Gjest Skrevet 10. oktober 2007 #1 Skrevet 10. oktober 2007 Jeg har vært sykemeldt i et år nå pga depresjon og utbrenthet og har derfor fått engangsstønaden (motar rehabiliterings-penger). Samboeren min er lærer og fikk beskjed i dag av trygdekontoret at han bare får 2 ukers permisjon fordi JEG ikke har rett på foreldrepenger (ikke har vært i jobb) og fordi vi har motatt engangsstønaden. Er dette riktig???? Synes det er så rart at han ikke skal ha rett på like mye tid med barnet som andre fedre bare fordi jeg er syk! Virker helt ulogisk for meg at han må ut tidligere i jobb når jeg er under rehabilitering. Jeg som sliter med depresjon trenger jo at han er hjemme og hjelper meg like lenge som andre fedre, og IHVERTFALL ikke kortere... Noen som vet noe som jeg ikke vet og kan forklare meg dette?
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2007 #2 Skrevet 10. oktober 2007 Det er ikke bare for deg som er syk, men det er slik for alle som ikke har jobbet mere enn 50% under opptjeningen. Det er heller ikke så veldig vanlig at faren er hjemme når mor er hjemme, for om man har rett på foreldrepenger er det bare en som får det i gangen. Og ikke kan far ta ut disse 6 ukene om han har rett på de,før de første 3+6 ukene er unnagjort.
Gjest Skrevet 10. oktober 2007 #3 Skrevet 10. oktober 2007 Trodde det var vanlig at far var hjemme de første ukene sammen med mor og barn jeg...?
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2007 #4 Skrevet 10. oktober 2007 far har rett på to uker etter fødsel, men det er bare betalt dersom arbeidsgiveren betaler lønna hans. Ellers så er det kanskje mer gunstig at han tar ut permisjon enn deg? Siden han sikkert har vært i jobb i mer enn 6 av de 10 siste mnd? Men vet ikke om det går siden du alt har mottatt engangsstønaden. men samtidig, så skal sykepenger telle som det samme som lønna arbeid, så egentlig har vel du rett på fødselspenger?? Jeg ville sjekka opp igjen iallefall..
Gjest Skrevet 10. oktober 2007 #5 Skrevet 10. oktober 2007 Hjelp nå ble jeg litt skjelven... har jobbqa 50% det siste halvåret, betyr det at papsen ikke får sine 6 uker? Vi var seine med å søke, derfor har utbetalingene startet men vi har ikke fått noe skriftlig vedtak/svarbre fra NAV. De ville vel gitt beskjed hvis søknaden var helt på trynet?!?
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2007 #6 Skrevet 10. oktober 2007 Alle fedre har rett på to uker ulønnet permisjon i forbindelse med fødsel, men det er opp til arbeidsgiver om det gis lønn eller ei og har ikke noe med NAV å gjøre. Ellers har far rett på 6 uker fedrekvote hvis mor har jobbet mer enn 50 % stilling i opptjeningstiden. Hvis mor ikke har rett på fødselspenger, har heller ikke far rett på det som heter fedrekvote. Hvis mor ikke har rett på fødselspenger, kan far ta permisjon i 29 uker ( 100 % ) eller 39 uker ( 80 %) Det er da en forutsetning at mor enten a ) går ut i jobb, tar offentlig godkjent utdanning på heltid, c) tar offentlig godkjent utdanning i kombinasjon med arbeid som i sum gir heltid, d) på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet, eller e) er innlagt i helseinstitusjon.
Gjest Skrevet 10. oktober 2007 #7 Skrevet 10. oktober 2007 Nå har jeg sjekka med NAV: mor må ha jobba 50% eller mer. Så da går det akkurat, puh
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2007 #8 Skrevet 10. oktober 2007 Du får vedtak etter barnet er født og da står det om far får 6 uker fedrekvote. Hvis han ikke har rett på fedrekvoten blir ukene overført til deg. Kravet er 50 % eller mer...
Gjest Skrevet 10. oktober 2007 #9 Skrevet 10. oktober 2007 Nei, jeg har ikke rett på det når jeg får rehabiliteringspenger :-( Jeg har jo "fri" nå en stund fremover, til jeg begynner med jobb/studier igjen (skjer ikke det kommende året), så skjønte ikke helt det du skrev om at det er mer gunstig at han tar ut permisjon enn meg... Jeg skal jo ikke ta ut permisjon.. Huff, blir stresset av sånt pengestyr :-( men det skal jo ikke være enkelt... Takk for svar ihvertfall :-)
Gjest Skrevet 10. oktober 2007 #10 Skrevet 10. oktober 2007 Ok, det var jo veldig forklarende, takk :-) Eneste som er aktuelt da ihvertfall er punkt d)... Men så er jo jeg ikke SÅ hjelpesløs heller da, så vil ikke at "systemet" skal få inntrykk av det... Jaja, han får nøye seg med 2 uker da...
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2007 #11 Skrevet 10. oktober 2007 fedrekvoten blir ikke overført, de faller vekk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå