SusyQ Skrevet 10. oktober 2007 #1 Skrevet 10. oktober 2007 Skal til London i midten av november, med vår da 3 mnd gamle datter. Noen som har erfaringer herfra? Vet det er vanskelig med vogn på undergrunnen pga mangel på heis. Hvordan løste du dette? Er det babysete i taxiene eller må vi alltid bære med oss dette? Hvordan er det å komme seg inn og ut av butikker? Og hvordan ser engelskmenn på offentlig amming? Andre erfaringer, tips eller innspill? Blir glad for alle råd :-)
Yummy*Mummy* Skrevet 10. oktober 2007 #2 Skrevet 10. oktober 2007 Hei. Jeg er halvt britisk og har vært en del i london kan du si:) Var der senest i august med snuppa som da var 6,5mnd. Undergrunden kan være litt vanskelig ja, det er mange trapper og de fleste steder er det rulletrapper, Men er mye traffikk der i rushtiden. Så vidt jeg vet er det ikke barnesete i taxi, men det er jo sånne typisk britiske så dere får iallefall plass til en reisetrille. Men det er jo veldig mye offentlig transport i london by, busser overalt. Amming er vel ikke like "naturlig" som her, selvfølgelig så gjøres det der og, men er svært sjeldent du ser noen amme offentlig. Jeg gjorde det midt på et stort kjøpesenter, ingen som egentlig brydde seg. Ikke noe problem med vogn i buttikker:) Eneste tips jeg har, er om du bruker noen form for mme ved siden av så burde du ta med herfra. Litt annerledes system der borte. God tur!
It's all about me Skrevet 10. oktober 2007 #3 Skrevet 10. oktober 2007 Beregn å måtte bære vogna masse på undergrunnen. Er tungt, men går greit. Det er bare noen få stasjoner som er tilrettelagt for vogn/rullestol. Men disse er iallfall godt merket på kartene over undergrunden. Var der bare en helg da lillegutt var 7mnd, mne trengte iallfall da ikke annet enn undergrunden.
*Kari* Skrevet 10. oktober 2007 #4 Skrevet 10. oktober 2007 Er til London kvart år i desember, førjulstradisjon. Dog utan barn. Men eg tar nesten kun buss når eg manøvrerer meg rundt i byen, det går heilt fint. Får sett mykje meir enn nede på den rotne undergrunnen, i alle høve. Bussane ser litt annleis ut enn i Noreg, men vil tru at det er plass til ei trille eller to om ein har med seg det. Å komme seg inn og ut av butikkar vil vel vere som i Noreg; nokon stader er det godt tilrettelagd, andre stader ikkje.
SusyQ Skrevet 11. oktober 2007 Forfatter #5 Skrevet 11. oktober 2007 Takk for gode tips! Vesla er som sagt bare 3 mnd når vi drar. Ligger fortsatt i bagdelen av vogna (har en Bugaboo) i 3 mnd til. Reisetrille går derfor kanskje ikke, eller?
Mom2Two Skrevet 11. oktober 2007 #6 Skrevet 11. oktober 2007 Tror i hvert fall ikke det er lurt med sånn typisk norsk barnevogn, da kommer du deg ikke noe sted.. Vil tro bugaboo går bra. Det er jo greit med en vogn der babyen ligger godt når hun er så liten. Tror dessverre du bare må glemme bilsete i taxi. De har ikke bilseter, og i mange av taxiene er det ikke en gang belter bak i bilen. Så der må du enten ta sjansen, eller reise på annet vis. Synes ikke engelskmenn har et like naturlig syn på amming som her. Ei heller på bleieskift ol. Her i Norge synes jeg f. eks det er helt naturlig å bytte tissebleie i vogna i f. eks en park, det ville jeg nok ikke gjort i England. Amming ville jeg nok utvist "forsiktighet" med å gjøre offentlig, og i hvert fall ikke på litt finere restauranter ol. Sikkert greit på de litt enklere family styled restaurantene...
Gjest Skrevet 11. oktober 2007 #7 Skrevet 11. oktober 2007 Hei=) Nei, det er ikke babysete i taxiene i London. Dessuten er det bare et slit å ferdes i trafikken med taxi og det som er. Kollektiv transport er tingen, også det du kommer deg lettest rundt med. Det skal ikke være vanskelig å komme seg rundt - selv med vogn. Det er da sånn alle som bor i London kommer rundt, so to speak:) Å komme seg inn og ut av butikker er intet problem, det spørs litt på vognen din. Det er slit å gå rundt med en diger vogn som det brukes her i Norge. Har du noe lettere og mindre som du kan bruke, anbefaler jeg det på det sterkeste. Ellers kan det sikkert bli litt av en slitsom utfordring. Men det skal fungere det og. Amming er egentlig ikke direkte "akseptert" offentlig. Hvis du er diskret tror jeg neppe du kommer til å få noen innvendinger på det, men det er ikke vanlig. Du kan oppleve stygge blikk og sånt - der er liksom ikke en del av normen kan man vel si (kan godt hende du ikke opplever at noen reagerer og, for den del). Er faktisk langt færre som ammer i England enn i Norge. Altså, de ammer for en kort periode før de går over til mme. Ellers tror jeg ikke at jeg ville drasset rundt på noe bilsete. Det kan jeg garantere at blir kjedelig. Gi opp alle tanker om taxi og slik - kollektiv transport er som sagt det beste.
Gjest frøkenmandag Skrevet 11. oktober 2007 #8 Skrevet 11. oktober 2007 Ta med veldig lett trille - da du må regne med å bære litt. Bæresele helt supert til en så liten opp og ned av undergrunnen, og på banen. Dårlig med barneseter i taxiene i England. De sier de har barnesete, og så bare trekker de ned armstøtten i baksetet og plasserer ungen oppå. Ta med bilsete, men personlig hadde jeg heller tatt t-banen enn taxi, for å slippe å ta med det setet. Helt greit med trille i London. Går fint ut av butikker. Er jo helt flatt i England, så det er jo ikke mye trapper og slikt opp fra gaten - rett inn. Londonerne er vant til turisme og alle slags mennesker. Du ammer akkurat hvor du vil når du vil - som her hjemme. Skulle bare mangle. Vil bare tilføye at det går kjempefint med små barn i London. Man tror liksom det er for stort og håpløst, men tar du det piano og ikke stresser, går det kjempefint. En veldig koselig by, og veldig barnevennlig. Selv om det er høst, er det flotte parker du kan trille i. Er jo også stort sett varmere der enn her.
Gjest Skrevet 11. oktober 2007 #9 Skrevet 11. oktober 2007 Amming generelt i offentlighet er ikke spesielt akseptert og en del av normene i England. Så det kan være mange som reagerer - London eller ei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå