hedi&lille leah Skrevet 10. oktober 2007 #1 Skrevet 10. oktober 2007 Hei:) 24 år gammel jente som venter sitt første barn her! Er i uke 22 nå, og har begynt å få veldig problemer med bekkenet. Kan nesten ikke gå en tur uten at jeg får smerter nederst i korsryggen og skambeinet.Noen ganger er det vondt å snu seg i senga og:( Noen som har neoen tips og råd om vond bekkenløsning? hilsen fortvilet og rastløs
semma Skrevet 10. oktober 2007 #2 Skrevet 10. oktober 2007 Finn en god massør og få massert sete, lår og bekkenmuskulatur. Ikke gjør noe som er vondt, ofte kan det være mindre vondt å sykle ennå gå dit du skal. Kortere skritt, sett begge bena ut av bilen/senga samtidig og vrikk på rompa! ;o)
bringebærjenta-4.jenta Skrevet 10. oktober 2007 #3 Skrevet 10. oktober 2007 Jeg har hatt bekkenløning siden ca. uke 12, er nå 22+1. Er 100% sykemeldt og må ta det mest mulig med ro. Ingen raske bevegelser, ikke gå for mye, skifte stilling ofte når jeg sitter ( ellers stivner jeg og får store problemer med å gå), samlede bein når jeg går ut av senga eller bilen, ikke bære tungt og IKKE gå med høye hæler på skoa ( noe jeg bittert fikk erfare i helgen). Legen min sa at hvis jeg ville kunne jeg prøve fysioterapi, men hun mente det antagelig ikke hadde noen virkning på meg for jeg hadde for store gangvansker. Du må nesten finne ut av hva som fungerer best for deg selv, Lykke til:)
bringebærjenta-4.jenta Skrevet 10. oktober 2007 #4 Skrevet 10. oktober 2007 Det glemte jeg... for å lettere kunne snu deg i senga får man kjøpt et spesielt snulaken til å ligge på i senga. Det er lagd med et glatt stoff innvendig som glir deg rundt når du snur deg. Det hjelper meg veldig. Det var litt klønete skrevet, vet ikke hva det heter eller hvor man får kjøpt det. Har lånt det av en venninne som fikk det i gave. Hvis du tenker deg pappen inni en dorull , bare at den er stor og myk som et laken( ca. 90 * 70 ). Innvendig er det et glatt stoff som silke og utvendig som vanlig laken som bomull. En fysioterapaut vet antagelig hvor man kan få tak i det.
Gjest Lenchen med jente i magen Skrevet 10. oktober 2007 #5 Skrevet 10. oktober 2007 Har du bekkenløsning så kan du få henvisning fra legen til fysioterapeut. Da er det gratis. Jeg får behandling hos fysio, og da masserer hun meg og jeg får varmebehandlig. Det har hjulpet masse. Ellers så får man tips om hvordan man bør bevege seg/ sitte og ligge for å unngå unødig belastning. Det finnes også hjelpemidler som skråpute, sklilaken (til sengen) og bekkenbelte som støtter opp bekkenet. Jeg bruker også krykker på de verste dagene. Ellers så er sykemelding et alternativ. Jeg var sykemeldt 100% i to uker, og deretter har jeg vært sykemeldt 50% til nå. Håper jeg klarer å jobbe 50% ut svangerskapet. Ellers så anbefalte fysioterapeuten min bassengtrening for gravide. Dette har jeg ikke prøvd selv, men det skal visst være bra for bekkenet Lykke til, og ikke press deg selv. Husk, vi skal fungere etter svangerskapet også
Gjest Lenchen med jente i magen Skrevet 10. oktober 2007 #6 Skrevet 10. oktober 2007 En ting til. Hvis du har noen puter til overs, så prøv å ligge med disse mellom bena, for å holde bena mest mulig parallelt.... Og når du snur deg i senga, så skal man snu seg som en tømmerstokk, altså få hele kroppen med deg samtidig. Unngå vridninger
lamamma Skrevet 10. oktober 2007 #7 Skrevet 10. oktober 2007 akupunktur och stabiliserende øvelser før bekkenmuskulaturen i kombination skal være det mest effektive - og kutte ut de turene dine!! Ikke provosere bekkenent mer enn nødvendig! Ta livet med ro og lytt på kroppen din når det er dags at vile. Kos deg med bøker og god TV istenden for tur og satse på øvelser som er bra før bekkenet som trim denne tiden frem til fødselen. Du får god hjelp hos akupunktører, fysioterapeut og manuelterapeut. Spørr legen din om det er noen med specialutdanning på gravida m. bekkenløsning - de finnes! lykke til videre!
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2007 #8 Skrevet 10. oktober 2007 Kiropraktor!! Det er kjempedeili å få løst opp, samt at du får triggerpunktsbehandling som gjør deg smertefri en liten time eller to... det er deili!!!
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2007 #9 Skrevet 11. oktober 2007 Jeg har også hatt en del vondt i bekkenet så legen anbefalte en del øvelser som har hjulpet. Blant annet den der man står på alle fire og svaier og krummer ryggen, samt den der man strekker ut motsatt arm og ben (også på alle fire). Det gjorde litt vondt i starten, men etter noen dager med disse øvelsene forsvant plagene. Om dette er øvelser som er bra eller riktig for deg, vet jeg jo ikke, men de ble ihvertfall anbefalt av legen min.
Lita2102 med to gullgutter:-) Skrevet 11. oktober 2007 #10 Skrevet 11. oktober 2007 Fikk beskjed av fysioterapeuten min om å ikke sykle! Da får du for mye vridning i bekkenet..og det er jo det man skal unngå..
En, snart to :) Skrevet 11. oktober 2007 #11 Skrevet 11. oktober 2007 Det lakenet som tidligere er nevnt heter Glidelaken (også kalt silkelaken). Finnes i forskjellige størrelser og koster fra ca.500 til litt over 1000 kroner. Kan også kjøpes stikklaken bredde 90 cm til ca 100 kroner. Leverandør er arcus vita. Disse gjør at du "glir" lettere rundt i senga. Anbefales hvis du har vansker med å komme ut av seng. Hvis det er veldig vanskelig kan du også spørre på lokalt hjelpemiddel- lager om de har søsterhjelp å låne bort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå