Gå til innhold

Hvordan merker man lettest at man har et kiss barn??

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sikkert et dumt spørsmål ,men hva er et kiss barn?

Skrevet

Tror de har vondt i nakken...? Usikker. Søk opp kiss-kidd syndrom :)

Skrevet

Heisann!

Når man begynner å mistenke barnet for evt kiss/kidd er når det har favorittside. Altså kanskje bare snur hodet til den ene siden. Etterhvert vil det kanskje bare rulle til den ene siden.

Grunnen er låsninger, tror jeg, i nakken. Vanligvis påført pga hard/rask fødsel.

Våres var på utredning av dette når han var ca. 2-3 mnd. Men fysioteraputen ville bare se han, ikke gjøre noe da, og heller avvente og se hvordan han ble etterhvert. Heldigvis virker det som alt er bra med han. Han snur hodet begge veier, og han rullet etterhvert også begge veier.

Skrevet

hey ..

det er to typer kiss..

kiss I der de ofte har en favoritt side

kiss II der de ofte klarer bevege hodet til begge sider men har en overstrekk i nakken...

Har en datter med kiss II merket det på at hun lå med hodet nesten på bak på rumpen, urolig søvn, gnikker hodet i underlaget, armer og bein gikk i ett!!! og hadde for lite spenning i kroppen (va helt utstrakt tilogmed som nyfødt ikke sånn babykrøll), hun likte heller ikke bli holdt loddrett, å ville helst ligge alene på gulvet stakkars...

Det er manulellterapauter som er spesialister på dette og derfor mange både fysjoterapauter og kiropraktorer som har liten eller ingen erfaring eller kunskap om dette..

Skrevet

Å nei..nå tror jeg kanskje datteren min kan ha det! hun har e favoritt side, hater å ligge på magen og løfter da hodet mest op til den ene siden. Hun ser også litt skjev ut når hun sitter på fanget..! Uff, hva er ditt barns symptomer HI? Er dette noe helsesøster kan bagatellisere og ikke vite så mye om??

Skrevet

Vil bare slenge på en kommentar her. Alle mine tre barn (mini blir nå 4 mnd i morgen) har (hatt) en yndlingsvei de vender hode og i perioder nesten bare ligget med hode den veien med minsre vi har snudd dem etter de ha sovnet og alle tre har bare rullet/ruller i en retning, men ingen av dem har Kiss fordi om, det er jeg 100% sikker på (mini har bl.a vært til kiropraktor 7 ganger, eldstemann 2 ganger og mellomste var, men det var ikke noe der).

Skrevet

Ta kontakt med kiropraktor eller osteopat/manuellterapeut dersom du er bekymra. Har selv erfart at mange i helsevesenet ikke vet hva KISS/KIDD er. Jenta vår er KISS-barn pga. hard medfart under keisersnitt. Nakkeproblemene medførte at hun ikke spiste... I tillegg lå hun som en banan mot høyre, ble veldig skjev i hodet og assymetrisk i ansiktet (høyre øre og høyre øye var større enn venstre øre og øye).

Fikk behandling hos manuellterapeut, og er mye bedre. Gå inn på hjemmesiden til KISS-KIDD, og les litt. Og stol på deg selv. Jeg leste meg til at det var det jenta vår slet med, og tok kontakt med manuellterapeut. Og jeg hadde rett.

Skrevet

Vi skal på 3 mnds kontroll på mandag. Skal nevne det da og kommer til å bestille time hos en manuell terapeut uansett. Better safe than sorry..! Jeg er ikke bekymret for å fremstå som hysterisk eller overbeskyttende hvertfall.. Spiller ingen rolle så lenge ungen min får det bra! :)

Skrevet

Dersom det er slik at babyen din har KISS, er det veldig bra at den får behandling tidlig. Osteopaten vår sa at jo tidligere jo bedre, fordi de som så små er lette å jobbe med, og lette å "rette opp" :o)

Så da er det bedre å sjekke nå. Og er det ikke KISS er det i hvertfall ingen skade skjedd :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...