du skrev felles barn, så da her dere vel allerede barn og da igjen delt foreldreansvar for dem, og da må man eventuelt inn til megling for barnefordeling og når man ordner farsbidraget må det jo stå ett sted hvor mye far skal ha dem for at bidraget skal beregnes. Men det mest vanlige er vel at pappa blir helgepappa til små barn, og de som er litt større(tenker 12-13 år) bestemmer litt selv hvis foreldre bor nært.
sol og varme Skrevet 11. oktober 2007 #6 Skrevet 11. oktober 2007 Etter nye regler så er det slik at hvis dere bor sammen når barnet blir født (må være registrert med samme adresse) så får dere begge felles foreldreansvar -dvs. du kan flytte hvor som helst i landet uten samtykke men ikke utenlands, må være enige om han/hun skal få ta seg jobb før fyllte 15 år o.l. Hvis han flytter ut før barnet blir født får du som mor automatisk foreldreansvaret alene. Men, i begge tilfeller så har far full rett til samvær - siden det nå heter seg slik at det er barnet som har krav på samvær med sin far...og ikke egentlig omvendt. Foreldreansvar eller ikke - en mor kan aldri nekte far samvær - da må det være en veldig viktig grunn for det. Og hvis mor ikke skriver opp far, kan han faktisk kreve DNA uten mors samtykke. (ny lov). Lykke til, håper alt ordner seg for deg/dere
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå