Gå til innhold

morkake på framsia magen, normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

lurte bare på om noen andre har fått beskjed om at de har morkake på fremsiden av magen, er i uke 21+5.

Er det normal?

er ikke bekymret på en måte men hadde satt pris på om noen kunne forklare litt siden det er flere her med mer erfaring enn meg... :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har også fått beskjed om at morkaka ligger foran, sist svangerskap lå den bak, fikk inntrykk av at det var bedre, men vet ikke hva som evt. kan være vanskelig med at den er foran. Kunne også tenke meg å vite mer om dette!!

Skrevet

Jeg har morkaka på fremsiden, og fikk ikke inntrykk av at det var verre enn å ha den på baksiden. Jormor sa at morkaka kunne dempe sparkene i begynnelsen, slik at det kunne ta litt lengre tid før jeg kjente spark.

Skrevet

Min er på forsiden, men har ikke fått inntrykk av at det er no verre..! Har også kjent spark siden uke 13 så her har det ikke spilt noen rolle:)

Skrevet

Jeg fikk også beskjed om at min er på fremre vegg og at det kunne føre til at jeg ikke ville merke spark så lett. I tillegg kunne det bli noe vanskeligere å høre hjertelyden.

Men jeg kjenner spark hele tiden og mannen min har også kjent. Og lillegutt presterte hjertelyd på første forsøket med sånn tresteretoskop!

Det lille jeg vet er at man har morkaka på enten fremre eller bakre vegg evt så ligger den foran livmoråpningen. Det er det sistnevnte som er litt værre tror jeg.

Skrevet

Jeg har også morkaka foran, ganske langt nede. Så ut som om det bare var noen cm klaring til åpningen, men JM sa at det var ingen fare for at morkaka ville flytte seg foran åpninga, for den er grodd fast i livmorveggen. Det eneste som er farlig er hvis morkaka ligger foran, og den ikke flytter seg tilbake før termin! kan hindre at du kjenner spark og hjertelyd som det sies her, men så vidt jeg vet er det ingenting farlig med at den ligger foran! =)

Skrevet

Det er ikke noe galt at morkaka ligger på fremsiden, kan føye til at hvis morkaka ligger foran fødselsgangen ved fødsel, så blir det helt sikkert keisersnitt. I mitt forrige svangerskap lå morkaka foran fødselsgangen, ved første UL, og fikk ny UL et stykke før termin for å se om morkaka hadde flyttet seg, i de fleste tilfeller gjør den det, også i mitt tilfelle.

Skrevet

Jeg har den også foran på magen

Helt normalt det:)

Skrevet

Det er to forskjellige ting når det gjelder morkakens belliggenhet:

1) den ligger på fremsiden. Dette er ufarlig og trenger ikke noe spesielle oppfølging

2) Den vokser ned over mot utgangen av barnet. Dette kan tvert imot være livsfarlig, med tanke på blødninger under normal fødsel.

Da er det vanlig å planlegge et keisersnitt og barnet må altså utløses ved operasjon. Jeg har fått besskjed om at jeg har en fremliggende morkake ved sykehuset, deretter var jeg på kontroll for ikke så lenge siden og da mente gynokolog overlege, at den ligger noen centimeter over, hun mente også at dette kunne snu seg men at det måtte følges opp nøye. Jeg er ikke så redd, for jeg synes et keisersnitt er like bra som en fødsel, selv om det dreier seg om et ingrep.

Lykke til med alle som har fremliggende morkake og ikke vær så beskymret, for det er ikke alltid det er så farlig med et fremliggende morkake!!!!!!!!

Skrevet

Har selv morkaken foran, noe som fører til at jeg ikke kjenner noe liv, men bobblinger. Er 18 uker på vei.

Var på UL igår og fikk det da bekreftet.......utrolig snålt å se at babyen rørte seg som bare det, mens jeg ikke kjente noen ting:)

Ho sa ikke noe til meg om at det kunne være farlig, så jeg tar livet helt med ro............ Det kan nok du også.

Skrevet

Jeg har morkaken på fremsiden.

Legen min var velig flink og grei og forklarte meg om dette.

Det er overhode ingen problem å ha den foran, så lenge den ikke ligger nede, foran åpningen, DA kan det bli et problem.

Men tilogmed da kan den trekke seg oppover iløpet av svangerskapet.

Har du en morkake som ligger foran nede så må du inn på ekstra ultralyd etter uke 30 engang, (husker ikke når).

Å ha foranliggendes morkake gir ingen andre problemer en at en ikke kjenner sparka så tydelig (ihvertfall i begynnelsen) og det kan gi litt dårligere bilde på ultralyd, ingenting annet.

VIlle trodd at lege hadde opplyst deg om du hadde morkaka nede.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...