Gå til innhold

Fruktdrikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

lille gutten min på 15 mnd for en flaske med fruktdrikke ( den uten sukker fra 12mnd) er det ille å gi det. han får den før han skal legge seg på dagen. har blitt kos for han. syns ikke det er så mye men

hva sytns dere.

han er ikek glad i vann. men drikekr det ellers fra koppen sin. og melk om morgen og kvelden.

er så i tvil men har ikke lyst å kutte ut den kose hans. drikker vel ca 150.200ml.

noen som gir de små det? eller er det bare meg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søte drikker bør ikke være kos, men kun drikkes til måltider. Selv om drikken er sukkerfri, inneholder den syre som skader tennene på en annen (dog minst like ille) måte. Siden du spør, råder jeg deg til å fjerne den "kosen" så snart som mulig. Syreskader på barnetenner er triste greier... :-(

Skrevet

den e rjo ikke tilsatt noen ting så skjønner ikke at den kan skade tenne men tror jeg skal se om noe annet han kan drikke men hvis alt som e rtilsatt noe da kan de jo ikek få noenting. han vil ikke ha ikke så mye melk så dette blir ikke lett men tror jeg får gjøre det.

mmmmm. skal høre emd hs og tannlege tror jeg.

men takk for svar. føler meg hel elendig nå for jeg vil jo ikke skade tennene hans. huff dette blir ikek lett.

men men

Skrevet

Du er ikke elendig, du vil bare at han skal kose seg. :-) Men det er ikke bare sukker som skader tennene, skjønner du. Sukkerfri saft, juice og brus inneholder syre. Syreskader på tenner er svært vanskelig (for ikke å si umulig) å gjøre noe med. Så ikke la ungen gå rundt med saft. o.l. på tåteflaske. Smådrikking gjør at tennene konstant utsettes for syreangrep, og ph-verdien rekker aldri å komme seg opp på et "trygt" nivå. Tannlegene bekymrer seg for oss, "skrukorkgenerasjonen", som går og smådrikker brus hele tiden. I den tiden det bare fantes "flippkork", måtte brusen drikkes opp på én gang. Det var mye bedre. Så - all drikke (bortsett fra vann) bør gis i forbindelse med måltid.

Skrevet

oki tusen takk for svar. han går ikke rundt med flaska han ligge rå koser seg å får det sammen med lunchen sin men skal prøve med noe annet, jege r så nøye med tennene alltid vært sånn. så håper han vil ha vann er ikek glad i det. drikker nesten ingen ting om dagen men drikke rnok når han er tørst.

tusen takk.

Skrevet

Ingen årsak. Lykke til! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...