Gå til innhold

trenger desperat råd nå..

Anbefalte innlegg

Skrevet

emilie har blitt ganske så krevende i det siste

som de fleste andre barn så gjør hun det hun ikke får lov til

men problemet er:

når vi sier ikke lov og tar henne vekk..så ler hun bare å gjør det samme..om og om og om igjen.

før har vi vært konsekvent på å bare bruke ikke lov og mmm lyder når hun gjør noe galt, kun si nei når det er snakk om ting hun kan gjøre seg vondt på..

MEN nå blir vi så oppgitte at vi sier nei hardt og strengt til henne..å det liker jeg ikke

hun er 10 mnd forresten

nå har vi begynt å sette henne i reisesenga med noen få leker i når hun gjør noe galt, der får hun sitte ei stund uten at vi snakker eller ser på henne..å om hun sutrer eller gråter litt så må hun fortsatt sitte der litt.

men jeg er veldig usikker på om det er noe særlig med slik "straff" for ei på 10 mnd..

å i tilfelle har dere noen forslag til hva vi kan gjøre?? vi begynner å bli temmelig slitne siden hun heller ikke vil legge seg på kvelden

hjelp oss noen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes dere har en merkelig strategi!

Man "straffer" ikke 10 mnd gamle barn ved å la dem sitte alene i en lekegrind med noen få leker?

Ungen er jo ikke året, engang.

Men skjønner dere er frustrerte, det er ikke lett når de ikke skjønner.

Men kanskje en greie kunne vært å overse hvis hun gjør noe "galt" - men hvis hun gjør noe FARLIG kan dere kanskje ta hun i armen og si nei ved å se henne inn i øynene og få blikkontakt?

Har troen på at denne "nærkontakten" er mer effektiv.

Skrevet

det har vi prøvd og det funker virkelig ikke..

hun rister til og med på hodet når hun går bort for å gjøre det hun ikke har lov til..

nei jeg vet ikke hva vi skal gjøre og derfor spørr jeg her..dette med reisesengen begynte vi med i går og det er derfor jeg spørr her, siden jeg ikke vet:)

Skrevet

Begrens alt det gale hun kan gjøre da vel, så slipper dere å kjefte slik! Det dere driver med nå tror jeg er fånyttes

Skrevet

Syns det blir alt for strengt for en liten baby. Hun skjønner neppe noe av det...

Avled henne med noe annet, og si nei på en rolig måte.

Skrevet

Jeg har ingen råd til deg, men kan bare si at vi har samme problem!!

Her hjemme er det ikke noe særlig Daniel kan skade seg på, så det går som regel greit, men da jeg besøkte mamma, var det masse ting han ikke kunne røre. Jeg prøve å si nei, men han kunne ikke brydd seg mindre. Jeg prøvde å ta han bort, og da bare lo han, så uansett hva jeg gjorde så enten lo han eller bare ikke brydde seg...

Men mamma fikk han til å høre litt mer da.. når hun sa nei med sint stemme, så sluttet han.. Så jeg aner ikke hva man skal gjøre jeg...

Her hjemme blir det å ta han bort fra det han ikke kan røre hver gang han går dit(som er ofte! Han vil jo ha alt han ikke får!!)

Skrevet

Vi har alltid sagt nei vi, strengt. Enten det bare er noe hun ikke får lov til å gjøre, eller at det også kan gjøre vondt. Og hun har lært.

Fra hun var stor nok til å skjønne konsekvenser av sine handlinger, har vi vært veldig konsekvente. Det var vi forøvrig fra hun var året også da.

Skrevet

Leste et veldig godt utrag fra en bok for en tid tilbake på småtroll 1-2 år. Det gikk ut på barneoppdragelse, og hvilke forståelser en 1 åring har.

Hun som skrev boken mente at en 1 åring ikke forsto nei. Det ble mer som en morsom lek. de vet at når de går bort til noe som er "nei" så kommer det en artig reaksjon. jeg blir bært bort, jeg springer tilbake og deretter bært bort. altså en slags lek. Plutselig blir den voksne streng, og det skjønner de ingenting av.

Selvfølgelig er det greit å venne de på nei osv, men ikke til den grad. Straff av små barn vil hvertfall virke mot sin hensikt. Man vil heller få nervøse/agresive barn, fremfor rolige og forståelsesfulle.

Husker desverre ikke navnet på hun som har skrevet boka, eller hva den het. men skal prøve å søke litt å se om jeg finner innlegget til deg.

Mulig noen andre vet hvilken bok jeg mener?

Du bør heller forebygge at ting ikke skal skje. Ta bort ting du er redd for osv.

Skrevet

altså nå er det ikke mye hun ikke får borti her i huset..

å jeg tror heller ikke å flytte alt av stereoanlegg, tv, dvd spiller osv løser noe problem..hun må jo venne seg til at det er noe hun ikke skal borti

vi har ingenting på bordene, alt av planter er vekk

det er bare elekstriske ting hun ikke får borti, som knappen på tvn, på dvd en osv

men hva skal vi gjøre da?

vi har prøvd å avlede henne, overse henne og alt det der men hun bare ler og fortsetter uansett

mamma og søsteren min ble sjokkert når de så det uttrykket hennes når hun fortsatte og den latteren hun kom med..

huff nå gråter jeg..vil jo ikke være sint på henne heller:(

dette er ikke no gøy

Skrevet

Nei jeg finner desverre ikke det innlegget. Er så lenge siden. Men har sett litt på bøker og tror det var utdrag av boka Forstå 1-åringen av Sarah Gustavus Jones.

Skader sikkert ikke å leie den og se om du kan plukke opp noen gode tips der =)

Lykke til!

Skrevet

vi sier bare nå "jonah" - så snur han seg mot oss, å drar bort fra ting han ikek skal røre.. her er det ennå bare en ting han ikke får lov å røre, å det er ved-ovnen. så den vet han, at nærmer han seg, så er vi der å sier nei.

lærte i bhg der jeg jobbet, på småbarnsavd, med babyene, at man skulle gå bort til dem, se dem i øynene, ha blikkontakt med dem, å si konsekvent nei, bruke minst mulig ord, å si NEI, for så å ta dem bort. å distrahere dem med noe annet.

eks:

om et barn driver å kjører med en leke i et annet barn, en bil, kansje, å du sier nei. så kan man heller vise barnet hvordan man på en bedre måte kan leke med bilen. på den måten blir de distrahert fra det "gale" dem gjorde.

det var bare et eksempel da..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...