Gå til innhold

fårskinn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har kjöpt en fåreskinnspose med cordflöyel utenpå fra starten på 80 tallet noen gang. den er flekkete i ulla og jeg lurer på kan man vaske denne? törke med en fuktig klut bare eller må den leveres inn til rens? fikk den billig så jeg har liksom ikke lyst til å legge ut flere hundre kroner på rensing da for da kunne jeg like godt ha kjöpt meg en ny en. noen som vet hva man kan gjöre og har noen bra tips.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville prøvd å vaske den for hånd. Ull er jo vaskbart, og cordfløyel også. Men man må nok bruke lite vaskemiddel, mener jeg har lest det på slike ullting.

Det beste hadde nok vært å rense den, men det koster jo litt, som du sier.

Av en eller annen grunn bør man vaske gamle ting som babyen skal sove i (sikkert pga mugg/støv/bakterier). Jeg husker sist jeg fikk barn at mange på Bim skrev at jeg måtte være forsiktig m en gammel madrass som hørte til en vugge jeg hadde arvet fordi man mente å se en sammenheng mellom krybbedød og gamle materialer/stoffer/tøy...? Så jeg kjøpte ny madrass.. Men på den annen side er det mange jeg kjenner som bruker tepper etc fra sin egen barndom til barnet sitt, og det går jo fint. Men vask den først!

Skrevet

Lammeskinn kan en iallefall vaske på 30 grader i maskinen med milo. Regner med at det skal gå bra med fåreskinnsposen og..? eller så får man kjøpt noe ullrens/shampo vet jeg på Barnas Hus og diverse butikker.

Skrevet

hmm.. hva om jeg bare fukter litt der flekkene er og lufter den skikkelig? vil ikke ödelegge den heller men vil heller ikke legge ut så masse penger på den.

Skrevet

Men hvordan skal den bli ødelagt med 30 grader og milo? Jeg vaska nettopp en teddypose med kordfløyel på samme måte. Jeg skal også vaske lammeskinnet på den måten etter oppfordring fra Barnas Hus. Mye støv og ugrumskheter som gjemmer seg inni sånne brukte,gamle poser, så ville nok ha vaska den ja..

Skrevet

på posen så står det bare kontakt fagmann... men det var jo´på starten av 80 tallet da. tror jeg pröver for hånd med milo jeg å ser hvordan det går

Skrevet

vi har luftet vår godt, og (faktisk) kammet den!! da fikk jeg bort noen flekker pluss at den ser ut som ny! fluffy og fin! :)

Skrevet

hva kammer du den med da? vanskelig å bestemme seg her, men prata med mamma og hun sa at den jeg hadde når jeg var liten vaska hun i maskina...

Skrevet

kan sikkert vaskes på ullprgram i maskina også!

kammet den først med vanlig kam, så kom jeg på at vi hadde en kam/børste i stål (?) etter hunden vår liggende, så brukte den jeg. (den var renset etter forrige "eier" altså) mener jeg har sett de selger sånne børster på rudo også forresten....den ser iallefall ut som ny nå! bittelitt fargenyanse der den er mest slitt bare.

:)

Skrevet

Tror jeg hadde noe lignende da min datter var baby. Jeg vasket den i vaskemaskina jeg, gikk helt fint det.

Skrevet

tåler den vann tåler den milo...men hvis du vil ha litt kontroll over vaskeprosessen ta den i en balje eller i badekaret og vask den for hånd. Men ikke la den ligge i bløt. Det er ikke bra. Ulla tåler vann, det som ofte blir feil er skinnflata på saueskinnet. Men hvis det får tørke sakte og ikke bråtørke, og du klemmer godt med væske ut, tror jeg det skal gå fint. Du BØR vaske posen... Det er greit å tenke på at det er en ny baby, et menneske med nye lunger og helt fersk kropp som skal puste inni den posen, med nesen helt nært...tenk om det var små midd eller støv som var gammel og ekkel... for støv og midd er det jo hele tiden, men mindre mengder...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...