Gå til innhold

Hva er vanlig av besøk i ukene etter fødsel?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg venter mitt første barn rundt juletider. Snakket nylig med moren min og hun sa at familie kommer til å ville besøke oss de første 2 ukene etter fødselen for å hilse på babyen. Hun sa jeg måtte regne med besøk. Jeg hadde sett for meg minst 2 uker alene med mannen min og babyen. (Utenom litt besøk fra foreldrene mine. Hans foreldre bor i utlandet, og kommer ikke på en stund.) Må man regne med at venner og familie kommer på besøk de første ukene? Føler jeg vil trenge tid til å komme i orden hjemme med den lille, og å bli kjent med ham i ro og fred. Hva er vanlig og hvilke grenser er rimelig å sette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noe kan du jo bestemme selv. I dag er det vel få som bare dukker opp på døra uten å ringe først, så da kan man jo si når det passer med besøk?

Ellers går det også an å si at dere tror dere trenger litt tid i starten og ønsker å invitere folk på besøk når dere er klare.

 

Jeg regner med besøk fra hans foreldre og mine søsken og kanskje et par av våre beste venner i de første ukene. Har sagt nei til besøk av mine foreldre for jeg/vi ønsker ikke overnattingsbesøk i den perioden. Om de bor et annet sted og bare kommer på ettermiddagsbesøk (e.l) så er de hjertelig velkomne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bestemmer vel selv om du vil ha besøk eller ikke? Jeg skal ikke ha noe besøk i det hele tatt - drar heller bort å "viser frem" babyen når det passer for meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs litt hvordan familien din er. Før tror jeg det var ganske vanlig å bare komme innom en tur. De fleste med nyfødte er jo hjemme, men jeg mener at besøket må ringe på forhånd og sjekke at det passer! Men likevel ikke alle som gjør det da.

 

Vi fikk besøk ca en time etter at vi hadde kommet hjem fra sykehuset. De ringte ikke først, og var i flere timer. Hadde seriøst lyst til å begynne å grine da det ringte på døra. Hadde en tøff fødsel, delte rom på barsel med ei med en unge som bare skrek hele siste natta og var kjempesliten.

Det var onkelt og tante til babyen, og de hadde ikka hatt mulighet til å komme på sykehuset, men likevel. Syns det var litt drøyt. Denne gangen kommer vi til å si på forhånd at vi gjerne vil ha besøk, men at de må ringe på forhånd.

Vi hadde flere som bare stakk innom. De fleste gangene gikk det helt fint. Det var jo stort sett nær familie og noen fra jobben som bare var innom i døra, men jeg likte best at folk ringte først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud, så slitsomt! Tror ikke jeg hadde giddet å lukke opp hvis noen hadde ringt på døra mi rett etter en fødsel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bestemmer du helt og holdent selv. Ikke ha dårlig samvittighet for å si nei til besøk de første ukene dersom du ikke føler for det. Vi hadde bare de aller nærmeste på besøk de første tre ukene med førstemann fordi jeg hadde skikkelig babyblues i 14 dager.. gråt hver kveld. Sånt kan skje, men kan ikke forutsi hvordan følelseslivet er rett etter en fødsel. Da jeg ble litt bedre til sinns husker jeg at jeg ved et par anledninger ba de som skulle komme om å ta med noe til kaffen selv, er lov det også:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er noe du og kjæresten din bestemmer helt selv. Er man i fin form etter fødselen så er det bare hyggelig med besøk.Med min første hadde jeg masse besøk både på sykehuset og når jeg kom hjem. Jeg synes det var helt topp..

Men det er jo egentlig opp til hver enkelt å bestemme og hvordan formen er både fysisk og psykisk.

Hør også med barnefaren hva han vil,kanskje han har lyst til å bare være alene med familien sin:-)

Men uansett hva du velger å gjøre,Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette er noe alle må "kjenne litt på" etter fødselen. Man er i forskjellig form, og det er lov til å si ifra hva man orker og ikke orker.

Etter min andre fødsel var jeg i storform og ute på trille tur og cafe dagen etter jeg kom hjem fra føden:). Men vet jo overhode ikke hvordan det blir denne gangen, så jeg tenker vi får være flinke til å si ifra.

Jeg vil at mamma skal komme, hun bor langt unna oss da. Men jeg vet at vi får litt avlastning og hjelp til forskjellige ting som juleforberedelser og hustell osv.:)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi fikk vår første, fikk vi veldig mye besøk av både familie og venner. Jeg tror det kom noen hver dag ihvertfall de første 14 dagene etter at vi var kommet hjem fra klinikken. Alle hadde gaver med, som de gjerne ville gi så fort som mulig. Alle ringte først, så det var mulig å si fra hvis vi ikke ville ha besøk, men ikke alltid så lett. Jeg husker jeg ble litt stresset av å ha tanten min rett bak meg da jeg skulle ta det første bleieskiftet etter at jeg var kommet hjem (tok sikkert 15 minutter, mot maks 5 minutter når jeg hadde fått litt mer trening)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da vi fikk vår første kom det folk innom nesten hver dag de første 14 dg. Jeg ville selvfølgelig vise frem vidunderet og sa selvsagt ja hver gang noen ringte og spurte, men jeg må si at jeg ble dødssliten av alle disse besøkene... og i ettertid så har jeg angret på at jeg ikke tok det mer med ro. No venter vi nr to. Denne gangen vil jeg bare være hjemme og kose meg med samboer, min første sønn og babyen de første dagene. Skal kjenne godt etter på kroppen om jeg "orker" å ta imot besøk hvis noen ringer og spør. Skal væære flink til å si nei hvis jeg føler at jeg egentlig bare vil være alene. Det blir nok av tid senere til at alle får sett den nyfødte. Man bruker gjerne litt tid på å komme seg etter en fødsel. Jeg følte meg utrolig sprek på sykehuset, men hverdagen ble en helt annen når man først kom hjem. Ta godt vare på deg selv og babyen... og så får de andre komme innom og titte når du føler at du har kommet deg skikkelig på beina igjen. Og spesielt slitsomt er det hvis de som kommer innom aldri har vett på å dra hjem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg synes det er en uting at folk dukker opp like etter hjemkomst fra sykehuset! Men med den nærmeste familien er det jo noe annet da. Jeg skal føde for 4. gang, og GRUER meg til at det skal dukke opp masse folk. Sist fikk vi besøk av min farmor og tante, de hadde med seg nystekt eplekake og is. Det var kjempekoselig, jeg slapp også å styre med brød til kaffen. Men så dukka det jaggu opp et nabopar også! Slitsomt! Det må da gå an å vente, og ikke dukke opp dagen etter hjemkomst fra sykehuset!

En venninne av meg fikk en sønn for 1 uke siden, men jeg skal vente ennå i 2 uker før jeg besøker henne. En nybakt mamma trenger masse hvile og tid med sin lille nyfødte, og evt. søsken. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...