Mammapudding Skrevet 10. oktober 2007 #1 Skrevet 10. oktober 2007 Er det noe jeg kan gjøre for å "bremse" melka litt? Babyen får ikke tid til å svelge unna og hoster og hiver etter pusten, og når hun slipper puppen så står jo melkestrålen 10 cm ut fra puppen, og selv om jeg sitter klar med en klut så rekker jeg ikke å "fange opp" strålen før både jeg og baby er søkkvåte:( Holder kluten hardt mot strålen, men den stopper ikke noe raskere enn om jeg bare lar det renne..Det skjer heldigvis ikke hver gang jeg ammer, men flere ganger om dagen..Er jo litt pinlig å være på besøk hos noen og plutselig sprute melk på de:) Noe jeg kan gjøre?
Mamma`s lille venn + spire ;) Skrevet 10. oktober 2007 #2 Skrevet 10. oktober 2007 Kan jo håndmelke litt før du legger han til for å ta litt unna det største trykket. Kan hjelpe litt på
Mamma`s lille venn + spire ;) Skrevet 10. oktober 2007 #3 Skrevet 10. oktober 2007 er jo forresten kjempeflott at du har så godt med melk til barnet ditt da:)
Mammapudding Skrevet 10. oktober 2007 Forfatter #4 Skrevet 10. oktober 2007 Ja det er jo heldigvis nok melk:) Får ikke det trykket når jeg håndmelker, da bare drypper det..må liksom ha babyens hjelp til å få skikkelig utdrivning:) Også når jeg pumper må jeg ha baby på en pupp og pumpe den andre ellers tar det 4 ganger lengre tid å få melka ut. Men med en gang hun suger så står spruten:)
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2007 #5 Skrevet 10. oktober 2007 Vet ikke hvor stor babyen er og hvor plagsomt hun synes det er. Jeg hadde samme problemet og hadde store problemer med å få til ammingen i det hele tatt når hun var liten for hun synes det var så ekkelt å spise når hun ikke klarte å svelge unna. Fikk råd om å la henne "stå" i fanget. Det ble lettere å svelge unna når hun sto oppreist
Mammapudding Skrevet 10. oktober 2007 Forfatter #6 Skrevet 10. oktober 2007 Hun er 2 mnd. Hun blir av og til veldig irritert når hun er veldig sulten og må slippe taket og vente på at den verste spruten gir seg..og hun hoster og hiver etter pusten innimellom..Svelger mye luft også! Hvordan gjør du det når babyen "står" og spiser?
Kate77 Skrevet 10. oktober 2007 #7 Skrevet 10. oktober 2007 Her spruter det også av og til. Pleier å feste en vaskeklut under bhen som melka kan renne ned på. Når spruten står fungerer det mye bedre å holde en finger direkte på enn på presse med klut. Da pleier det å gå over til å renne i stedet for å sprute etterpå. Ellers blir strømmen roligere når jeg ligge å ammer. Men det er jo ikke noe særlig når en er på besøk hos folk...
Mammapudding Skrevet 10. oktober 2007 Forfatter #8 Skrevet 10. oktober 2007 Hehe, nei ikke så lett å legge seg ned og amme når man er på besøk:) Her er spruten værst om natten når jeg ammer liggende, men det er vel for at puppene blir så sprengt..?! Får prøve å presse med en finger på spruten, i alle fall hvis det bare kommer en stråle, litt vanskeligere når det spruter 3-4 i hver sin retning..hehe:)
Én til Skrevet 10. oktober 2007 #9 Skrevet 10. oktober 2007 Godt å høre vi er flere i samme båt! Forsøkte å lese litt om "problemet" på ammehjelpen.no jeg, men der står det jo fint lite om melk som kommer for fort - alt jeg finner er hvordan ØKE utdrivningsrefleksen... Hm, vi har vel det mange kaller et "luksusproblem" da ;-) Selv klarte jeg i forrige uke å hærpe laptopen til mannen min - lille snuppa vred hodet til side, og vips sto melkespruten hele veien fra sofaen til pc'en på bordet!! Har forsøkt å klemme med fingeren jeg også, men det funker liksom ikke. Men jeg lurer på - spiser deres små også veldig fort? Jenta mi på 3 mnd bruker å spise seg mett på maks 5-10 min, og sånn har det vært siden fødselen.
Jeenie Skrevet 10. oktober 2007 #10 Skrevet 10. oktober 2007 Sliter med samme "problem" jeg også, og skulle gjerne stagget utdrivningsrefleksen litt... Gutten her svelger mye luft når han kaver for å svelge unna de mengdene som kommer... har blitt litt bedre etterhvert som han blir større, men er jo litt kjipern at han skal styre så han blir svett når han spiser flere ganger for dag.
*Rutletutt* Skrevet 10. oktober 2007 #11 Skrevet 10. oktober 2007 Jepp, er på samme måten her også...blir mye søl, luft og gulping av det...har prøvd å pumpe ut litt før jeg legger henne til, men syns ikke det hjelper...
Mammapudding Skrevet 10. oktober 2007 Forfatter #12 Skrevet 10. oktober 2007 Erykah: Jepp, hun spiser ikke lenge av gangen..kanskje ikke så rart når det kommer så mye i slengen:) Har også bare lest om hvordan man kan få bedre melkestrøm, ingenting om hva man kan gjøre hvis man nesten drukner babyen ved hver mating;-) Er klart at det er et luksusproblem, vi har jo melk i massevis, men er nå litt problematisk likevel:) Hadde "normal" utdrivning i begynnelsen, men de siste ukene så har melka kommet i full fart..syns nesten den kommer fortere og fortere! Er vel ikke noe å gjøre med, men det var jo bra å se at det er flere:) Tror kanskje jeg skal flytte samboerns bærbare pc neste gang jeg ammer ;-)
lykkeliten 18.3.07+26.7.08 Skrevet 10. oktober 2007 #13 Skrevet 10. oktober 2007 gutten min er snart 7 mnd, og jeg har hatt enormt trykk på strålen siden starten. det står som regel 4-7 stråler på kryss og tvers... det jeg pleier å gjøre er å ta tak rett før brystknoppen og klemme sammen for å stoppe det, pleier å funke;)
Mammapudding Skrevet 10. oktober 2007 Forfatter #14 Skrevet 10. oktober 2007 ok, skal prøve det:) Jeg har liksom sett for meg at å klemme på bare ville få spruten enda lengre, men skal absolutt prøve det:) Nå nettopp fikk Leah spruten rett i øyet da hun slapp puppen, stakkar..
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2007 #15 Skrevet 10. oktober 2007 Hei - du spurte isted hvordan du får babyen til å stå og spise... vel det er om å gjøre å holde henne mest mulig oppreist. Sitt i en stol med god støtte i ryggen og armlener - evt. inntil en vegg. Hold babyen med magen mot din mage - litt diagonalt mens du støtter godt med armen som du støtter til armlenet eller veggen... Huff vanskelig å forklare... fikk det demonstrert på ammepoliklinikken. Det hjalp oss litt. Hun slapp hele tiden taket og hang ytterst på brystvorten slik at jeg ble sår. Denne stå-teknikken ble redningen.
lenis&bebis Skrevet 10. oktober 2007 #16 Skrevet 10. oktober 2007 Hei! Har akkurat samme problem. Har mye melk, puppene kjennes "stinne", og det spruuter.. Har også hatt problem med tilkoblingen. Men, jeg har fått hjelp hos de flinke damene på ammepoliklinikken :-) De forklarte at det var veldig ubehagelig for babyen å få denne spruten i munnen, akkurat som å sette en champagneflaske i munnen!!, og at det å suge seg fast på puppen min måtte føles som å suge seg fast på et fjell ;-).. Derfor er det viktig å håndmelke eller pumpe litt før babyen legges til. Den første melka er "tørsteslukkeren", og det som kommer senere er den fete melka som det er viktigst at babyen får i seg.
lykkeliten 18.3.07+26.7.08 Skrevet 10. oktober 2007 #17 Skrevet 10. oktober 2007 neida, du får stoppet det litt, og når snupp slipper så klemmer du bare... så spruter det ikke i det heletatt;) har hatt veldig problemer med det, for han fikk i seg så altfor mye luft... når han hadde spist så spydde han alt opp igjen........ men han har jo trolig en lukkemuskel som ikke er helt utviklet og da... lykke til!!!!!
Mammapudding Skrevet 10. oktober 2007 Forfatter #18 Skrevet 10. oktober 2007 Tusen takk for alle svar og tips:) Fikk svar fra en ammehjelper inne på ammedebatten..hun sa at spruten stopper hvis man presser håndleddet mot den andre brystvorten. Så nå skal jeg prøve ut alle tipsene:)
Mammapudding Skrevet 10. oktober 2007 Forfatter #19 Skrevet 10. oktober 2007 anonym: tror faktisk at jeg skjønner akkurat hvordan du mener, ser det liksom for meg..bra forklart:)
Hilsen Aud Skrevet 10. oktober 2007 #20 Skrevet 10. oktober 2007 Her er hver pupp en liten fontene. Helt utrolig hvor langt det kan sprute!! Gutten min svelger luft, gulper og herjer på. Tror ikke han synes det er noe kjekt å bli høytrykkspylt ned i halsen.... Jeg synes det hjelper med brystskjold jeg. Kommer jo fortsatt mye melk, men det spruter ikke i halsen på han, og det er litt svakere trykk. Er jo verdt et forsøk!
Én til Skrevet 10. oktober 2007 #21 Skrevet 10. oktober 2007 Pumper dere dere for å lette litt på de stinne puppene? Har gjort det en stund, særlig på kveldstid/natt fordi det da går så lang tid mellom hvert måltid at det sprenger på.. men er nå redd for at dette kan øke produksjonen ytterligere?? Trenger jo ikke MER melk akkurat.. hehe. Fryseren ser ut som et lite mini-meieri her nå, men sikkert kjekt å ha senere når man skal begynne å blande grøt, ha barnevakt osv :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå