Gjest Skrevet 10. oktober 2007 #1 Skrevet 10. oktober 2007 Har en sak gående med tidligere arb.plass til meg og sambo. De skylder oss en del penger. På arb.plassen gikk vi på stempling, altså vi stemplet inn og ut når vi kom og gikk. Jeg har tatt vare på kopi av alle stemplingskort. Jeg har gått gjennom hver eneste time jeg og sambo har jobbet, fordi vi begge ante at vi ikke fikk nok penger av dem. Da viste det seg at det manglet opptil 50 timer pr mnd. I tillegg gikk vi lenge uten tarifflønn selv om vi begge var organiserte. Har iflg LO rett på å få dette tilbakebetalt. Har sendt flere brev til arb.plassen med oppfordring om å utbetale utestående lønn. har da sendt med gjennomgang av stemplingskort, gjennomgang av tarifflønnmangler, kopi av stemplingskort og lønnsslipper. Alle disse papirene har jeg liggende, så jeg har jo alle beviser. Sjefen skrev også under på at han skulle betale ut utestående beløp innen 30/8, og hvis ikke skulle han sende forklaring på hvorfor vi ikke fikk pengene innen en uke. Fikk verken penger eller forklaring. det er snakk om tilsammen ca 35 000. Vi har prøvd å gå gjennom LO, men de er altfor snille med bedriften. Nå har vi ventet på pengene siden juni, hver måned har de lovet at de kommer. Kan jeg ta en sånn sak gjennom advokat? hvilken advokat bør jeg kontakte da? (bergen) Må jeg betale saksomkostninger? Hva koster en "vurderingstime" der advokaten ser om vi har en god sak? Jeg har som sagt alle papirer og beviser, utskrift fra bankkontoer og mailer sendt med arb.plass osv osv osv så tror vi har en god sak...
Gjest Hello Alicja, are you a car? Skrevet 10. oktober 2007 #3 Skrevet 10. oktober 2007 Jeg ville gått til en advokat og lagt frem krav om at arb.plass betaler saksomkostninger om de taper saken.
Gjest Skrevet 10. oktober 2007 #4 Skrevet 10. oktober 2007 Hei Da eg gjekk gravid så fekk eg sparken i det firmaet eg jobba for. då tak eg kontakt med advokat som hadde arbeidstvist saker. Første timen trur eg kosta 500 kr. La frem alle papirer eg hadde og han fant frem alle lover og greier og fant ut at eg hadde alle rettigheter til å gå til sak mot firmaet. Deretter innkalte han firmaet til møte der vi kunne prøve å komme til enighet uten å nødvendigvis gå videre til rettsak. heldigvis gav firmaet seg før vi kom så langt at vi måtte i retten. Det synes jeg du også skal gjøre. Har du vært hos arbeidstilsynet? Gå først der og prøv å få deg advokat gjennom AT. Vinner du så skal saksøkte betale advokat. Og om du er med i fagforening så trur eg du får fri rettshjelp. Fri rettshjelp har du og rett på om du har under så og så mye i inntekt. Lykke til.
Mom2Two Skrevet 10. oktober 2007 #6 Skrevet 10. oktober 2007 Hvis dere er organiserte, får dere vel rettshjelp gjennom fagforbundet?
*Rutletutt* Skrevet 10. oktober 2007 #7 Skrevet 10. oktober 2007 Jeg ville først gått til en advokat og få ham til å skrive et brev til arb.plassen. Det vil kanskje gjøre at de ser alvoret i saken og betaler før det blir noe mer. Dersom de fremdeles ikke betaler, må dere klage dem inn for forliksrådet. Dette får dere hjelp til av advokaten, eller ring inn til forliksrådet og hør hva dere skal gjøre. Kjempeflott at dere har tatt vare på all kommunikasjon mellom dere ang dette + stenplingskort ol - dette tas da kopi av og sendes forliksrådet sammen med stevningen. Husk å dater all kommunisasjon melleom dere og arb.giver. Dersom dere vinner frem i forliksrådet vil motparten måtte erstatte deres saksomkostninger - dvs hva det koster i adv.utg. og kostnadene til forliksrådsbehandlingen. Dere må deponere disse kostnadene til forliksrådet før dere kan få saken deres opp. Slike lønnstvister er også priorieterte saker hos forliksrådet. Hvilken advokat dere skal velge og hva det koster vet jeg desverre ikke - men ta en ringerunde og hør. Lykke til - høres absolutt ut som om dere har en god sak, ja.
Gjest Skrevet 10. oktober 2007 #8 Skrevet 10. oktober 2007 takk for alle svar=) SKAL få pengene våre nå...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå