Silje *trebarnsmamma* Skrevet 10. oktober 2007 #1 Skrevet 10. oktober 2007 Da jeg fødte min sønn i oktober for 6 år siden ble jeg fortalt av min families eldre generasjon at det "ikke var lov" å ut på trilletur før gutten var minst 14 dager.... Er det gammel overtro, eller relevant fare for at babyen skal bli syk som ligger bak denne påståelsen, tror dere? Og når har dere sett for dere å ta den første trilleturen? (er jo selvfølgelig avhengig av årstid, vær og vind da, men likevel.... )
1 Gulljente + gull i magen <3 Skrevet 10. oktober 2007 #2 Skrevet 10. oktober 2007 ååå..mærka jeg begynte å glede meg til den første turen nå jeg..trur jeg bare tar det som det kommer ...er nok ganske kaldt rundt 13. des . men bare ser det ann jeg..
prinsesse14okt *KLAR!!* Skrevet 10. oktober 2007 #3 Skrevet 10. oktober 2007 he he ja denne lurer faktisk jeg også på =) har jo ingen peiling....
Alenemor til 2prinsesser Skrevet 10. oktober 2007 #4 Skrevet 10. oktober 2007 Tror nok ingen regel som sier d.. Men hvis d er så kaldt og gus at du vanligvis ikke ville gått ut skal man heller ikke gjøre d med den lille Men d sier seg jo litt selv. Man kan jo ikke boltre seg inne i 2uker. Man er jo nødt til og gå ut av huset før den tid Så kle godt på den lille og trill i vei
Bdancer Skrevet 10. oktober 2007 #5 Skrevet 10. oktober 2007 hm... babyen ligger jo godt beskyttet i vognen da.. med mindre det er veldig kaldt ute, så ser jeg ingen grunn til å ikke ta en trilletur.. ps...de pleide jo å dra til kirken med barnet så fort som mulig (gjerne etter bare et par dager) for å få det døpt så fort som mulig. så den overtroen eller regelen kan ikke være så veldig gammel i såfall..
Gjest Skrevet 10. oktober 2007 #6 Skrevet 10. oktober 2007 Mamma fikk skikkelig kjeft fra sin svigermor når hun tor ut broren min av huset før han var døpt ! Det er 33 år siden - men da var det visst gammel overtro. Jeg var på tur dagen etter vi kom hjem, da var jr 3 døgn gammel - og fortsatte med det. Tror det er bare sunt med frisk luft.
Løven & lurven Skrevet 10. oktober 2007 #7 Skrevet 10. oktober 2007 spurte mamma om dette og hun sa det var gammel tro ang vinterbarn. lungene på så små tåler ikke kulda like greit som voksne. så med mindre det er sprengkulde er det vel greit å gå ut.
Månestrålen :-) Skrevet 10. oktober 2007 #8 Skrevet 10. oktober 2007 I gamle dager var det jo nesten som under istiden..... Vinteren var steinkald, vinden sterkere, snøen lå mye lenger osv ;-)
Gjest Skrevet 11. oktober 2007 #9 Skrevet 11. oktober 2007 Jeg spurte legen min i går hvor tidlig man kunne reise med den lille. Da sa han at generelt så anbefalte man at ungen burde være 14 dage gammel, og da mente han også med å ta den ut. Men der var ingen regler for dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå